Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Розвиток дефицитарное - це... Дефицитарное психічний розвиток за Лебединскому


Опубликованно 06.11.2018 01:22

Розвиток дефицитарное - це... Дефицитарное психічний розвиток за Лебединскому

Порушення у функціонуванні дитячого організму сьогодні зустрічаються нерідко. Психологи все частіше відзначають наявність деяких відхилень у становленні психіки у дітей. Дефицитарное розвиток – це як раз один з таких аспектів спотворення механізму в роботі різних психосоматичних напрямків. Воно передбачає недостатність присутності та виконання тих чи інших властивостей і функцій в організмі, що згодом призводить до відставання, спотворенню чи деформації подальшого розвитку дитини на етапах його дорослішання і гальмує його всебічний формування як особистості. Різноплановість його впливу на різні системи функціонування людського організму породжує масу можливих відхилень, які зачіпають різні органи і почуття сприйняття.

Проблемами різноманітних типів порушення психічного розвитку займався доцент кафедри нейропсихології при факультеті МДУ, став лауреатом Ломоносовської премії, кандидат психологічних наук – В. о. Лебединський. Дефицитарное розвиток за психічним параметрами психолог відніс до одного з різновидів психічного дизонтогенеза, класифікацію якого запропонував у своїй роботі він сам. Поряд з такими патологіями дитячої психіки, як ознаки загального недорозвинення, затриманого, пошкодженого, спотвореного і дисгармонійного розвитку, описувана аномалія психоемоційного стану дітей зачіпає серйозні аспекти їх здоров'я.

Отже, яка вона – характеристика дефицитарного розвитку? Ця патологія обумовлена вродженими або набутими факторами становлення дитячого організму? Чому ця проблема актуальна на сьогоднішній день? І які порушення дефицитарного розвитку психіки включає в себе дана різновид психічного дизонтогенеза? Поняття

Вперше цей термін був запропонований Ст. Ст. Ковальовим в 1976 році. Розшифровка цього визначення припускає, що дефицитарное розвиток – це патологія формування особистості у тих дітей, які наділені складними вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату, недолік сенсорних стимулів при яких викликає ознаки депривації і спотворення емоційної сфери.

В. о. Лебединський розглядав дане поняття в ракурсі однієї із складових психічного дизонтогенеза.

Психічний дизонтогенез – це патологія в розвитку дитячої психіки, що характеризується порушеннями термінів і темпів розвитку окремих систем організму і його компонентів. Класифікація конкретних відхилень, запропонована Лебединським, передбачає наявність шести основних варіантів прояву психічного дизонтогенеза: недорозвинення; розвиток затримане; розвиток пошкоджене; розвиток спотворене; розвиток дисгармоничное; розвиток дефицитарное.

Ця класифікація була розроблена з розмежуванням проявляються аномалій, що виникають через конкретних причинно-наслідкових зв'язків. Мається на увазі, що кожному конкретному типу дизонтогенеза відповідає прояв окремого захворювання. Якими ж прикладами дефицитарного розвитку представлена система психопатологій Лебедєва? І яка етіологія його прояви?

Етіологія

Говорячи про характеристику дефицитарного розвитку, причини його розвитку і різновидах, потрібно усвідомити, що патогенез цього стану грунтується не на одному конкретному явищі. Справа в тому, що подібного роду аномалія представлена цілим рядом різноманітних порушень у розвитку психіки дитини. Тому умови і причини виникнення хвороб у кожному конкретному випадку різні. Їх етіологія неоднозначна. Все залежить від того, на основі якого фактора органічного порушення виникла та чи інша деформація функціонування системи організму.

Слід позначити, що дефицитарное розвиток психіки включає в себе кілька основних порушень діяльності органічних систем дитини: проблеми із зором; проблеми зі слухом; порушення опорно-рухового апарату; соматичні порушення.

Брак і недорозвинення окремих моторних і сенсорних систем тягне за собою виникнення явищ повної або часткової ізоляції. Так, ознаки порушення зору призводять до недорозвинення координації між мовним апаратом і діями. Подальші прояви подібних збоїв у розвитку дитини залежать від глибини ураження тієї чи іншої функції. І все ж вирішальним значенням володіє потенційна первинна збереження інтелектуальних аспектів, регуляторних та сенсорних систем. Порушення зору

У психології науку, що вивчає закономірності та особливості психічного розвитку дітей з викривленим і деформованим зором, називають тифлопсихологией. Порушене функціонування зору, як вид дефицитарного розвитку, може проявлятися у декількох варіантах. Сліпота може бути різною, відповідно, і дітей з подібними розладами умовно поділяють на групи: тотально незрячі пацієнти (сліпі); незрячі діти з светоощущением (розрізняють світлі і темні плями); незрячі пацієнти з залишковим зором; глибоко слабозорі діти; слабозорі.

