Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Принципи розвитку: теорія психології, основні методи


Опубликованно 29.12.2018 00:08

Принципи розвитку: теорія психології, основні методи

Для психології як науки характерний цілий ряд різних понять. Одним з них є «принцип». Поряд з іншими поняттями, принципи визначають напрями, в рамках яких здійснюються психологічні вишукування чи проводяться які-небудь інші дії. Що таке «принцип» в психології?

За загальним визначенням, принцип - це те, що є першоосновою. Іншими словами, це якесь твердження або ж процес, дію, є первинними для подальшого розвитку теорій, норм, традицій, законів чи методик.

Поняття принципу в психології мало чим відрізняється від загального визначення. У даній науці це поняття, що є засадничими і об'єднують напрями в розвитку застосовуваних методів, досліджень, вивчення яких-небудь процесів. Крім цього, принципи психології – це те, що обумовлює вибір методологічних вимог до проведеної фахівцями роботі.

Іншими словами, принципи у цій науці - це її вихідні, основоположні положення. Завдяки їм стає можливим розуміння суті досліджуваних або ж спостережуваних процесів і їх першопричин, витоків. Принципи допомагають зрозуміти, як зароджується, формується і розвивається той чи інший процес в людській психіці. Принципи сприяють виділенню систем явищ чи процесів, що мають однакові характерні ознаки, форми, що спостерігаються зі сторони, так і заховані всередині мозку. Поняття принципу сприяє аналізу проявів будь-яких психічних процесів, прогнозу їх ймовірного розвитку і, звичайно ж, підходами та методиками до втручання в них та їх зміни. Багато в психології принципів?

Принципи розвитку далеко не єдині у переліку основних психологічних положень цього типу. В науці виділяються два великих типи принципів – базові і основні.

Перші – ті, які відзначаються фундаментальністю щодо всіх спостережуваних фахівцями процесів і закономірностей. Ці принципи характеризуються досить широким охопленням явищ і відрізняються узагальненістю. Другі ж мають більш вузький профіль і розглядають спостережувані психологами явища або їх ознаки детальніше.

Однак базові принципи є невід'ємною частиною основних. Тобто всі системи принципів взаємопов'язані між собою. Крім них, в науці використовується безліч інших, що не належать винятково до неї принципів, таких як: громадські; філософські; суб - і об'єктивні; логічні; історичні та інші.

Зрозуміло, частиною задіяних у цій науці понять є і принципи розвитку системи цінностей, традицій, культури та інші аналогічні. Про базових психологічних принципах

До базових, то є фундаментальним психологічним принципам відносять такі поняття: єдності; детермизма; розвитку; системності.

Кожен з них пов'язаний з іншим і об'єднує в собі безліч процесів, що відбуваються в людській психіці. Про основні психологічні принципи

Принципи розвитку належать до базових, фундаментальних понять, так і до основних. Крім них, в основні або ж загальні психологічні поняття входять такі принципи: відображення; активності; взаємозв'язків або єдності; цілісності; відносності або самостійності; підходу – особистісного або ж групового.

Зрозуміло, усі базові поняття є основними. Кожний з принципів пов'язаний з іншим, але може розглядатися і окремо. Однак на практиці рідко використовуються методики, відносяться тільки до одного з перерахованих вище понять. Як правило, фахівцям доводиться розглядати їх сукупність, в якій переважає один з принципів. Суть і завдання

Принципи розвитку в психології націлені на розкриття витоків, причин, що відбуваються в людській психіці процесів. Завдяки їм процеси мислення, свідомості, сприйняття розглядаються в якості динамічного феномену. Тобто – як постійно розвиваються, що знаходяться в русі, не припиняються і не прерывающиеся.

Принципи розвитку розглядають людську психічну діяльність у взаємозв'язку із соціальним і історичним середовищем. Іншими словами, процеси сприйняття, свідомості й мислення розглядаються як результату взаємодії особистості з навколишнім середовищем – соціальної, культурної, економічної, природної. Зрозуміло, приймаються до уваги і такі аспекти, як виховання, освіта, професійна діяльність. Хто сформулював ці принципи?

Основні принципи розвитку, які присутні в психічних процесах, вивчалися багатьма вченими в різних країнах. Але основоположні моменти, нюанси цієї галузі психології були позначені радянським вченим і педагогом Олександром Миколайовичем Леонтьєвим.

Народився цей чоловік ще в дореволюційній Росії, а завершив свій життєвий шлях у кінці минулого століття, в 1979 році. Вчений отримав всесвітнє визнання і відомий як основоположник психологічної теорії діяльності, в якій важливе місце займають принципи розвитку системи людських цінностей, особливостей мислення і сприймання, впливу на них виховання, освіти, культурного і соціального середовища.

Роботи Леонтьєва донині є головними методичними матеріалами при вивченні предмета психології. Праці вченого були дуже затребувані і за його життя. Леонтьєв став першим деканом на факультеті психологічних наук у Московському державному університеті. Мав безліч російських і зарубіжних нагород за внесок у розвиток науки. Що входить в це поняття?

Безумовно, принципи розвитку психіки окремих особистостей, як і груп людей чи людства в цілому, включають в себе велику кількість напрямів. Про що мова?

Це в першу чергу форми і принципи розвитку психіки у взаємозв'язку з конкретними умовами, що оточують особистість чи групу людей.

