Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Усвідомлення - це що таке? Поняття, розвиток процесу усвідомлення


Опубликованно 20.10.2017 07:26

Усвідомлення - це що таке? Поняття, розвиток процесу усвідомлення

В даний час досить популярна література про духовному світі людини. Усвідомлення – одна з найбільш актуальних і обговорюваних тем сьогодні. Між тим точного його визначення не існує. Спробуємо розібратися з процесами усвідомлення в статті.

Визначення

На думку Володимира Хорошина, усвідомлення життя, буття є фундаментом свідомості людини. Автор вважає, що мудрі люди завжди шукають у всьому сенс. Мета спрямованого індивіда – це усвідомлення. Хорошин вважає, що коли людина усвідомлює отримане знання, він може передати його іншим. Знання, які приходять без переживання, не можуть застосовуватися на практиці.

На думку Ентоні де Мелло, інформованість і усвідомлення – це далеко не одне і теж. У своїх міркуваннях автор приходить до висновку, що людина, що живе свідомо, не може вчинити злочин. У свою чергу, індивід, тільки поінформоване про відмінності між злом і добром, знає, який вчинок називається поганим, цілком може його зробити.

З наведених даних можна сказати, що усвідомлення – це:Бачення того, що відбувається в зовнішньому і внутрішньому світі. При цьому мається на увазі просте спостереження за відчуттями, думками. Усвідомлення – це безоціночне бачення. Про нього не можна нічого сказати, можна тільки увійти в нього і спостерігати за всім.Безпосереднє переживання, але не обдумування того, що відбувається. Воно не є ні думкою, ні відчуття, ні почуттям. Усвідомлення можна вважати чимось, об'єднуючим це все.

Ключовий знак

Просвідомість – це стан, що включає дію. Роздуми не є усвідомленням. Його швидше можна назвати рефлексією, що передбачає судження, оцінку, обдумування, пошук відповідей, мотивів, визначення, чому саме так, а не інакше відбувається. В такому випадку людина робить вибір.

При усвідомленні дещо інша ситуація. Вибір ніякий не відбувається, оскільки відразу ж з'являється єдино вірне для індивіда рішення. Якщо є усвідомлення діяльності, наприклад, то питання "як робити?", "що робити?" не виникають.

Якщо людина не володіє необхідним досвідом усвідомлення, пояснити простими словами його зміст не можна. Усвідомлення приходить подібно до спалаху. У людини виникає здатність глибоко бачити, що відбувається з ним.Ментальний рівень

Обдумування, роздум або ментального усвідомлення дозволяє зрозуміти що-то фрагментарно. Індивід може усвідомлювати думки, але не усвідомлювати дії або почуття.

У такій ситуації має місце неузгодженість між тим, що людина говорить, відчуває і робить. Він може сказати, що щось розуміє, але при цьому не може пояснити, що відчуває, яку реакцію ці відчуття викликають, які передбачають дії.

Приміром, людина розуміє, що під час конфлікту голос підвищувати не слід, оскільки це призведе до негативних наслідків. Однак коли виникає сварка, він автоматично починає кричати. В цьому полягає основна проблема усвідомлення. При повному, безоціночному бачення того, що відбувається слова, дії, почуття будуть орієнтовані на вирішення конфлікту.

Тут важливо розуміти, що роздуми, побудова логічних ланцюжків та інші розумові дії не можуть привести людину до усвідомлення. Їх результатом є збільшення обсягу знань. Розвиток усвідомлення припускає вихід за рамки інформованості та розуму. Узгодженість зовнішніх і внутрішніх факторів

Вона вважається ще одним важливим ознакою усвідомлення. Узгодженість дій, почуттів, думок призводить до того, що індивід стає свідком власних дій, свого внутрішнього стану.

При цьому людина здатна простежити появу думки, почуття, дії. Він на всіх рівнях – емоційному, фізичному, ментальному – усвідомлює свої моделі поведінки, стереотипні реакції. Людина як би з боку спостерігає за тим, що відбувається у внутрішньому світі, може простежити за уявленнями, що формуються в розумі.Усвідомлення мети

Здатність усвідомлювати що відбувається дозволяє побачити особистість в її вихідному стані, такою, якою вона є насправді. Це змінює внутрішній світ, розуміння людини. Коли індивід спостерігає, він може змінювати те, що бачить.

Можна говорити про те, що усвідомлення є свого роду "поворотом всередину себе". Індивід починає бачити, що він каже про одне, а насправді відбувається зовсім інше. Більше того, людина починає усвідомлювати, що його стереотипи, шаблони перестають працювати, втрачають ефективність, не призводять до бажаного результату.

