Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Архетипний образ: поняття, визначення, історія, мотиви і психологічні нюанси


Опубликованно 14.09.2018 07:50

Архетипний образ: поняття, визначення, історія, мотиви і психологічні нюанси

Архетипом називається загальний образ, закладений в колективному несвідомому. Архетипи незмінні в кожному поколінні і в кожній культурі. Дане слово було введено в ужиток К. Р. Юнгом.

Поняття

Загальноприйняте визначення архетипового образу звучить так: це термін, введений Юнгом для позначення первинних первісних образів, універсальних символів, властивих колективного несвідомого. Вони виявляються в сновидіннях кожної людини незалежно від раси, статі, віку.

У психології архетипічні образи дозволяють зрозуміти закономірності поведінки людини, найбільш ймовірні сценарії розвитку його долі. Адже ці мотиви повторювалися сотні разів в переказах і міфах різних народів. Наприклад, у багатьох казках зустрічається архетип героя, який перемагає величезного дракона. Архетипний образ у чарівній казці – це мати, старий мудрець, воїн. Саме з цих персонажів і складається колективне несвідоме.

Саме слово «архетип» походить від грецьких коренів «архос» - «початок» і «типос» - «відбиток», «форма». Можна зустріти і таке визначення цього терміна: архетип – це вроджений психічний зразок, який властивий кожній людині незалежно від його культурної приналежності. Історія

Вперше термін «архетип» був ужитий учнем Фрейда К. Р. Юнгом у його доповіді під назвою «Інстинкт і несвідоме». В роботі психоаналітик роз'яснює, що взяв цей термін з праць Аврелія Августина (той каже про таких образах в XV книзі свого трактату «Про град Божому»).

Широке вживання слова «архетип» почалося в першій половині XX століття. Сталося це завдяки публікації робіт К. Р. Юнга. Вперше це сталося в 1912 році, коли побачила світ його праця під назвою «Метаморфози і символи лібідо».

Незважаючи на існуючі між Юнгом і Фрейдом розбіжності, цей твір було написано психоаналітиком з позицій концепції Фрейда. В роботі лібідо описувалося з позиції персоніфікації. Юнг перерахував основні образи, за якими воно може ховатися – герой, демон, мати. Також в даній роботі була створена основа для майбутньої концепції подорожі архетипового персонажа – наприклад, сутичка героя з драконом. Мотиви

У переказах і легендах зустрічаються цілі архетипічні сюжети, що повторюються в різних культурах. Прикладом такого мотиву може послужити боротьба добра зі злом. Ще один популярний мотив – викрадення красуні змієм. В різних переказах можливі варіації основного мотиву. Наприклад, красуня може бути дочкою, матір'ю і т. д. Змій – кощієм, чортом, чаклуном і пр.

Поширений і мотив шляху, що передбачає проходження героєм перешкод на шляху до мети. Цим героєм може бути звичайний селянин, царевич або цар, Іван-дурень. Мати: архетипічний образ у чарівній казці

Материнський образ в народних переказах може бути представлений трьома образами: Рідна мати. Вона опікується своєї дитини, піклується про нього. У дитинстві та підлітковому віці така мати є ідеальною. Але для дорослого життя цей архетип вже неактуальний – він не дає розвиватися. Зла мачуха. Даний архетип також відноситься до материнського. Однак він містить у собі зовсім інші властивості. Цей архетипний образ матері є гнітючим. Зазвичай їй належать слова: «З тебе нічого не вийде», «Куди ти поліз», «Ти не зможеш нічого змінити» та ін. В реальному житті діти таких матерів нерідко виявляються безсилими перед подібними деструктивними установками. Баба-Яга. Також є материнським архетипическим чином. У казках Баба-Яга не просто є матір'ю – це Відає Мати. Їй відомі таємниці світобудови, і саме вона є істинною наставницею. Баба-Яга вселяє гостям своєї хатинки новий життєвий лад. У її володіннях можуть відбуватися чудеса. Саме вона є взірцем вірності самому собі. Баба-Яга не є ні злою, ні доброю. Цей архетип не є надто гиперопекающим або ж наказывающим без підстав. Ті люди, в яких він переважає, зазвичай знають, що їм доведеться пожинати плоди своїх вчинків, а радості і нещастя породжені ними самими.