Досить серйозним значенням в оцінці можливостей дитини має момент виникнення зорового порушення. У випадках вродженої сліпоти діти взагалі не мають досвіду в напрямку зорових контактів і відчуттів. Їм складно уявити, як виглядають речі і предмети, вони не розуміють, що таке яскравість, колір, віддаленість і так далі. Брак зорового досвіду і відсутність уявлень тягне за собою труднощі в занятті дитиною вертикального положення тіла. Зважаючи на це розвивається страх, страх в пізнанні простору, нових явищ і предметів, а це, в свою чергу, сприяє затримці освоєння просторових аспектів розвитку, спотворення ходи, орієнтації, адже сприйняття і розуміння схеми тіла розвивається з запізненням.

Дефицитарное розвиток і пошкоджене зір, так само як і вроджена сліпота, тісно взаємопов'язані. У випадках, коли порушення зору виникло на ранньому етапі формування дитячих відчуттів і діяльності, виникає недорозвинення сфери психомоторики, при якому спостерігається слабка можливість хапання, запізнюється диференціація і відмінність дитиною рухів. Якщо зір було загублено в більш дорослому віці, є якийсь досвід зорових образів і вражень, це полегшує можливість розвитку дрібної моторики, утворення уявлень, предметної діяльності і визначення понять. Якщо дефект зору виник на більш пізньому етапі дорослішання дитини, ситуація дещо змінюється: у нього вже є досвід уявлень і вражень зважаючи зорового сприйняття багатьох побачених речей і предметів, тому він може скористатися цим досвідом, навіть будучи незрячим. Таким чином, чим пізніше виникає сліпота, тим менш значуще вплив вона справляє на подальший розвиток дитини. Однак тим важче йому буде пристосуватися до утворився порушення і використовувати можливості компенсації: вони дозволяють відшкодувати дефіцітарні функції розвитком суміжних. Так, наприклад, сліпі діти пристосовуються до свого способу життя і починають набагато краще чути, відчувати запахи, сприймати інформацію органами дотику.

Порушення слуху

Ще один дефект, описуваний в роботі Ст. Ст. Лебединського – порушення слуху. Дефицитарное розвиток і пошкодження слушательного апарату, як і у випадку із зором, зумовлює розподіл дітей за категоріями, які характеризують їх як глухих (не чують) і тугоухих (слабочуючих). У свою чергу, ті малюки, які оглухли до розвитку мовлення, вважаються ранооглохшими. Хлопці, які придбали дану патологію пізніше, вважаються позднооглохшими, зберегли мову. Вони здатні розмовляти, чого не дано дітям з уродженою глухотою.

Подібного роду патологія відбивається на суміжних сферах розвитку дитини? В чому проявляється дефицитарное розвиток типу слабослышания і глухоти? Сприйняття і відчуття. У глухих дітей ці дві галузі розвиваються за тими ж законами, що і у здорових. Однак специфіка патології тягне за собою несвоєчасне становлення міжфункціональних взаємодії між сприйняттям і річчю, що сприяє в результаті негативного впливу на осмисленість сприйняття. Увагу. Воно також працює в повній мірі, так само як і в чують дітей, але йому супроводжує активізація більшою мірою діяльності зорових аналізаторів. Це і не дивно: той, хто погано бачить, починає краще чути, а той, хто глухий, більше використовує свій зір в якості компенсуючого дії. При цьому концентрація уваги на зорових об'єктах у глухих супроводжується швидкою стомлюваністю очей порівняно зі чують здоровими дітьми. Пам'ять. Тут існує пряма залежність тренування пам'яті поряд з розвитком мовного апарату, особливо логічної мови. Тому досить складно доводиться тим дітям, які оглухли до того, як навчилися говорити. Мислення. Тут спостерігається слабкий розвиток у плані узагальненого методу дії у слабочуючих і глухих: в даному випадку застосовуються більш елементарні способи (копіювання за зразком). Якщо, наприклад, здоровій дитині ви пояснюєте суть явища протягом п'яти хвилин, з глухим ви будете проводити таку ж пояснювальну бесіду протягом двадцяти хвилин. Те ж саме стосується кількості показів: пояснюючи дитині на прикладі суть побудови піраміди з різних кольорів і форм, глухому вам доведеться показати одне і те ж тричі, тоді як здорового достатньо буде одного разу. Особливості розвитку мовлення будуть перешкоджати нормальному переходу від конкретно-понятійного до абстрактного мислення. Мовний апарат. У глухих дітей розрізняється три види мовлення – словесна, жестовая, дактильная. Це так звана полиголоссия. Первинні образи слів формуються у таких дітей по-різному: слуховий – у чують, зоровий – у глухих, артикуляційний – підкріплений руховими і жестовыми аспектами.

