Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Психологічна казка: опис, особливості застосування


Опубликованно 08.12.2018 01:00

Психологічна казка: опис, особливості застосування

Колись давно, в дитинстві наші мами і бабусі читали нам на ніч казки, навіть не підозрюючи про те, що, бути може, таким чином вони користувалися одним з найбільш ефективних методів психологічного корекційного впливу – казкотерапією. Психологічна казка для дітей вважається засобом їх прилучення до світу життєвих ситуацій, поворотів долі, історії. Це так званий ключ до зміни і пізнання всього навколишнього, до його творчого та творчого перетворення. Прослуховуючи зачитываемую йому історію, малюк почасти живе в нереальному, уявному світі, подумки перебудовуючи всі події і себе самого в ланцюгу цих подій. Іншими словами, саме звідси дитина черпає свої перші відомості про реальність, яку йому ще не представлялося можливим пізнати, а також про майбутнє, про яке йому ще не доводилося замислюватися. У чому ж криється головний зміст та основні принципи застосування психологічних казок для дітей? Суть казкотерапії

Подібний психологічний процес дає можливість дитині усвідомити та зрозуміти сенс своїх проблем, побачити раціональні шляхи їх вирішення. Бути може, це здасться чимось надприродним, але, насправді, метафори з казок через властивих їм особливих властивостей виступають в ролі побудови взаємозв'язків і взаєморозуміння в колі дітей, а також важелем формування відповідного ставлення до себе як до індивідууму. Адже так воно і є: у казкових оповідях міститься повна інформація про динаміку та розвиток життєвих процесів. Тут можна виявити ряд існуючих проблем, так само як і способів їх дозволу. І самий головний момент полягає в тому, що у казці може таїтися символічне своєрідне попередження про ті чи інші події, про те, як буде розвиватися хід дій надалі. А адже в цьому і полягає головна суть корекційної роботи: дитина знайомиться з реаліями життя на прикладі персонажів з казок.

В основі теорії Корнія Івановича Чуковського лежала думка про те, що головною метою казки вважається виховання в дитині людяність – цієї «чудової здатності хвилюватися з приводу чужих нещасть, радіти успіхам іншого, переживати чужу долю, як свою». Він припускав, що казка має здатність удосконалювати, збагачувати і гуманізувати дитячу психіку, через що кожна дитина, що чує казкове оповідання, починає відчувати себе в ролі активного учасника, ототожнюючи себе з тим героєм, який несе в собі ідеї добра, справедливості, свободи.

Головний сенс терапевтичних казок полягає в тому, що тут провідний персонаж стикається зі своїми основними страхами, відчайдушно намагаючись їх подолати. Найчастіше всі події в оповіданні вигадані і нереальні. Буває так, що крім головного героя задіяні ще один або кілька другорядних – так званих помічників, які сприяють досягненню головним героєм успіху. Вони або мають надсилою, або спеціальними можливостями. Обрана в подібному ключі казка сприяє порівнянні дитини себе з персонажем, що дозволяє йому оволодіти більшою рішучістю і зробити вибір у бік правильного рішення на шляху подолання власних страхів. Так, правильно підібрана психотерапевтична казка здатна творити воістину справжні чудеса.

Призначення

Психологічні казки для дітей різного віку володіють дивовижною силою емоційного впливу на їх внутрішній світ, будучи при цьому найпотужнішим важелем духовного розвитку. Саме зміст подібних оповідань і включене до його сенс символічне відображення психологічних явищ дозволяють казок стати головним інструментом, що робить істотний вплив на становлення дитячого світогляду.

Якщо говорити про приватному порядку, можна показати приклад на рядовому психолога дошкільного або загальноосвітнього установи. У роботі з дітьми спеціаліст регулярно задається двома основними питаннями: «Як?» і «Що?». Приміром, надаючи учням щодня психологічну допомогу, психолог намагається знайти вихід із ситуації і зрозуміти, що саме сталося, як можна допомогти дитині подолати її труднощі. Вирішити проблему з тим, що конкретно турбує маленького пацієнта, професіоналу допоможуть різні методи, такі як психодіагностика, спостереження, бесіда з батьками, розмова з вчителями і так далі. А ось після отримання відповіді на це питання доводиться переходити до другого, більш значимого. І тут на допомогу приходять психотерапія і психокорекція, однією із складових яких є психологічна казка і аналіз реакції, викликаної нею у дітей. Градація казок по віковій категорії