Інші образи у народних оповідях

Існує велика кількість архетипових образів в казках. Казок у кожного народу також чимало, проте ці персонажі переходять з однієї культури в іншу, практично не видозмінюючись по своїй суті. У східнослов'янських казках це образи дурня, богатиря, Івана-Царевича, друга, Василіси Прекрасної, риса, матері, Кощія.

У західних казках також трапляються подібні образи. Наприклад, у казці Андерсена «Снігова Королева» сама Королева являє архетип Матері в її негативному аспекті. Герда уособлює образ Одного. Старенька-квіткарка є представницею архетипу Матері в позитивному аспекті.

Образи в Книзі книг

Що стосується архетипових образів в Біблії, то їх також можна знайти чимало. Наприклад, образами чоловіка і жінки є Адам і Єва, Христос і Марія Магдалина. У Книзі книг є і архетипи суперників – Яків та Ісав, Каїн і Авель. Прикладом образів праведника можуть послужити Йосип, Ной, Мойсей.

Класифікація Ш. Хворий. Архетип Артеміди

Американським автором Шинодой Хворий були виділені 11 жіночих архетипів. Найважливіші з них, і найбільш часто зустрічаються, – це Артеміда, Афіна, Гестія, Гера (Юнона), Деметра, Персефона і Афродіта, Геба, Фортуна, Геката. Що стосується архетипового образу Артеміди, то найбільше він виявляється у тих жінок, що вміють відчувати свою внутрішню цілісність, незалежність від чужої думки. Артеміда зазвичай вибирає чоловічі професії, і прагне досягти в кар'єрному поприщі високих результатів. Вона постійно перебуває в пошуку чогось нового. Головне для Артеміди – відчуття свободи. Вона не терпить ніяких кордонів. З іншого боку, своїм союзникам Артеміда допомагає відстоювати особисті інтереси.

Подібної дамі властиво загострене відчуття справедливості, принциповість. Артеміда слід своїм принципам шкоду почуттям. ТІ жінки, у яких найбільше виражений цей архетипний образ, добре знають, чого вони хочуть від життя.

Однак позитивні якості Артеміди мають і негативні сторони. Хоча така жінка вільна, внутрішньо вона дуже самотня. Вона неспроможна складатися в міцних стосунках з іншими людьми (хоча зазвичай у неї добре складається дружба з іншими жінками). Артеміда неэмоциональна, їй не вистачає почуттів. Афродіта

Головна риса цього архетипового образу – це її привабливість для представників сильної статі. Афродіта завжди випромінює тепло. Вона чарівна, навіть якщо її зовнішність і не здається на перший погляд привабливою. Така жінка живе за принципом «тут і тепер». Вона легко занурюється в емоції, почуття – причому байдуже, чи йдеться про відносини або про занятті творчим хобі.

Але в силу своєї чуттєвості Афродіта нерідко відчуває труднощі в тих сферах життя, які стосуються етики, моралі, релігійності. Подібна дама може відчувати провину за свої переживання.

У Афродіти добре складаються стосунки з іншими жінками, адже вона легка і безтурботна у спілкуванні. Хоча багато хто може бачити в ній суперницю, вона щиро дивується подібному відношенню. Афродіті невідомо почуття власності, і в питаннях любові вона керується принципом достатку. «Чоловіків вистачить на всіх, тому не варто надто зациклюватися на комусь одному» - ось її основний принцип. Афіна

Жінкам, у яких основним є цей архетипний образ, до душі атмосфера концентрованості, зібраності, досягнення мети. Афіна зазвичай не піддається емоціям. І саме це її якість дозволяє їй з успіхом домагатися вирішення потрібних їй завдань, досягати необхідних цілей.

Афіна добре вміє співпрацювати з чоловіками. Вона керується логікою, здоровим глуздом. У такої дами зазвичай велика кількість різноманітних інтересів. Вона вміє правильно оцінювати своє минуле, і успішно навчається на минулих помилках.

Як правило, у тих дам, в чиїх характерах найбільше виражений цей архетипний образ, мало подруг. Афіна дуже реалістично дивиться на світ. Багато проблем тих дам, які бачать його традиційно, їй просто незрозумілі. Афіна не схильна до порожніх мрій – вона просто ставить перед собою мету, а потім домагається її. І подібна поведінка лякає своєю силою тих дівчат, які могли б стати її подругами.