Порушення мовлення

Прикладом дефицитарного розвитку (раннього або пізнього) служить також викривлення і порушення у функціонуванні мовного апарату дитини. Найбільш наочний з них – німота.

Виходячи з глобального значення мови як важливої психічної функції, властивої виключно людині, подібного роду аномалії дуже засмучують батьків. Адже в ході мовного спілкування людство на протязі всієї історії існування обмінюється думками, впливає один на одного. Завдяки мовним комунікаціям, усвідомлення світу однією людиною регулярно збагачується і поновлюється, що, в кінцевому рахунку, впливає і на суспільну свідомість у цілому, передбачаючи безпосередній зв'язок з досягненнями всього культурного і суспільно-виробничого прогресу людства. Так, мова вважається невід'ємною частиною комунікативної функції, на основі якої формується і розвивається маса психічних процесів, включаючи пам'ять і сприйняття.

Описаний варіант дефицитарного розвитку, викликаного порушеннями мовлення, займає в психології особливе місце і передбачає існування класифікації відхилень мовного апарату у вигляді відповідних рівнів. 1 рівень: тотальна недорозвиненість мовлення. Дана ступінь порушення передбачає невміння дитиною розмовляти звичною для всіх промовою, його словниковий запас практично не включає ніяких слів, це більше схоже на якісь звуконаслідувальні комплекси, які незрозумілі для оточуючих його людей, часто супроводжуються жестами і активною мімікою. 2 рівень: спотворена мова. На даному етапі можна говорити про підвищених мовних можливостях у порівнянні з попереднім рівнем. Дитина здатний вимовляти деякі слова і пропозиції, хоч і досить спотворені щодо граматики і в частині фонетичної вимови. 3 рівень: частково порушена лексика. Дітей з подібного плану патологіями можна вважати найбільш наближеними до нормальної розмовної мови, адже їх вміння розмовляти включає досить прийнятну мова без грубих лексико-фонетичних відхилень, але з окремими граматичними порушеннями.

Всі рівні мовних аномалій можуть носити різноманітний характер, все залежить від ступеня та локалізації постраждалих функцій, а також від періоду поразки і вираженості вторинного відхилення, що виник внаслідок провідного дефекту.

Крім того, дефицитарное психічний розвиток може проявлятися у вигляді різних мовних патологій. Всі вони мають окремі назви, характеризуються різними причинами виникнення та ознаками прояву. Подібні мовні аномалії можуть виражатися як: дисфонії – порушення характеризується відсутністю або розлад фонації зважаючи патологічного зміни у функціонуванні голосових зв'язок; брадилалии – термін синонимичен брадифразии, проявляється в патологічно уповільненому темпі мови, викликаному конкретними збоями мовних центрів у корі головного мозку; аномалія може бути за природою свого пристрою функціональної або органічної; тахилалии – поняття, протилежне брадилалии: передбачає аномально прискорений темп промови; заїкання – всім відоме визначення, передбачає спотворення темпоритмического аспекту мови, що викликано судомними проявами м'язи мовного апарату; дислалії – проблема стосується дефектів у звуковимові; слух при цьому нормальний і іннервація мовного апарату збережена; ринолалії – погіршене звуковимову і спотворений тембр голосу, що є наслідком анатомії і фізіологічних дефектів; дизартрії – передбачає збій у роботі произносительного мовного аспекту, викликаний органічним ознакою недостатньої іннервації голосових зв'язок. Порушення опорно-рухового апарату

Крім описаних основних напрямків патологічного стану, викликаного дефицитарным психічним розвитком, Лебединський висував у своїй теорії значущість впливу на опорно-рухову систему людського організму.

Як і раніше обумовлені аспекти психічних аномалій у розвитку дитини, відхилення в роботі опорно-рухової системи можуть носити як придбаний, так і вроджений характер. Основними аспектами і причинно-наслідковими факторами в даному питанні виступають три категорії захворювань: патології нервової системи; вроджені аномалії опорно-рухової системи; набуті хвороби, відхилення і деформації опорно-рухового апарату.