Кожному віку притаманна своя методика підбору тематичних казок. І сенс кожної з них спрямований на досягнення конкретної мети, а саме – ліквідації страхів у дитини, що виникли через якихось особливих зовнішніх факторів. Найчастіше дитячі страхи схожі між собою, тому фахівцями у сфері дитячої психології була розроблена ціла система, поділена за різними віковими показниками і передбачає орієнтованість на конкретну дитячу фобію. Психологічні казки для дітей 3 років. В цьому віці за допомогою читання захоплюючих чарівних історій дитині прищеплюють почуття прихильності, турботи, уваги. Психологія дитини коригується з урахуванням орієнтування на зародження в ньому почуття співчуття, творення, любові до батьків, братів, сестер – словом, близьким. Крім того, психологічні казки для дітей 3 років спрямовані на боротьбу з таким аспектом у вихованні, як невміння та небажання ділитися. Методом аналогії батьки (вихователі) намагаються на прикладі персонажів з казок показати, як можна жити дружно і не сваритися з оточуючими, навчившись ділитися порівну своїм майном. Проведений дитиною на доступному йому рівні аналіз психологічної казки в 3 роки дозволяє йому зрозуміти, що віддавати так само приємно, як і отримувати. Дарування предметів власного вжитку (іграшки) або елементів їстівного (солодощі та цукерки) здійснюються обмін на прохання або через відповідної причини – в якості подарунка до свята. Зрозуміло, що в цьому віці дитина ще не здатна мислити так широко, як доросла людина. Але на даному етапі його зародження людських здібностей навіть у 3 роки психологічна казка здатна мати свій ефект і стати початковим механізмом корекції сприйняття дитиною навколишнього середовища і взаємодії як з дорослими, так і з однолітками. І практика сьогоднішнього дня це підтверджує. Психологічні казки для дітей 4 років. На даному етапі розвитку дитячої психології короткі оповідання спрямовані на ліквідацію у дитини загальних страхів, найбільш поширеними з яких вважаються боязнь темряви і нічні кошмари. Всі ми пам'ятаємо, як в дитинстві нас лякали неіснуючим «чортом». Ні-ні, та й пригадується той час, коли страшно було зайти у власну кімнату, якщо там не горіло світло. Терапія казками з психологічним підтекстом спрямована на позбавлення або хоча б мінімізацію панічного активності в мисленні чотирирічної дитини, що виявляється в страху і боязкості.

Психологічні казки для дітей 5 років. Вони часто спрямовані на позбавлення дитини страхів розставання з мамою, а також паніки, виникає у випадках, коли дитина залишається наодинці (в гостях). Виникають з цієї причини переживання і тривоги здатні серйозно турбувати малюка, впливаючи на його психіку негативно. Зважаючи на це психологами ДНЗ розроблені не тільки розповідні читання, але також і ігрові заходи за участю дітей в постановках, складених за заздалегідь спроектованому тематичним сценарієм. У віці 5 років психологічна казка або інсценування ситуацій, потенційно викликають у малюків страх, дозволяє їм знайти вихід з неприємного для них положення допомогою рішення, посвідченого або розказаного, в казковій мініатюрі. Це один з найбільш м'яких, але при цьому найбільш дієвих методів ліквідації дитячих фобій. Психологічні казки для дітей 6 років. На даному життєвому етапі дитина часто переживає проблему, пов'язану з невпевненістю в собі. Це типова рання дитяча закомплексованість, заснована на страху зробити щось не так. Психологічна казка в 6 років надасть більш ефективну дію, якщо буде використовуватися в якості домашньої терапії не тільки батьками, а й педагогами виховних навчальних закладів. Комплексний підхід дає можливість глибоко розглянути проблему з усіх сторін і закрити її ще на ранніх етапах її вияву. Психологічні казки для дітей 7 років. Найчастіше цей вік ознаменований проблемами придушення в дитині упертість, свавілля, примх, протестів, бунту і крику, заснованого, як правило, на ревне ставлення до брата (сестри) або виник на ґрунті конфлікту з другим малюком в сім'ї. Психологічна казка в 7 років здатна відкрити очі дитині на можливість мирного співіснування. Добрі оповідання з акцентованим психологічним підтекстом на прикладі поведінки персонажів аргументують відсутність необхідності в суперечках і міжусобиці з молодшим братом чи сестрою. Вчителями та психологами виховується таким чином любов дітей до сім'ї, до близької людини, до рідних. Психологічна казка для дітей до 10 років. Це як раз той самий вік, коли бунтарство і впертість проявляються дитиною через небажання вчитися, ходити до школи, вчити уроки, виконувати домашні завдання. Такий крик дитячої душі. Він абсолютно не обгрунтований, але в обов'язковому порядку у більшої або меншою мірою притаманний кожній дитині цього віку. Крім психотерапевтичних оповідок, тут доречні регулярні розмови батьків з малюком, спроби роз'яснити йому сенс і необхідність відвідування шкільного установи. Важливу роль в цьому ключі може зіграти і правильно побудований діалог, що дозволяє пояснити дитині на прикладі, як важливо бути освіченою людиною і не упускати можливості вчитися зараз, поки ще не пізно. Функції казкотерапії

