Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Психопрофілактика - це... Визначення, цілі і завдання, методи проведення


Опубликованно 20.10.2018 22:06

Психопрофілактика - це... Визначення, цілі і завдання, методи проведення

Публікація присвячена такому важливому розділу психології та медицини, як психопрофілактика. Це важлива частина знань практикуючого фахівця, який займається збереженням нервово-психічного здоров'я людини. Що таке психопрофілактика?

Спочатку варто дати визначення терміна. Психопрофілактика – це один з розділів загальної профілактики, що включає в себе сукупність заходів, спрямованих на вивчення причин та своєчасне усунення психічних порушень і захворювань.

Тобто психопрофілактична діяльність спрямована на формування загальної психологічної культури, створення умов для розвитку і своєчасне запобігання виникнення порушень у становленні особистості. Така робота може проводитися з дітьми, батьками, особами, що їх замінюють, педагогами, працівниками компанії і так далі. Цілі і завдання

Мета психопрофілактики – це своєчасне визначення та усунення факторів, що ведуть до відхилень у розвитку.

До завдань можна віднести наступні. Попередження розвитку відхилення шляхом ранньої діагностики. Усунення дії хвороботворної причини на особу або організм. Проведення заходів, що запобігають рецидиви.

У широкому розумінні психопрофілактика дітей і дорослих передбачає проведення психологічних заходів, які зміцнюють, покращують і зберігають психічне здоров'я і самопочуття; запобігають виникненню фобій, невротичних розладів; протидіють емоційного вигорання, стресової дії; вирішують проблеми психічної організації на особистісному, поведінковому та екзистенційному рівнях. Методи психопрофілактики

Для проведення психопрофілактичної роботи використовується ряд методів: Рання діагностика психічних відхилень та захворювань. Медичне обстеження психічного стану різних груп населення – учнів, військовослужбовців і так далі. Санітарно-просвітницька робота. Збір статистичних даних за умов виникнення психічних відхилень і їх наступних аналіз. Організація спеціальної медичної допомоги (психоневрологічних санаторіїв, диспансерів, нічних та денних стаціонарів).

Як показує досвід фахівців, психопрофілактика та психотерапія нерозривно пов'язані один з одним. Важливо коригувати міжособистісні стосунки, щоб усунути емоційні та поведінкові порушення. Для цього використовуються різні методи сімейної психотерапії. Сфери профілактики

Фахівці виділяють наступні сфери психопрофілактичної діяльності: Попередження академічних проблем. Сюди входить розвиток пізнавальних процесів (пам'яті, мислення, сприймання, мовлення, уяви і т. д.) і розумових функцій (логічних, критичних, творчих та інтуїтивних). Як правило, ці види робіт проводяться освітніх установах з дітьми починаючи з раннього віку. Але це може бути актуально і для дорослих людей, які втратили ці здібності з-за травми або важкої хвороби. Робота з такими пацієнтами здійснюється в медичних та інших лікувальних установах. Профілактика соціальних та особистісних проблем. Вона передбачає формування адекватного ставлення до алкоголю, тютюну, наркотиків і статевим контактам. Також може проводитися навчання критично сприймати будь-яку рекламу, говорити «ні», управляти агресією, навичкам поведінки в конфліктах і так далі. Як правило, саме у формі тренінгів реалізується ця сфера психопрофілактики. Психологічна реабілітація. Спрямована на відновлення втрачених психічних функцій і утворень. Вони можуть бути порушені через психічної або фізичної травми, перекручень у ході розвитку (неповна сім'я, гіпер - або гипоопека батьків, деструктивна соціальна група і так далі). Також сюди входить формування адекватної Я-концепції та усвідомленої мотивації, що може бути актуально для будь-якої людини.

Форми впливу психопрофилактического

Існують різні види психопрофілактики:

1. Інформування. Це найпоширеніше напрямок роботи. Воно може здійснюватися у вигляді бесід, лекцій, перегляду фільмів, відеороликів і поширення вузької літератури. Сенс підходу – це вплив на когнітивні процеси для підвищення здатності особистості приймати конструктивні рішення. Зазвичай використовується інформація, яка підтверджена статистичними даними. Також вона може мати залякувальний характер. Наприклад, згадуються негативні наслідки споживання наркотиків, описується особистісна деградація і драматичні долі девіантів.

2. Організація соціального оточення. Ця форма передбачає вплив на середовище. Може бути спрямована така психопрофілактика на педагогів, клас, школу, соціальну групу, сім'ю, конкретну особистість. Іноді об'єктом впливу стає ціле суспільство. Найчастіше для формування загального негативного думки з приводу девіантної поведінки. Для реалізації цієї форми профілактики може створюватися соціальна реклама (наприклад, для вироблення установок на тверезість і здоровий образ життя). Тут особливе значення має участь засобів масової інформації.