Незважаючи на найширший спектр патогенезу подібних проблем зі здоров'ям дітей, найбільш активним вважається дефект рухової системи. У більшості малюків спостерігаються подібного роду відхилення: особливості рухових порушень суміжні в тій чи іншій мірі з властивостями формування когнітивних і сенсорних функцій, зі специфікою вираженості формування пізнавальних функцій у цілому. У клінічній структурі провідним вважається саме руховий дефект (недорозвинення, затримка формування, втрата або порушення опорних функцій).

Примітно, що деяких дітей з даним захворюванням не зачіпають відхилення в частині пізнавального сприйняття, і вони не вимагають якогось спеціального виховання і навчання. Але, на жаль, далеко не всі хлопці з дефектами опорно-рухової системи звільнені від подібних заходів. Багато потребують особливого догляду і конкретних умов життя, підтримки в навчанні і подальшої трудової діяльності.

Дитячий церебральний параліч

Більшість дітей з порушеннями опорно-рухової системи страждають церебральним паралічем (ДЦП). Дитячий церебральний параліч, який різновиди б він ні був, вважається досить серйозним і важким захворюванням нервової системи, нерідко призводить до інвалідності. Його виникнення пов'язують з недорозвиненням або пошкодженням мозку малюка на ранніх етапах його розвитку: це може бути і період внутрішньоутробного перебування, та отримання ушкодження безпосередньо в ході родової діяльності, і протягом першого року життя. Нерідко розлади рухового апарату у дітей, які страждають на ДЦП, поєднуються з різними психічними порушеннями, дефектами мови, функцій інших аналізаторів, серед яких зір і слух. Зважаючи на це, хворі діти часто потребують особливого догляду, психолого-педагогічної, соціальної та лікувальної допомоги.

На жаль, подібного плану патологія – не єдине захворювання, яке може спіткати дитину зважаючи порушень опорно-рухової системи. Це можуть бути і інші варіанти недуг, більш або менш серйозні по своїй тяжкості.

Патології ЦНС

До захворювань нервової системи, крім ДЦП, відноситься також поліомієліт. Це різновид спинномозкового паралічу, який супроводжується гострим высококонтагиозным інфекційним захворюванням, обумовленим порушенням роботи сірого речовини (поліовірусом), і характеризується переважно патологічним станом нервової системи. Найчастіше дана аномалія протікає безсимптомно або зі слабко вираженою симптоматикою. Однак серйозність її настільки велика, що у випадках проникнення поліовіруса в центральну нервову систему інфекція розмножується в мотонейронах – як наслідок, виникають незворотні парези або паралічі м'язів, іннервіруемих, в найгірших випадках настає загибель мотонейронных сполук. Вроджені аномалії ОДА

Порушення опорно-рухового апарату класифікуються фахівцями за кількома напрямами дефицитарного і затриманого розвитку. Ознаки вродженого вивиху стегна – мабуть, це один з найбільш поширених вад дитячого розвитку ОДА, супроводжується кульгавістю і на більш пізніх етапах призводить до коксартрозу та інвалідизації. Примітно, що даними недугою дівчатка страждають приблизно в 6 разів частіше, ніж хлопчики. Найбільш консервативним лікуванням вродженого стегнового вивиху вважається період перших 3-4 місяців. Якщо терапія була неефективною або запізнілою, ця проблема загрожує дитині можливою інвалідністю. Кривошея – ще один вид досить часто зустрічається патології, яка характеризується змінами м'яких тканин, нервів шиї і скелета, вираженими проявами похилого положення з поворотом голови в протилежну сторону. Передумовами утворення подібного плану патології найчастіше є виникнення гіпертрофії грудино-ключично-соскоподібного м'яза, рідше це може бути дефект в розвитку шийного відділу хребта, який провокується неправильним положенням голови, займаним дитиною в утробі протягом вагітності, або під час пологової діяльності. Деформація стопи або клишоногість – ознаки даного вродженого дефекту, що вражає одного з 1000 новонароджених, частіше відзначаються у хлопчиків. У п'ятдесяти відсотках випадків клишоногість є двосторонньою. При цьому деформація може бути эквиноварусной (з поверненою стопою вниз і всередину), варусної (з загнутою всередину п'ятою) і вальгусної (при даному типі п'ята розвертається назовні). Якщо батьки вчасно помічають патологію і звертаються за лікарською допомогою, проблему можна усунути консервативними методами лікування. Якщо після 4 місяців з народження ураженого патологією малюка ніхто не займається ліквідацією проблеми, вилікувати її на більш пізніх етапах набагато складніше.

