Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Періодизація Піаже: опис, критерії, стадії


Опубликованно 28.11.2018 00:22

Періодизація Піаже: опис, критерії, стадії

Періодизація Піаже - досить зручна система, що дозволяє відстежити інтелектуальний розвиток будь-якої дитини. Великий швейцарський психолог дозволив нам поглянути по-новому на інтелектуальний розвиток дітей. Детальніше про нього і його теорії ви дізнаєтеся з цієї статті.

Періодизація розвитку Піаже

Для початку слід перерахувати етапи цієї періодизації: Сенсомоторный етап: народження і дитинство до 2 років. Предоперациональная стадія: вік від 2 до 7 років. Етап конкретних операцій: від 7 до 11 років. Формально-логічний етап: вік 12 років і вище.

Піаже вважав, що діти грають активну роль у процесі навчання, діючи так само, як маленькі вчені, коли вони проводять експерименти, роблять спостереження і дізнаються про світ. Коли діти взаємодіють з навколишнім світом, вони постійно купують нові знання, що базуються на існуючих знаннях і адаптують раніше реалізовані ідеї для апробування нової інформації. Історія

Піаже народився в Швейцарії в кінці 1800-х років і був вундеркіндом, опублікувало свою першу наукову роботу, коли йому було всього 11 років. Його раннє знайомство з інтелектуальним розвитком дітей прийшло, коли він працював помічником Альфреда Біне і Теодора Саймона, коли вони працювали над стандартизацією свого знаменитого тесту IQ.

Велика частина інтересу Піаже до когнітивного розвитку дітей була натхненна його спостереженнями за його власним племінником і дочкою. Ці спостереження зміцнили його поважну гіпотезу про те, що розум дітей були не просто меншими версіями дорослих умів. До цього моменту в історії дітей в основному розглядали просто як менші версії дорослих. Піаже був одним з перших, хто визначив, що то, як думають діти, відрізняється від того, як це роблять дорослі. Це велика заслуга періодизації Піаже.

Корисні спостереження

Замість цього він запропонував, що інтелект - це те, що росте і розвивається в кілька етапів. За його словами, дорослі діти не просто думають швидше, ніж молодші. Існують і якісні, і кількісні відмінності між мисленням маленьких дітей та осіб старшого віку.

Ґрунтуючись на своїх спостереженнях, він прийшов до висновку, що діти не менш розумні, ніж дорослі, вони просто думають інакше. Альберт Ейнштейн назвав відкриття Піаже «настільки простим, що тільки геній міг подумати про це».

Наукова теорія Піаже описує когнітивний розвиток дітей. Когнітивний розвиток включає в себе зміни в самому процесі і здібностях. На думку Піаже, раннє когнітивний розвиток включає в себе процеси, засновані на діях, а потім прогресує до змін у психічних операціях. Стадії періодизації Піаже

Завдяки спостереженням за своїми дітьми Піаже розробив сценарну теорію інтелектуального розвитку, яка включала чотири різних етапи. Ці етапи були перераховані вище, тепер саме час розглянути детальніше кожен з них. Сенсормоторный етап

Вік: від народження до 2 років.

Немовля пізнає світ своїми рухами і відчуттями. Діти дізнаються про світ за допомогою основних дій, таких як смоктання, схоплювання, пошук і прослуховування. Діти дізнаються, що речі продовжують існувати, хоча вони не можуть бути помічені (питання сталості об'єкта). Вони - окремі істоти від людей і предметів навколо них. Вони розуміють, що їх дії можуть призвести до того, що щось відбудеться в навколишньому світі.

На цій ранній стадії когнітивного розвитку немовлята і малюки здобувають знання через сенсорний досвід і маніпулювання об'єктами. Весь досвід дитини в самий ранній період цього етапу відбувається через основні інстинкти, почуття і рухові реакції.

Саме на сенсомоторному етапі діти переживають період різкого зростання і навчання. Коли діти взаємодіють зі своїм середовищем, вони постійно роблять нові відкриття про те, як працює світ.