Все це призводить до переоцінки цінностей. Усвідомлення дозволяє змінити життя, не докладаючи до цього жодних додаткових зусиль. Завдання при цьому одна – навчитися неупереджено спостерігати.

Людина насправді не потребує ніяких філософських розмовах, йому не потрібно пояснювати, що правильно чи ні, треба щось йому чи він зможе обійтися без чогось. Різноманітні курси по формуванню впевненості, підвищення самооцінки та ін. – трата часу. Усвідомлення сприяє розвитку здатності відрізняти що правильно, а що ні.

Людина як би стикається з дійсністю, залишаючись при цьому стороннім спостерігачем. Він сприймає явища відсторонено, не змішуючись з ними, не коментуючи та не оцінюючи їх, навіть не намагаючись щось змінити. Якщо людина зможе так поспостерігати за подіями, він побачить, як усередині нього йде процес дезінтеграції. Психотерапія

В рамках цього медичного напрямку усвідомлення відображає досягнення пацієнтом повного розуміння власного "Я", своєї психічної життя, взаємин з оточуючими людьми. Воно сприяє формуванню адекватного самосприйняття. Досягається це за рахунок об'єднання свідомістю матеріалу, раніше не осознаваемого пацієнтом.

У широкому сенсі усвідомлення психотерапії передбачає формування адекватного розуміння навколишнього світу.

Майже у всіх існуючих в даний час психотерапевтичних напрямках усвідомлення займає певну позицію. Але його питома вага і значущість, фокусування представлення про матеріал, який раніше не усвідомлюваному пацієнтом, прийоми, методи, що застосовуються для досягнення адекватного уявлення про події, в повній мірі визначаються базовою теорією.Основи психоаналізу

Питання усвідомлення "свого Я" досить детально вивчав З. Фройд. В психоаналізі використовуються прийоми і особливе розуміння функціонування психіки. Специфічний підхід забезпечує вибір терапії і схему її застосування.

Бажаний ефект досягається за рахунок спеціальних технічних методів:Вільного асоціювання.Аналізу снів.Високої частоти сеансів.Інтерпретації захистів і перенесення та ін.

Ці прийоми дозволяють підвести пацієнта до усвідомлення захисних механізмів, активованих його психікою.

Мета психоаналізу полягає також у визначенні характеру травмуючих переживань, особистісних конфліктів і звільнення від них.

Одним з найважливіших умінь психоаналітика вважається його здатність зіставляти свідомі дії, думки, імпульси, фантазії, почуття пацієнта з несвідомими їх попередниками.Когнітивна психотерапія

Розуміння разом з вислуховуванням пацієнта, відповіддю з наступним поверненням до вислуховуванню вважається однією з 4 стадій реалізації методики вираження почуттів і думок хворого в процесі терапії.

Пацієнт завжди на початкових стадіях чинить опір усвідомленню. Успішне подолання цього опору в ході психотерапії закінчується усвідомленням механізмів психологічного захисту.

Ключова мета когнітивної психотерапії полягає в підведенні пацієнта до адекватному сприйняттю ірраціональних установок ("автоматичних думок") або головних механізмів, що провокують неузгодженість між сприйняттям і його оцінкою.

Основна думка зводиться до того, що людина стає нещасним не від явищ, що відбуваються, а від того, як сприймає їх. При зіткненні з подією, що провокує проблеми в різних умовах, пацієнт починає приходити до усвідомлення того, як ірраціональні установки можуть змінювати його сприйняття.Особливість психотерапевтичного впливу

Для опису явища, що спровокував наслідки, які змусили звернутися до фахівця, не потрібно особливих умов, якщо хворий не змішував сама подія, своє сприйняття і оцінку.

При наступних сутичках з явищем пацієнт навчається змінювати своє бачення того, що відбувається. В результаті у нього виробляється стратегія раціонального, багатоваріантного поведінки. У пацієнта розширюється діапазон можливостей вирішення проблеми.

Тут слід відзначити, що звернення до психотерапевта обумовлюється проблемою, викликаної, як правило, кількома ірраціональними установками. При цьому між ними є певні зв'язки (паралельні, ієрархічні, артикуляційні та ін). Головним завданням пацієнта і лікаря є саме досягнення усвідомлення цих зв'язків.

Вироблення тактики

На початковій стадії питання про схему дій вирішується зазвичай разом з хворим. Одним з основних прийомів когнітивної психотерапії є зміна ракурсу сприйняття події. Цей метод дозволяє підвести пацієнта до усвідомлення ірраціональності установок.