Артрогрипоз – до категорії осіб з дефицитарным розвитком відносяться і діти, які страждають так званим вродженим каліцтвом. Це захворювання відноситься до системних хвороб скелетно-м'язового апарату і характеризується деформаціями кінцівок, контрактурою, недорозвиненням м'язів і суглобів, фіброзом. Існує досить багато різновидів цієї патології, але найбільш часто уражаються зап'ястя, лікті, плечі, коліна й стегна. Прояви самої важкої форми цього пороку тягнуть за собою дефект практично всіх суглобів, включаючи суглоби щелепи. Артрогрипоз лікується тим успішніше, чим раніше починаються лікувальні заходи. На ранніх етапах виробляються консервативні процедури – масажі, гімнастика, у віці від 2-3 років лікарі вдаються до хірургічного втручання. Сколіоз – всім відома аномалія розвитку хребта. Природжений сколіоз утворюється через анатомічного відходження від нормального значення хребців або кісткових структур, асиметричного положення ніг і тазу. Протидіяти виникненню даної аномалії немає можливості, бо вона формується ще на етапі перебування плоду в материнській утробі. Однак після народження малюка слід направити усі свої зусилля на те, щоб аномальний процес зупинив свій розвиток. Дефекти і недорозвиненість кінцівок – як і деякі попередні вроджені захворювання, подібного роду порушення виникають і формуються під час внутрішньоутробного перебування плоду. Дуже часто лікарі розводять руками у відповідь на питання про те, чому такі дефекти виникають. До них відноситься вроджена ампутація, недорозвинення, наявність хибного суглоба, вкорочення руки (однієї або обох), присутність амніотичних перетяжок, косорукості, фокомелии, кампомелии, аномальної кількості пальців кисті, зрощення пальців. Консервативне лікування в таких випадках марно. Перевага віддається хірургічного втручання.

Набуті аномалії ОДА

До числа набутих патологій в окремих системах опорно-рухового апарату відносяться наступні можливі пошкодження дитячого організму: Травми спинного і головного мозку – зазвичай поділяються на відкриті і закриті. До закритим належить струс мозку – виникає найчастіше при ударі голови тупим предметом або про тупий предмет, контузія – крім больових відчуттів в зоні голови супроводжується ознаками вогнищевої симптоматики, здавлення речовини мозку – є наслідком внутрішньочерепної кровотечі або кісткових уламків черепа. Відкриті травми, в свою чергу, діляться на проникаючі і непроникаючі. Перші досить небезпечні для життя, оскільки проник крізь кісткову оболонку черепа предмет в залежності від ступеня і глибини проникнення може завдати непоправної шкоди здоров'ю людини. Поліартрит – це запалення, що вражає кілька суглобів у дитини одночасно в ранньому віці. Виникнення його може бути обумовлено декількома причинами – від порушення імунної системи при ревматоїдних захворюваннях до псоріазу на тлі псоріатичного артриту. Патології скелета (остеомієліт, кісткові пухлини) – всілякі придбані вивихи, кісткові несращения в результаті неправильного протезування і т. д. Сюди також відносяться рахіт, гіпермобільність суглобів (їх підвищену рухливість), дисплазію.

У своїй теорії аномального розвитку дітей Ст. Ст. Лебединський особливе місце відводить саме дефицитарному розвитку. Він виділяє цілу систему параметрів, що визначає вплив і взаємозв'язок окремих патологій на психічний і фізичний розвиток дитини в цілому. Так, на розвиток дитини впливає функціональна локалізація порушення, час його виникнення, взаємозв'язок між первинним і вторинним відхилення і порушення міжфункціональних зв'язків. Тобто, безумовно, в першу чергу підлягає уважному вивченню вогнище виникнення дефекту: втрата слуху впливає на загострення зору, а погіршення зору призводить до активізації роботи інших аналізаторів – слуху, дотику, нюху. Другий за значимістю параметр – час поразки. Адже дефект може бути як вродженим, так і набутим. Від цього багато чого залежить, починаючи від симптоматичних ознак і закінчуючи вибором методики лікування.

Як би там не було, здоров'я дитини – дуже важливий аспект, контроль над яким батьки повинні підтримувати не те щоб з перших днів життя малюка, але і з перших днів вагітності. Примітно, що більшість вроджених патологій ґрунтується на патогенном вплив зовнішніх факторів на плід ще на стадії внутрішньоутробного розвитку. Автор: Ганна Горбенко 4 Листопада, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Розвиток дефицитарное - це... Дефицитарное психічний розвиток за Лебединскому


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.