Безсумнівно, як і кожна психотерапевтична процедура, читання казок з відповідним підтекстом передбачає присутність функціональної складової у проведенні подібного роду заходів. Якими функціями має казкотерапія? Комунікативна – передбачає виникнення інтенсивного емоційного резонансу як у дітей, так і дорослих. Це обумовлено тим, що головна ідея сюжетної лінії казки звернена відразу до двох рівнів психічного сприйняття: до свідомості і підсвідомості, що дає можливість створювати особливі умови для комунікацій. Асоціативна – за допомогою метафори відображається головна ідея, як носій інформації. За рахунок асоціативного мислення діти пізнають сенс життєво важливих явищ, життєвих цінностей, внутрішнього світу автора (якщо казка авторська). Інформативна – за допомогою таких психологічних робіт дитина пізнає багато нового для себе. Йому надається можливість дізнатися, ким і як був створений світ, що відбувається з людьми у різні періоди їх життя, які етапи процесу самореалізації чоловіка та жінки окремо, які перешкоди на шляху можуть зустрітися в житті людини, а головне – як ці перешкоди і невдачі можна подолати. Крім того, діти живлять інформацію про те, як цінна дружба і любов, які цінності необхідно для себе визначити в першу чергу, як вибудовувати відносини з близькими, як навчитися прощати образи. Моральна – використовується психологічний інструмент формування у дітей так званого «морального імунітету» та його підтримання в пам'яті. Це своєрідна здатність до протистояння негативним явищам ментального, духовного, емоційного характеру, проявляють різними представниками суспільства. Естетична – не тільки для дітей, але і для дорослих психологічні казки є тим джерелом натхнення, який здатний ввести читача в стан естетично правильного сприйняття світу. Це дозволяє активізувати свій творчий потенціал, пробувати мріяти, а також пізнавати світ людських взаємин.

Аналіз

Для того щоб казка вплинула на дитину і здобула належний ефект, читач в особі потенційного психолога, вихователя, шкільного педагога або, зрештою, батьків повинен провести короткий аналіз прочитаного йому матеріалу. У свою чергу, дана аналітична процедура передбачає виконання деяких поетапних дій. Визначення енергоінформаційного поля казки – слід прислухатися до своїх відчуттів і отриманим після прочитання казки враженням, після чого зафіксувати і описати. Визначення тематики – логічно задатися питанням про те, що собою оповідає викладена казка і чому вона здатна навчити дитину. Відповідь має бути розглянутий з точки зору чотирирівневої системи оцінювання: психічної, емоційної, вітальної, ціннісної. Аналіз сюжету – є сенс задуматися про предмет оригінальності викладеного сюжету і аналітиці його жанру. Не зайвим буде розбір послідовності описаних в ньому подій. Аналіз персонажів – важливо розглянути головного героя з чотирьох сторін: з позиції власного «я», з позиції обраної мети, мотиву вчинків і взаємозв'язку з оточуючими. Аналіз символічного поля казки – варто відзначити найбільш яскраві образи і виявити їх конкретне значення на особистісному емоційному рівні. Складання висновку про конфлікт, описаному в казці – будь-яка психологічна казка спрямована на досягнення конкретної мети, а саме – на формування у дитини «морального імунітету», про який вже було сказано раніше. Визначення завдань на перспективу – необхідно виявити реакцію дитини на почуте і зробити висновки про те, наскільки правильно він зрозумів суть поданої йому інформації, наскільки він усвідомив сенс, який хотів передати автор.

Принципи

Крім основних етапів аналізу психотерапевтичних казок, існують певні принципи, на основі яких будується робота з дітьми в цьому ключі.

Що це за принципи? Безумовне прийняття внутрішнього світу дитини – передбачає сприйняття образів, представлених у казці, без оцінки описаних подій, як єдино правильний раціональний сюжет. Об'єктивність – передбачає розгляд казки з кількох точок зору, дає змогу вивчити її можливі сторони і основоположні моменти. Результативність – відтворення подібного роду казок орієнтоване виключно на досягнення конкретної мети. В даному випадку – це формування завдань на перспективу. Особливості

Психологічні казки мають низку особливостей, за рахунок яких спроможні відрізнятися один від одного. Так, при творі або читанні казок, спрямованих на розвиток творчого потенціалу у дітей, можна підкреслити той факт, що користь від цього хоч і незрима, але по суті своїй колосальна. Психологи виділяють три основні напрями в роботі з пацієнтами в цьому ключі: Діагностичний ефект – визначається головними сценаріями, використовуваними при певних життєвих ситуаціях і обставинах. Педагог визначає риси характеру дитини, виявляє його сильні сторони, здібності, навички, вміння, таланти, сприйняття їм навколишнього світу. Терапевтичний ефект – передбачає надання допомоги дитині у створенні свого образу при конкретних умовах, даючи йому можливість налаштуватися на ту чи іншу модель поведінки з метою досягнення поставленого завдання. Прогностичний ефект – мається на увазі, що казкотерапія дозволяє дитині зрозуміти, як саме його дії і поведінка можуть вплинути на його життя і спілкування з оточуючими.