Когнітивний розвиток, яке відбувається в цей період, що триває протягом відносно короткого періоду часу і пов'язане з великим зростанням. Діти не тільки вчаться виконувати фізичні дії, такі як повзання та ходіння, вони також багато дізнаються про мову від людей, з якими взаємодіють. Піаже також розділив цей етап на кілька підпунктів. Саме під час заключної частини сенсомоторної стадії виникає рання репрезентативна думка.

Піаже вважав, що стабільне сталість об'єкта, розуміння того, що вони продовжують існувати, навіть коли не можуть бути помічені, було важливим елементом на даному етапі розвитку. Усвідомивши, що об'єкти є окремими та різними сутностями і що у них є власне існування поза індивідуального сприйняття, діти можуть почати прикріплювати імена і слова до об'єктів.

Предоперациональный етап

Вік: від 2 до 7 років.

Діти починають мислити символічно і вчаться використовувати слова і малюнки для подання об'єктів. Діти на цьому етапі, як правило, егоцентричні й борються за те, щоб бачити речі з точки зору інших. У той час як вони вчаться краще поводитися з мовою і мисленням, вони все ж схильні думати про речі в дуже конкретних термінах. Основи розвитку мови, можливо, були закладені на попередньому етапі, але саме поява мови є одним з основних ознак цієї стадії розвитку. Так говорить нам періодизація Піаже.

На цьому етапі діти вчаться прикидатися, але все ще борються з логікою і з точкою зору інших людей. Вони також часто борються з розумінням ідеї сталості. Наприклад, дорослий може взяти шматок глини, розділити його на дві рівні частини, а потім дати дитині вибір між двома шматками глини, щоб грати. Один шматок глини згорнутий в компактний шар, а інший розбитий на плоску форму млинця. Так як плоска форма виглядає більше, бо предоперациональный дитина, швидше за все, вибере саме цей шматок, навіть якщо дві частини мають однаковий розмір. Етап конкретних операцій

Вік: від 7 до 11 років.

На цьому етапі діти починають логічно мислити про конкретні події. Вони починають розуміти концепцію збереження - що кількість рідини в короткій широкій чашці одно, наприклад, кількістю високому, тонкому склянці. Їх мислення стає більш логічним і організованим, але все ж дуже конкретним. Діти починають використовувати індуктивну логіку або міркувати від конкретної інформації до загальним принципом.

Хоча діти все ще дуже конкретні і буквальні у своєму мисленні на даному етапі розвитку, вони стають набагато більш майстерними у використанні логіки. Егоцентризм на попередньому етапі починає зникати, коли діти починають замислюватися про те, як інші люди можуть розглядати ситуацію. Але цим вікова періодизація Піаже, природно, не вичерпується.

Хоча мислення стає більш логічним у конкретному робочому стані, воно також може бути дуже жорстким. Діти на цьому етапі розвитку схильні боротися з абстрактними і гіпотетичними поняттями.

На цьому етапі діти також стають менш егоцентричним і починають думати про те, як інші люди можуть думати і відчувати. Діти на конкретному операційному етапі також починають розуміти, що їх думки унікальні для них і що не все решта обов'язково поділяє їх думки, почуття і думки. Тим не менш ключовим є все ж наступний етап вікової періодизації Піаже. Формально-логічний етап

Вік: 12 і вище.

На цьому етапі підліток починає мислити абстрактно і міркувати про гіпотетичні проблеми. Виникає абстрактна думка. Підлітки починають більше думати про моральних, філософських, етичних, соціальних і політичних проблемах, що вимагають теоретичних і абстрактних міркувань. Починають використовувати дедуктивну логіку або міркувати за загальним принципом для конкретної інформації.

Заключний етап теорії Піаже передбачає збільшення логіки, вміння використовувати дедуктивні міркування і розуміння абстрактних ідей. Діти стають здатними бачити численні потенційні вирішення проблем і більш науково міркувати про світ навколо них.

