Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Реактивне освіта: поняття, основні принципи, психологічний захист, прийом перетворення і рекомендації психологів


Опубликованно 05.08.2018 02:35

Реактивне освіта: поняття, основні принципи, психологічний захист, прийом перетворення і рекомендації психологів

Варто тільки трохи поспостерігати за своїми емоціями, як приходить ясна думка: вони часто дуже мінливі. Сьогодні хочу, завтра не хочу. Це подобається, а тепер нудить від одного виду. І все це без причини. Вірніше, нам так здається. І це підтверджує таке поняття, як реактивне утворення. Поняття

Реактивне утворення в психології - це гіпертрофована, надмірна реакція на підсвідомий заборона. Виражається в нарочито яскравому прояві протилежного почуття. Навіть сама назва "реактивне" вказує на головне визначення (внаслідок реакції). Тобто для такого феномену необхідно два або більше складових. Як правило, це підсвідомий бар'єр і конфліктує з ним думка. Трохи теорії

Тут необхідно сказати про амбівалентну (двоїсту) природу наших емоцій. Це означає, що перебуваючи під впливом більш-менш сильних почуттів, ми відчуваємо два полюси, дві крайності одночасно. Одну з них ми просто не усвідомлюємо. Це, однак, не завадить нам, в разі чого, швидко на неї переключитися.

Для початку визначимося, що ми відчуваємо куди більший вплив від слів близької людини, ніж від стороннього. Це очевидно. Звичайне "дякую" від рідної людини гріє душу куди більше, ніж подячна тирада від безхатченка, якого ми відсипали жменьку дрібниці.

Це діє і у зворотний бік. Як ні парадоксально це звучить, але, згідно з принципом амбівалентності, чим більше ми людини любимо, тим сильніше ми його ненавидимо. Якщо той же бездомний пошле вас до біса, ви не дуже сильно засмутити, буде просто неприємно. Зрештою, це абсолютно незнайома вам людина. Однак варто зробити те ж саме близькій людині - реакція буде набагато гостріше, аж до непередбачуваною.

Логічно виходить так, що ви ненавидите близьких більше, ніж вуличних алкоголіків. Так, логіка - штука така, іноді може сильно розлютити. Насправді, вся справа в подвійності емоцій. По мірі розвитку любові збільшується також "потенційна" ненависть. Чим сильніше ми радіємо сьогодні, тим імовірніше меланхолія завтра. У запущених випадках така амбівалентність має перманентним характером (постійна зміна крайніх настроїв) і є одним з ознак шизофренії. Принцип роботи

Передумови для подібного поведінки закладаються ще в ранньому віці і виражені як стереотипне мислення. Тобто у людини в голові закладена певна ригидная (тверда, неподатливая) установка. Її джерелом може служити що завгодно: слова батьків, моралі в школі, якісь суспільні стереотипи і т. п. Сама по собі вона не представляє небезпеки і не є чимось винятковим; кожен з нас несе в собі стереотипи свого середовища.

Але ми знаємо, що для конфлікту потрібні дві сторони, а значить і реактивне освіта починається з втручання сторонньої думки. Причому цей "порушник кордонів" повинен прямо суперечити закостеневшему в мисленні стереотипу.

А далі все як у хімії: змішуються дві субстанції і відбувається реакція. Бажана думка вступає в конфлікт з твердим стереотипом, який не дає їй прикинутися в життя. На цьому етапі відбувається реактивне утворення. Не отримавши доступу до бажаного, емоція направляє всю свою силу у зворотний напрямок. Виходить абсолютно протилежне почуття, за силою дорівнює початковому.

Сила реакції залежить від концентрації кожного елемента. Якщо сильний, усталений стереотип стикається з твердою думкою і сильним бажанням, то реакція не змусить себе чекати, вдаривши з приголомшливою силою. При цьому головним рушійним механізмом реактивного освіти буде його неусвідомленість. Тобто людина буде вірити в щирість свого почуття, не припускаючи, що це лише породження внутрішнього заборони. Психологічний захист

Головна функція реактивного освіти - психологічна захист. А від кого, питаєте, захист? Ну як же, від самого себе. Наші власні стереотипи будують жахливі теорії розвитку подій. Ми їм, звичайно, віримо. По суті, ми самі і є просто набір стереотипів.

І щоб це жахливе майбутнє не наступило, нам слід перекрити деякі шляхи думки. Немов ставимо заборонні знаки на дорозі: "Доброта і ласка - прояв слабкості", "Будеш давати слабину - засміють і зганьблять", "Якщо дізнаються, що тобі не вистачає грошей на модний ремонт - затаврують жебракам на все життя", "Якщо ти не проти геїв - ти сам гей" і все в такому дусі. Подібні стереотипи блокують багато почуття, перетворюючи їх у протилежності: зайва твердість, недозволена марнотратство або яскрава агресія.

Але якщо ви вирішили перебороти в собі подібне мислення, що ж, залишається тільки побажати удачі в цьому однозначно непростій справі. Правда, найчастіше така боротьба переходить в бій з вітряками. Середовище справляє сильний вплив на кожного, незалежно, хоче він того чи ні. Приклад

Розглянемо яскравий приклад реактивного освіти у відносинах. Чоловік дуже любить одну жінку, і це почуття вривається в його свідомість, радісною ходою збиваючи все на своєму шляху. Чоловікові хочеться кожен день говорити про свою любов. Але тут на шляху прекрасного почуття постає стереотип. Він як би говорить: "Ти чого? Не можна показувати свої почуття так, це не по-чоловічому. Пам'ятаєш, що тобі батя в дитинстві говорив: "не Можна цим бабам довіряти, всі вони відьми!". І так як стереотип - дуже сильна штука, щоб просто через нього переступити, чоловік піддається. Але ж цю бурю емоцій потрібно кудись направити, інакше голова може просто луснути (це неперевірена інформація). Тоді любовне ставлення переключається на вороже. Родина

Так багато сказано вище про вплив середовища на людину. Оточення, звичайно, сильно впливає на характер мислення, але не варто забувати, що найголовнішим чинником залишається сім'я. Дитина "переймає" вчинки своїх батьків. Вони завжди залишаться з ним до кінця життя. Тож недооцінити відповідальність такої справи, як виховання, неможливо.

Дуже часто реактивне утворення виникає в школі при перших ознаках симпатії до протилежної статі. Наприклад, хлопцеві сподобалася дівчина, і він вступає в діалог з власними стереотипами:

- Може, підійти їй квіти подарувати?

- Ти чого? Ти бачив, щоб твій тато хоч раз за мамою так доглядав?

- Ні, але привернути увагу хочеться... Може, вдарити її портфелем по голові?

- А ось це гарна ідея!

І як потім не пояснюй хлопчиськові, що залицяння - це трохи інше, модель поведінки в сім'ї залишиться на вищому рівні. Він, звичайно, не скоро ще усвідомлює подвійність своїх почуттів, а поки буде впевнений, що всі дівчата - дурепи, для нього це тепер аксіома. Автор: Артем Габатов 30 Липня, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Реактивне освіта: поняття, основні принципи, психологічний захист, прийом перетворення і рекомендації психологів


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.