3. Формування бажання вести здоровий спосіб життя. При такій формі роботи створюється уявлення про особисту відповідальність за своє здоров'я, гармонію зі своїм організмом і навколишнім світом. Також людина вчиться протидіяти несприятливим факторам і досягати стану, оптимального для конкретної ситуації.

4. Стимуляція особистісних ресурсів. Передбачає творче самовираження, заняття спортом, участь в групах психологічного зростання. У свою чергу, це забезпечує активність людини, його здоров'я і стійкість до впливу негативних зовнішніх факторів. Особливо важливою ця форма роботи є для забезпечення психопрофілактики дітей.

5. Мінімалізація та усунення негативних наслідків деструктивного поведінки. Зазвичай ця форма роботи застосовується в тих випадках, коли відхиляються від норми дії вже закріпилися в свідомості особистості. Основною метою є попередження рецидивів та їх небажаних наслідків.

6. Активне навчання важливим соціальним навичкам. Зазвичай воно реалізується через групові тренінги. Найбільш поширені такі їх типи: Тренінг вироблення життєвих навичок. Під ними прийнято розуміти найважливіші соціальні вміння. У першу чергу це уміння спілкуватися, вибудовувати дружні зв'язки і вирішувати конфлікти. Не менш значущими є навички впевненої поведінки, самоконтролю, зміни себе в залежності від ситуації. Також сюди можна віднести здатність приймати відповідальність, відстоювати свої інтереси. Тренінг асертивності. Він заснований на ідеї, що девіантна поведінка безпосередньо пов'язана з емоційними порушеннями. Тому на занятті психолог навчає ефективно справлятися зі стресом, розуміти свої почуття й виражати їх припустимим чином. Також в процесі тренінгу підвищується самооцінка, стимулюється прагнення до самовизначення і розвитку позитивних цінностей. Тренінг резистентності. Це психопрофілактика негативного соціального впливу. В ході заняття формуються позитивні установки і виробляється опірність деструктивним чинникам.

За способом організації психопрофілактичної діяльності можна виділити індивідуальну, групову і сімейну форму роботи. Принципи

Фахівці зазначають, що при проведенні психопрофілактики необхідно дотримувати наступні принципи: Адресність. Це означає, що слід враховувати, статеві, вікові та соціальні характеристики. Комплексність. Найефективніше впливати на різних рівнях: особи, сім'ї та соціального простору. Позитивність інформації. Зведення негативних наслідків до мінімуму. Спрямованість результату на майбутнє. Максимальна активність, особиста зацікавленість і відповідальність учасників.

Етапи

Фахівці виділяють кілька етапів (рівнів) психопрофілактики в залежності від того, чи здорова людина, він знаходиться в зоні ризику, має психічні розлади або виражену стійку патологію. Прийнято дотримуватися міжнародної класифікації. Згідно їй, профілактика поділяється на: первинну; вторинну; третинну.

Далі буде більш детально розглянуто кожен з рівнів. Первинна профілактика

Це комплекс заходів, які спрямовані на попередження виникнення розладів психіки. Вони поширюються як на самі психічні захворювання, так і на порушення, пов'язані з органічними порушеннями головного мозку. Первинна психопрофілактика передбачає вивчення стійкості психіки до впливу шкідливих агентів середовища, виявлення можливих шляхів поліпшення цієї витривалості та попередження психогенних захворювань.

Заходи цього рівня тісно взаємопов'язані з загальною профілактикою. Тому в них повинні брати участь фахівці різних областей (психологи, лікарі, фізіологи, соціологи і гігієністи). При цьому особлива роль відводиться психотерапевтів і клінічним психологам, які здатні не тільки виявляти нервово-психічні захворювання на ранніх етапах, але й розробляти та впроваджувати спеціальні заходи.

В деякому сенсі первинна профілактика – це диспансеризація здорових людей, оскільки нервово-психічні розлади можуть виникнути із-за декількох причин: Несприятливих соціально-психологічних умов розвитку та існування. Неправильне виховання в дитинстві, мікросоціальних конфліктів, інформаційних перевантажень і т. п. Факторів біологічного характеру. Несприятливої спадковості, травм мозку, соматичних захворювань, інтоксикацій, шкідливого впливу на етапі внутрішньоутробного розвитку.

Можна виділити кілька видів первинної психологічної профілактики: Виховання у населення психологічної грамотності. Просвітницька робота, яка стосується питань стресових ситуацій, їх наслідків, методів профілактики і способів протистояти їм. Корекція деструктивних міжособистісних відносин. Навчання прийомам саморегуляції. Освоєння навичок звільнення від девіантної поведінки і шкідливих звичок. Вторинна психопрофілактика

Вторинна психопрофілактика – це комплекс заходів, спрямованих на ліквідацію таких чинників ризику, які за певних умов призводять до рецидиву або загострення захворювання. У тому числі можуть виникнути розлади, небезпечні для життя і здоров'я не тільки самого хворого, але й оточуючих.