На цьому етапі періодизація інтелектуального розвитку Піаже починає більш за все відповідати своїй назві. Здатність думати про абстрактних ідеях і ситуаціях є ключовою відмінністю формальної логічної стадії когнітивного розвитку. Здатність систематично планувати майбутнє і міркувати про гіпотетичних ситуаціях також є критичними здібностями, які виникають на цьому етапі. Уточнення

Важливо відзначити, що Піаже не розглядав інтелектуальний розвиток дітей як кількісний процес. Тобто діти не просто додають більше інформації і знань до своїх існуючим, оскільки вони стають старше. Замість цього Піаже передбачив, що є якісні зміни у тому, як діти думають, як вони поступово проходять через ці чотири етапи. Дитина у віці 7 років не тільки має більше інформації про світ, ніж у віці 2 років; є фундаментальна зміна в тому, як він думає про світ. Це головний критерій періодизації Піаже. Важливі концепції

Щоб краще зрозуміти деякі речі, які відбуваються під час когнітивного розвитку, важливо спочатку вивчити декілька важливих ідей і концепцій, запропонованих Піаже.

Нижче наводяться деякі фактори, що впливають на те, як діти вчаться і зростають.

Схеми

Схема описує як розумові, так і фізичні дії, пов'язані з розумінням і вивченням. Схеми - це категорії знань, які допомагають нам інтерпретувати і розуміти світ.

Відповідно до періодизації психічного розвитку Піаже, схема включає як категорію знань, так і процес отримання цих знань. По мірі того, як це відбувається, ця нова інформація використовується для зміни, додавання або коригування раніше існуючих схем.

Наприклад, у дитини може бути схема про тип тварини, наприклад, про собаку. Якщо єдиний досвід дитини був у взаємодії виключно з маленькими собаками, він може повірити, що всі собаки маленькі, пухнасті і мають чотири лапи. Припустимо, що дитина зустрічає величезну собаку. Дитина прийме цю нову інформацію, змінивши раніше існуючу схему, щоб включити ці нові спостереження. Асиміляція

Процес введення нової інформації в наші вже існуючі схеми відомий як асиміляція. Цей процес дещо суб'єктивний, тому що ми схильні трохи модифікувати досвід та інформацію, щоб вони відповідали нашим попереднім переконанням. У наведеному вище прикладі, побачивши собаку і відзначаючи її, «собака» - це випадок асиміляції тварини в схемі собаки дитини. Розміщення

Інша частина адаптації включає в себе зміну або коригування існуючих схем у світлі нової інформації - процес, відомий як розміщення. Воно передбачає зміну існуючих схем або ідей в результаті надходження нової інформації або досвіду. Під час цього процесу також можуть бути розроблені нові схеми.

Урівноваження

Піаже вважав, що всі діти намагаються знайти баланс між асиміляцією і розміщенням, що досягається за допомогою механізму, званого зрівноваженням. Оскільки діти просуваються по етапах когнітивного розвитку, важливо підтримувати баланс між застосуванням попередніх знань (асиміляція) і зміною поведінки для обліку нових знань (розміщення). Урівноваження допомагає пояснити, як діти можуть перейти від одного етапу до думки іншого. У цьому, якщо коротко, і полягає суть періодизації інтелектуального розвитку Ж. Піаже. Висновок

Один з найважливіших моментів, який потрібно пам'ятати про теорії Піаже, полягає в тому, що він вважає, що створення знань та інтелекту є невід'ємно активним процесом.

«Я вважаю себе супротивників погляду на знання як пасивну копію реальності, - пояснив Піаже - я вважаю, що знання об'єкта означає дію на нього, побудова систем перетворень, які можуть виконуватися на цьому об'єкті або з ним. Знання реальності означає побудову систем перетворень, які більш чи менш адекватно відповідають дійсності».

Теорія когнітивного розвитку Піаже допомогла психологам поглибити розуміння інтелектуального росту дітей. Він також підкреслив, що діти не тільки є пасивними одержувачами знань. Вони постійно досліджують і експериментують, створюючи своє розуміння того, як працює світ. Автор: Сордес Блэкфорд 27 Листопада, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Періодизація Піаже: опис, критерії, стадії


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.