Що стосується чоловіків, то носителька даного архетипу особистості зазвичай цікаві тільки сильні люди, що зуміли досягти багато чого в своєму житті. У Афіни хороша інтуїція, і своїм чуттям вона відчуває переможців. Їй глибоко наплювати на плани і мрії тих кавалерів, які лише обіцяють їй золоті гори. Коли ж Афіні трапляється цікава людина, шляхом спритних маніпуляцій вона легко направляє його у свою сторону.

Інші жіночі образи

Крім згаданих архетипів особистості, виділяються ще й такі: Гера. Це типова жінка, яка є соратницею для свого чоловіка. Вона вірна помічниця, але при цьому в ній сильні почуття власності по відношенню до нього. Гера є покровителькою шлюбу. Деметра. Жінка-мати. Вона всією душею любить дітей і хоче дати їм тільки краще. Вона уособлює собою жіночий, материнський інстинкт. Навіть у побудові взаємин з іншими людьми, жінка-Деметра займає позицію матері, прагне опікуватися оточуючих. Персефона. «Вічна дівчинка». Цей тип жінок, які не бажають дорослішати. Відповідальність за своє життя вони схильні перекладати на кого завгодно, але тільки не на себе. Часто така жінка або дівчина потрапляє під вплив інших людей. Персефона любить бути в центрі уваги протилежної статі, але пристрасної її назвати не можна. Психологічно вона не є зрілою. Геба – та дама, яка всіма силами опирається своїм віком. Вона прагне бути вічно молодою, і уникає найменших проявів зрілості. Найстрашніше для неї - це старість. Але до чоловіків вона ставиться спокійно. Її не назвеш розпусною. Фортуна. Жінка з досить суперечливим характером. Всі події вона прагне тримати під своїм контролем, однак не передбачає їх наслідків. Немезіда. Для жінки з цим архетипом душі головною цінністю є чесність. Дами з подібним чином зазвичай нездатні на прощення несправедливості. Геката. Досить глибокий архетип. Жінка-Геката схильна до містифікації всіх тих подій, що відбуваються в її житті. Нерідко дами з цим чином архетипу з головою йдуть в окультні практики – або ж стають глибоко віруючими.

В одній і тій же жінці зазвичай спостерігається поєднання двох-трьох основних архетипів. Іноді ці образи можуть «змагатися» між собою за першість. Поширеним прикладом такої конкуренції є прагнення жінки мати успішну кар'єру, і міцну сім'ю. Інші типології

Деякі психологи вважають, що в житті жінки існує всього лише три основних архетипу. Це Кохана, Мати, Берегиня. Перша всі свої сили пускає на служіння чоловікові. Мати – на виховання дітей. Що стосується Берегині, то об'єктом її старань є вона сама. Вважається, що дійсно щасливою дама може бути тільки в тому випадку, якщо в ній розвинуті всі ці образи.

Грецькі чоловічі образи

Виділяють такі архетипи грецької міфології, властиві чоловікам: Зевс. Впевнений в собі, авторитетний, схильний командувати іншими. Посейдон. Чоловік, який керується емоціями, однак у ньому, як і в Зевса, сильні патріархальні інстинкти. Гадес. Замкнутий, занурений у власний світ чоловік. Аполлон. Гармонійний людина, яка стежить за своєю зовнішністю. Приємний у спілкуванні. Гермес. Розумний, проникливий чоловік. Любить зміни, схильний отримувати від життя все і відразу. Арес. Ексцентричний, живе тільки емоціями, сьогохвилинними задоволеннями. Інші чоловічі архетипи

Представники сильної статі можуть проявляти себе по-різному: як воїни, вожді, царі; а також в якості мисливців, купців. Іншим більш близькі архетипи мудреців, святих, шаманів.

У чоловіків, як і у жінок, зазвичай поєднується кілька образів. В якості прикладу можна розглянути Конана-варвара. Даний персонаж – яскравий представник образу Воїна. Проте в ньому також сильні якості Правителя (він прагне ним бути), а також Філософа (він любить вчитися). Автор: Валентина Буравльова Black Rikky 13 Вересня, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Архетипний образ: поняття, визначення, історія, мотиви і психологічні нюанси


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.