Хворий починає концентруватися не на явище, що викликає у нього негативні емоції, а на процесі їх виникнення. За час терапії пацієнт починає усвідомлювати надмірну широту використання ірраціональних установок, надмірну їх персоналізацію. Внаслідок цього у неї формується здатність замінювати їх більш гнучкими і точними, реалістичними та адаптивними моделями.

Психотерапевта необхідно послідовно структурувати процеси, допомагаючи хворому у виробленні декількох альтернативних правил, які він міг би використати.Гуманістична психотерапія

В рамках цього напряму значення усвідомлення і його ключових механізмів розкривається концепціями про особу, наприклад, описаної Роджерсом. На його думку, окремі аспекти досвіду, набутого індивідом у ході розвитку, здобувають характер, виражений в усвідомленні свого буття та існування. Це те, що іменується Роджерсом "Я-досвідом".

У процесі взаємодії з оточуючим світом, особливо з його частиною, значущої для індивіда, "Я-досвіду" поступово трансформується в "Я-концепцію". У людини формується реальне уявлення про себе.Ідеальне "Я"

Це ще одна найважливіша ланка розвитку особистості. Ідеальне "Я" формується переважно під впливом цінностей і норм, які нав'язані індивіду оточенням. Далеко не завжди вони співпадають з його особистими потребами і прагненнями, тобто, з її дійсним, реальним "Я".

По ходу усвідомлення цих обставин у людини формується потреба в отриманні позитивної оцінки. Роджерс вважає, що ця потреба є ключовою для всіх людей.

Щоб зберегти позитивну оцінку з боку оточуючих, людина вдається до фальсифікації деяких своїх уявлень, сприймаючи їх тільки за критеріями цінності для інших людей. Така установка перешкоджає розвитку психологічної зрілості. У результаті починає формуватися невротичне поведінка.Тривожність

Вона виникає внаслідок фрустрації (незадоволення) потреби в отриманні позитивної оцінки. Ступінь тривожності буде залежати від рівня загрози для "Я-структури".

Якщо механізм захисту неефективний, то переживання буде повністю символизироваться в усвідомленні. Цілісність "Я-структури", у свою чергу, руйнується тривожністю, внаслідок чого з'являється стан дезорганізації.Реконструктивна психотерапія

Основні методи були вироблені вітчизняними фахівцями Ташлыковым, Исуриной, Карвасарским в Психоневрологічному інституті ім. Бехтерева.

Усвідомлення в рамках цього психотерапевтичного напрямку прийнято вивчати в трьох аспектах: поведінковому, емоційному та інтелектуальному.

В останньому випадку завдання фахівця зводяться до підведення пацієнта до усвідомлення:взаємозв'язків "особистість-явище-захворювання";генетичного плану;інтерперсональної плану особистості.

Усвідомлення взаємозв'язків між особистістю, подією і хворобою визначального впливу безпосередньо на ефективність психотерапії не надає. Воно більшою мірою сприяє формуванню стійкої мотивації для активного, усвідомленого участі хворого в процесі лікування.

В емоційній сфері при усвідомленні хворий починає розуміти свої почуття. У результаті він може випробувати щирі почуття до себе, розкрити проблеми, які його турбують, з відповідними переживаннями. Крім того, робота з емоційним фоном сприяє самостійної корекції хворим своїх відносин, реакцій. Він набуває здатність змінювати спосіб переживань, сприйняття взаємодій з оточуючими.Висновки

Здатність пацієнта коригувати неадаптивні відповідні реакції, моделі своїх дій з урахуванням їх ролі, значення, функцій у структурі психопатологічних порушень – основний результат процесу усвідомлення в поведінковій сфері.

При використанні реконструктивної (особистісно орієнтованої) психотерапії Ташлыкова, Карвасарского, Исуриной, особливо в групових формах, значення має не тільки усвідомлення, але і становлення адекватної самосвідомості, а також істотне розширення його меж.

Майже у всіх використовуваних в даний час психотерапевтичних системах процесу усвідомлення надається велике значення приділяється особлива увага. З розвитком технічного прогресу з'явилась можливість впроваджувати в практику видеотехнические кошти. Це, в свою чергу, дозволяє надавати більш спрямований вплив на процес формування усвідомлення у пацієнта в різних сферах. Це, безумовно, сприяє прискоренню одужання, забезпечує високу ефективність психотерапевтичних методик. Однак, зрозуміло, в нрастоящее час ведеться робота по вдосконаленню прийомів індивідуальної і групової психотерапії, здійснюється розробка нових концепцій про особистості.


banner14

Категория: Развлечения

Усвідомлення - це що таке? Поняття, розвиток процесу усвідомлення


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.