Слід зазначити, що саме в психологічних казках закладено ті незмінні і важливі цінності соціуму, культури, цивілізації, які сприяють коректному формування у дітей необхідних звичаїв і принципів. Але всім їм властиве поділятися на підвиди.

Дидактична казка

Мабуть, це одна з основних різновидів, що зустрічаються сьогодні в роботі психологів з представниками молодшого покоління, а саме – маленькими дітьми. Її досить часто застосовують у тренінгах з вихованцями дошкільних або загальноосвітніх шкіл. Лише іноді бувають винятки, коли подібна методика зустрічається у роботі з підлітками і дорослими людьми.

Метою дидактичної казки вважається передача нових знань, умінь, навичок, можливість пролити світло на зміст і необхідність конкретних подій. Як правило, подібного плану казки часто закінчуються чимось на зразок невеликого завдання, яке пов'язане безпосередньо з тематикою казки. Це завдання дитині необхідно виконати вдома.

У функції дидактичної казки може виступати перегляд якогось мультфільму, відрізняється простим сюжетом, але здатним тренувати який-небудь з навичок. Психологічна казка

Це своєрідний вид авторської історії, містить частку вимислу. Орієнтована така казка на те, щоб хто осмислив важливість і серйозність теми, піднятої в оповіданні, і прийняв до уваги основні тези, які повинні бути винесені з її змісту.

Метою психологічної казки є вплив на особистісне сприйняття і подальший розвиток чуттєво-емоційної сфери дитини за рахунок передачі важливої і значущої інформації в метафорично яскравому вигляді.

Психокорекційна казка

Ця різновид казкотерапії передбачає твір та зачитування дитині оповідання в цілях надання м'якого впливу на поведінку і установки малюка. Примітно, що дана методика не обходить стороною і роботу психологів з дорослими людьми. Спочатку подібного плану казка демонструє малоефективний і недостатньо продуктивний стиль поведінки, але згодом пропонується альтернатива. При цьому всі події, що відбуваються з персонажами психокорекційного оповідання, можуть бути схожими з ситуативними обставинами їх повсякденному житті, а можуть бути виставлені у світі абстрактних метафор.

Важливо відзначити, що психокорекційні казки, які виступають в якості роботи з абстрактними метафорами, вимагають обговорення і прояснення. Тут доречним буде дати дитині висловитися, прослушавшему цю казку. Досить часто думка дитини розходиться з думкою психотерапевта. В такому випадку вони спільними зусиллями придумують такий варіант казки, який здатний задовольнити обох. Етимологічний казка

Психологічні казки такого плану мають високий ступінь впливу на сприйняття дитини. Вони змістовно глибокі, мудрі і красиві в подачі. Затрагиваемыми в них темами найчастіше є ті, які описують людське ставлення до власного «я», а також розглядають взаємини людей один з одним і з навколишнім світом.

Метою такої казки вважається надання своєчасної підтримки, позбавлення від страждань, допомога в проблемних життєвих ситуаціях. У випадку з дитиною можуть бути включені аспекти його взаємин з однолітками, спілкування з педагогами, внутрішні конфлікти. Подібного плану казкотерапія спрямована на вихід з неприємного становища, в якому дитина почуває себе затиснутим, а також на подальше лікування можливої психологічної травми. Найчастіше для створення матеріалу психотерапії в подібному ключі використовуються релігійні і духовні притчі.

Медитативна казка

Ця різновид казкотерапії найчастіше виступає в якості прологу, створення своєрідного настрою перед психотерапевтичним сеансом. Вона може бути спрямована на виконання деяких функцій, а саме: активізацію матеріалу несвідомого та переведення його на свідоме; пробудження особистісного і творчого потенціалу; мотивування дитини на прийняття рішення.

Особливістю вважається те, що у медитативної казки часто не буває чіткої і ясної сюжетної лінії, суворо обмежених рамок початку і закінчення. Однак, так чи інакше, вона повинна викликати у слухача (дитини) емоційно яскравий відгук, створюючи в його уяві казкові образи і глибоко занурюючи його в казковий процес, дозволяючи психолога працювати з несвідомої складової і юнгианскими архетипами.

Потрібно відзначити, що подібного плану казки краще слухати в умовах релаксації. Дитина повинен бути розслабленим, в цьому випадку усвідомлювати інформацію, що надходить йому буде набагато легше. Найбільш слушний момент – перед сном. Автор: Ганна Горбенко 27 Листопада, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Психологічна казка: опис, особливості застосування


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.