Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Довільна пам'ять: поняття, функції, принцип дії і методи розвитку пам'яті


Опубликованно 08.12.2018 01:00

Довільна пам'ять: поняття, функції, принцип дії і методи розвитку пам'яті

Не секрет, що пам'ять у житті кожної людини відіграє абсолютно точно першорядну роль. І це стосується будь-якої сфери життя, будь то навчання, робота чи навіть особисте життя. Розглядатися пам'ять може як під призмою психології, так і з медичної точки зору. З психологічної точки зору пам'ять – це розумова діяльність, завдання якої полягає в тому, щоб накопичувати і грамотно використовувати інформацію в організації будь-якої діяльності. Без цього людина ніяк не зможе ні думати, ні вчитися чомусь новому. В залежності від наявності мети відбувається поділ пам'яті на довільну і мимовільну.

Які існують види пам'яті?

Існує кілька категорій, від яких залежить класифікація пам'яті. Бувають вони наступними: характер активності; мета діяльності (довільна/мимовільна); тривалість запам'ятовування і збереження інформації.

Розглянемо види пам'яті по цілі діяльності.

Мимовільна пам'ять

Визначити даний вид пам'яті можна як запам'ятовування, відтворення інформації, при якому відсутня конкретна мета щось запам'ятати. Просто деякі ситуації, слова, події врізаються в нашу пам'ять абсолютно мимоволі. Було проведено безліч експериментів, внаслідок яких вивчалися довільний і мимовільний процеси запам'ятовування. У приклад можна привести наступний випадок, коли вчені, які проводили дослідження, несподівано для випробовуваних попросили пригадати абсолютно все, що їм запам'яталося по дорозі з дому на роботу. В ході дослідження склалися наступні висновки: люди найчастіше запам'ятовували те, що робили, а не те, про що міркували, також думали про те, що сприяло досягненню мети або, навпаки, згадували дивні і нетипові події.

Експерименти

Автор дослідження П. І. Зінченко у своєму експерименті аналізував продуктивність мимовільної пам'яті відносно однієї і тієї ж інформації в залежності від мотиву, цілі діяльності і так далі. Результат експерименту був наступним: та інформація, яка пов'язана з метою, запам'ятовується швидше і якісніше, ніж інформація, яка спрямована на умови досягнення цієї мети. Найгірше запам'ятовуються людиною фонові подразники. Ще одна важлива робота вченого стосувалася особливості роботи пам'яті в залежності від активності та змістовності конкретної розумової діяльності. Перед піддослідними стояла мета запам'ятати слова або знайти смисловий зв'язок між ними. В результаті експерименту з'ясувалося, що слова запам'ятовувалися людьми набагато краще, якщо при цьому осмысливалось їх зміст. Причому рівень запам'ятовування залежав від рівня активності осмисленні. Психологи прийшли до висновку, що мимовільне запам'ятовування прямо залежить від основної мети діяльності, в ході якої здійснювалося це запам'ятовування. Також свою важливість має мотив, намір – саме вони визначають цю діяльність.

Довільна пам'ять

Суть даного виду пам'яті у тому, щоб запам'ятати якусь інформацію спеціально, вивчити те, у чому є необхідність. Довільної пам'яті також було присвячено безліч досліджень, експериментів. З точки зору психології цей вид пам'яті – це процес, який здійснюється завдяки контролювання свідомості. Досягається ця мета за допомогою постановки певних цілей, використання спеціальних методів, докладання зусиль. Простіше кажучи, коли перед нами стоїть мета запам'ятати якусь інформацію, ми ставимо цю мету усвідомлено і докладаємо певні зусилля, щоб досягти її. Довільна пам'ять відіграє важливу роль у нормальному функціонуванні кожної людини, так як вона допомагає в здійсненні будь-якої діяльності, в процесі розвитку, самовдосконалення, формування особистості і так далі. Працює за наступним принципом: спочатку ставиться певна мета запам'ятати, залишити в голові якусь інформацію, яку в подальшому потрібно буде відтворити отримані знання, навички, набуті раніше. З усіх видів пам'яті, якими володіє індивід, саме довільна вважається максимально продуктивною.

Розвиток довільної пам'яті

Ми тренуємо своє тіло, ходимо в тренажерний зал, щоб тримати себе у формі, а що щодо мозку? Адже він так само, як і м'язи, може рости і розвиватися. Наше завдання полягає в тому, щоб забезпечити йому сприятливі умови розвитку. Спробуйте ставити одну конкретну мету. Так можна тренувати навіть довільну пам'ять дошкільника.

Звичайно, багатофункціональність або здатність виконувати кілька завдань одночасно – це дуже важлива якість у сучасному світі. Однак, як показує практика, постійне переключення уваги з одного завдання на інше негативно впливає на загальну продуктивність людини. Особливо якщо ви переключаєтеся на такі неважливі справи, як перевірка соціальних мереж. Вихід з цього становища один – почніть привчати свій мозок до більш тривалих періодів концентрації. Розподіліть всі наявні справи в порядку черги і концентруйтеся на кожному мінімум за 15 хвилин, не відволікаючись на зовнішні фактори. Вчіться запам'ятовувати

Спробуйте сказати вголос номер свого мобільного. Діліть цифри на блоки і не називаєте їх підряд суцільним текстом? Все тому, що наш мозок, коли запам'ятовує списки слів або цифр, залишає в голові тільки перший і останній пункти. Проведіть експеримент, коли підете в магазин зі списком покупок, спробуйте запам'ятати його, попередньо розбивши на групи. Приміром, три продукту з молочного відділу, чотири з бакалії, два з м'ясного відділу. Таким чином, пунктів між першим і останнім номером стане менше і список запам'ятається швидше. Особливо цей пункт важливий для тренування довільної пам'яті у дітей.

Як не забувати імена нових знайомих?

Часто знайомитесь з новими людьми і ніяк не можете утримати всі нові імена в голові? Спробуйте наступну техніку: при знайомстві повторіть ім'я співрозмовника на початку діалогу і в кінці. Коли ми вимовляємо вголос, активізується велика частина мозку, в тому числі і та, яка відповідає за вимова. У підсумку ми приділяємо більше уваги імені новоспеченого знайомого і швидше запам'ятовуємо його. Що робити з завданнями, які виконуються автоматично?

Вчені довели, що близько 50% свого денного часу людина перебуває в своєрідному режимі «автопілоту». Спробуйте згадати, скільки справ сьогодні ви виконали на автоматі? Готували сніданок? Приймали душ? Їхали на роботу? Щоб тримати мозок в тонусі, слід його тренувати новими видами діяльності так само, як і тіло в тренажерному залі. Не лінуйтеся підкидати мозку нові завдання. Наприклад, спробуйте дістатися до роботи не звичним шляхом або приготувати на сніданок нове блюдо. Вивчайте нові мови

Ніхто не говорить про те, щоб ставати поліглотом, просто, вирушаючи в подорож у нову країну, вивчіть хоча б базові фрази. Як мінімум у вас не виникне труднощів з тим, щоб банально замовити собі їжу в ресторані. Ну і не можна не згадати про те, що вчені довели, що вивчення іноземних мов – це підвищення інтелектуальних здібностей в цілому. Автор: Валерія Дашкевич 5 Грудня, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Довільна пам'ять: поняття, функції, принцип дії і методи розвитку пам'яті


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.