Вторинна психопрофілактика передбачає максимально раннє визначення початкових стадій нервово-психічних відхилень і їх своєчасне активне лікування. Тобто проводиться контроль за обважненням або повторним появою негативних наслідків вже протікає захворювання. Якщо лікування буде несвоєчасним або неякісним, то захворювання може прийняти затяжний

На результат психічних захворювань сильно впливають активні методи лікування, передові фармакологічні препарати. Вони помітно підвищують кількість випадків одужання та виписки пацієнтів психіатричних лікарень. Але слід мати на увазі, що вторинна психопрофілактика поведінки передбачає не тільки роботу з біологічної складової порушення. Вона також вимагає використання соціотерапії і психотерапії. Найбільш ефективним методом для даного рівня психологічної профілактики вважається диспансерне спостереження. Воно включає в себе раннє виявлення ознак відхилення, динамічний огляд, спрямоване лікування та реабілітацію. Третинна психопрофілактика

Третинна психопрофілактика - це система заходів, метою яких є запобігання формування психічних відхилень та інвалідизації при хронічних розладах. Заходи спрямовані на реабілітацію хворих, які втратили повноцінної життєдіяльності.

Тобто на цьому рівні психопрофілактики психологи та інші фахівці займаються попередженням інвалідності за наявності нервово-психічного розладу. Важливо запобігти виникненню рецидивів і відновити працездатність людини.

В лікуванні велике значення має грамотний підбір медичних препаратів та педагогічна корекція. Так, при афективних розладах (наприклад, при маніакально-депресивному психозі) упор робиться на використання солей літію. Для профілактики неврозів в основному призначається психотерапія та інші форми роботи.

При третинної психопрофилактике особлива роль відводиться прийомів, які спрямовані на збереження працездатності. Для цього зазвичай проводяться наступні заходи: Пошук шляхів для самоактуалізації. Людина повинна усвідомити власні можливості, щоб поповнити свої ресурси зростання і розвитку. Професійна реабілітація. Це пошук можливостей кар'єрного зростання, нових ресурсів для діяльності чи зміна професії. Соціальна адаптація. При поверненні хворої людини у звичне середовище повинні бути створені максимально сприятливі умови. Психопрофілактика та психогігієна – одне і те ж?

Що таке психопрофілактика, вже було розглянуто. Тепер необхідно познайомитися з поняттям психологічної гігієни. Це наука про підтримку та збереження нервово-психічного здоров'я особистості. Психогігієна виконує ряд важливих завдань. Вона створює науково обґрунтовані психогигиенические нормативи і рекомендації. Передає ці знання і навчає необхідним навичкам педагогів, медичних працівників, батьків та інші групи. Також у завдання входить санітарно-просвітницька робота, яка ведеться серед широкого кола населення.

Деякі фахівці вважають, що між психогигиеной і психопрофилактикой можна поставити знак тотожності. Таку думку небезпідставно.

Наприклад, німецький учений К. Гехт, розповідаючи у своїй книзі про психогигиене, дає своє визначення цій науці. Він писав, що під психологічної гігієною можна розуміти профілактичну охорону нервово-психічного здоров'я людини. Для цього, на його думку, потрібно створювати оптимальні умови для повноцінного розвитку особистості і функціонування мозку. Не менш важливо підвищувати опірність психіки шкідливим факторам навколишнього середовища. Також необхідно встановлювати багатосторонні міжособистісні відносини, покращувати умови життя і праці.

Радянський психолог К. К. Платонов вважав, що психогігієна – це наука, яка лежить на перетині гігієни та медичної психології. Вона спрямована на оздоровлення середовища і поліпшення умов життя.

На думку Л. Л. Рохлина, необхідно розмежовувати поняття психопрофілактики та психологічної гігієни. Вони лише тісно взаємопов'язані один з одним. Адже зміцнити і зберегти психічне здоров'я неможливо без запобігання хвороб. Учений говорив про умовне розмежування цих двох галузей. Він вважав, що головна мета психогігієни – це зміцнення, поліпшення і збереження здоров'я шляхом формування належної громадської і природного середовища, відповідного способу життя і режиму. У той час як психопрофілактика спрямована на попередження психічних відхилень.

Отже, публікація розповіла про основи психопрофілактики, її цілях, завданнях, принципах, формах, методах і рівнях. Можна підвести якийсь підсумок. Психопрофілактика являє собою галузь загальної профілактики здоров'я, яка пов'язана з рядом громадських та медичних наук. Цей напрямок науки корисно для всіх, в тому числі для людей без психічних відхилень. Адже, як відомо, хвороба легше попередити, ніж лікувати його. Якщо ж відхилення запущено, то психопрофілактика теж здатна допомогти знайти відповідне рішення щодо стабілізації стану. Автор: Maria Shh 20 Жовтня, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Психопрофілактика - це... Визначення, цілі і завдання, методи проведення


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.