Іншими словами, це ті закони, за якими розвивається і здійснюється психічна діяльність у процесі росту людини, його дорослішання і навчання, отримання ним життєвих навичок. Це і принципи, за якими здійснюються процеси мислення і сприйняття в рамках колективів, організацій. Звичайно ж, в це поняття входять і практичні прийоми, методи, з допомогою яких виявляється вплив на процеси, що відбуваються. На чому будується теорія психології? Про основні методи

Зрозуміло, жоден з принципів розвитку психіки, що виражається в діяльності окремої людини або колективу, суспільства в цілому, не може бути з'ясована без визначення основних методик.

Психологами, послідовниками Леонтьєва, виділяється три головних методу, задействуемых в аналізі та синтезуванні течії розвитку процесів мислення, сприйняття і свідомості. Ними ж регулюються зсередини психічні процеси та їх прояву від моменту утворення до завершення формування. Тобто ці три методу є одночасно як спонукальними першопричинами, так і тим, що впливає на прояв окремих якостей особистості в певних обставинах.

Коротко їх суть можна виразити в таких поняттях: потреби; здібності; напрямки.

Кожен з основних методів задіюється як в теоретичній психології, так і у вирішенні будь-яких завдань на практиці. Наприклад, через них розглядається взаємодія людини з конкретним об'єктом або предметом. Що являють собою методи теоретичного пізнання?

Розуміння потреби – перший метод, необхідний для пізнання і прогнозування принципів розвитку психічних проявів як для окремих осіб, так і для колективів. Що це означає? Наприклад, усі принципи соціального розвитку засновані саме на потребах.

Метод пізнання потреб вивчає те, що людина бажає, тобто її суть можна висловити коротко фрази «я хочу». Зрозуміло, бажання і потреби в їх задоволенні властиві не тільки окремим індивідуумам, а й групам людей або ж іншим видам їх об'єднань. Потреби диктують цілі і багато іншого.

Здібності – це вже щось інше. Методи їх вивчення присвячені тому, що особа або ж кілька людей можуть запропонувати або здійснити. Поняття здібності не обмежується тільки тим, у чому може бути виражена психічна активність. Методики вивчення психології, які розглядають процеси мислення і сприйняття через призму здібностей, включають в себе і їх безпосередній аналіз. Тобто фраза «я можу» однаково застосовна як до проявів психічної активності, очевидним зовні, так і до глибинних розумовим процесам.

Методики, які вивчають розвиток психологічних процесів і особливостей через розуміння їх напрями, розглядають залежність від того, чим людина зайнята. Тобто як цілі діяльності уявної, так і досягнення якихось інших результатів. Кращим прикладом сфери, в якій задіяні саме такі методики, є навчання дітей. Психологічний розвиток при цьому безпосередньо підпорядковане певному напрямі – набуття знань. З ним же пов'язані й інші аспекти психічної активності та її розвитку. З чим пов'язані принципи дитячого психологічного розвитку?

Розповідаючи про розвиток психологічних процесів, неможливо не виділити моменти формування мислення і сприйняття особистості, тобто зростання, навчання і дорослішання дітей. Розглядаються принципи розвитку, освіти та становлення особистості не тільки за трьома основними методами, визначеними А. Н. Леонтьєвим.

Важливими аспектами для повного розуміння того, як розвивається психічна активність, її прогнозування та корекції є: комунікація; соціальна перцепція; інтеракція та інші аналогічні аспекти.

Іншими словами, принципи розвитку дітей засновані не стільки на потреби, здібності та напрямку психічної активності, скільки на взаємодії між собою, з дорослими людьми і навколишнім світом.

Особливу увагу ролі спілкування в розвитку і формуванні психіки людей від дитинства до похилого років приділяв у своїх працях видатний радянський учений А. В. Петровський. Що таке «принцип навчання»?

Вираз «принципи навчання», ймовірно, чули всі, кому хоч раз довелося бути присутнім на батьківських зборах у школі. Однак що це таке і чи має відношення до психологічним поняттям, відомо далеко не всім.

Принципи навчання – не що інше, як загальні напрями та ідеї, що лежать в основі освітнього процесу. Розвиток принципів навчання неможливе без зв'язку з іншими психологічними процесами, які беруть участь у формуванні особистості людини.

Зрозуміло, в процесах навчання задіюються і конкретні психологічні методи: наочності; активності; доступності; послідовності; об'єктивності та інші.

Вони ж є і головними педагогічними прийомами, що дозволяють розвивати навички мислення у дітей. Головним для будь-якого процесу навчання є принцип розвитку особистості, а не її пригнічення або ж замикання в певні рамки. Чим відрізняється розвиток організацій?

Під розвитком організацій часто розуміються тільки які-небудь адміністративні або ж виробничі моменти. Між тим існують і психологічні принципи розвитку організації, колективу чи іншого об'єднання людей.

Психологія, як і соціологія, розглядає об'єднання людей в якості організаційно-економічних систем, які розвиваються за певними канонами, що включає в себе внутрішні і зовнішні чинники, що впливають закономірності. Питаннями, що стосуються формування і розвитку організацій, займається окрема наука – системогенетика, поєднується в собі як психологічні, так і соціологічні чинники.

Основна відмінність принципів розвитку організацій від особистісного прогресу в тому, що вони неминуче долають у своєму існуванні певні етапи. Особистість здатна розвиватися індивідуально, без дотримання яких-небудь постійних закономірностей. Автор: Анжеліка Бральди 1 Грудня, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Принципи розвитку: теорія психології, основні методи


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.