- snp.crimea.ua - http://snp.crimea.ua/ -

Відповідальне батьківство: визначення, особливості та принципи

Опубликованно 4 Декабря 2018, в 02:06 в разделе Развлечения | Нет комментариев.

stemcell

У чому різниця між відповідальними і безвідповідальними батьками? Варіанти відповідей на це питання можуть бути різними. Для одних відповідальність не виходить за рамки «нагодований, взутий і ситий». Для інших просто немислимо не водити своє чадо практично у всі самі корисні гуртки, які знаходяться в місті. Саме тому існує чимало суперечок про те, що таке відповідальне батьківство і які підходи до виховання свого чада повинні застосовувати дорослі.

Відповідь знаходиться, як завжди, десь посередині. Кожна дитина є окремою особистістю, і його шлях полягає в поступовому віддаленні від мами і тата. А основним завданням дорослих є навчання дітей жити самостійно. Хто такий відповідальний батько?

Існує безліч визначень і характеристик, що вказують на те, які вони хороші батьки і матері. Зокрема вони повинні бути відповідальними. Знають про це, зрозуміло, все. Однак розуміння того, що ж таке відповідальне батьківство, у більшості людей існує досить розмите.

Кожен, хто виховує своє чадо, вибудовує власну лінію поведінки. Ґрунтується вона, як правило, на особистому досвіді, а також на спогадах про власне дитинство. Проте існують і загальні рекомендації психологів, призначені для тат і мам, які прагнуть до формування відповідального батьківства.

Що ж означає це поняття? Під відповідальним батьківством розуміють високу ступінь довіри, яку дорослі виявляють у відносинах з дитиною, і збалансованість різних сторін виховання. Це і їх бажання, а також здатність підтримувати свого сина чи дочку матеріально, що не повинно завдавати шкоди освіченості підростаючого людини та формування особистісних якостей.

Варто також розуміти, що відповідальне батьківство не є тим чи іншим станом. Воно являє собою процес, а вірніше, сукупність процесів, які протікають в різних напрямках.

Варто розуміти, що батько відповідальний – це зовсім не той, кого можна назвати добрим. Останнє поняття характеризують лише емоційну сторону відносин з дитиною. Так, добрий батько завжди розташований до свого сина чи доньки, у зв'язку з чим може надавати йому велику самостійність. Але в деяких випадках це розцінюється як забуття багатьох, причому особливо важливих сторін життя дитини.

Також неможливо провести паралелі між відповідальними і дбайливими батьками. Адже якщо до дитини проявляється підвищена увага, при якому головне, щоб він був здоровий і не був «гірше за інших», мами і тата часто недостатньо займаються розвитком духовного життя свого чада і його характеру. Основні якості відповідальних батьків

У щоденному вихованні дітей тата і мами повинні використовувати наступні ключові компоненти: Комунікативний. Батькам необхідно регулярно спілкуватися зі своїм чадом, перебуваючи в курсі його уподобань та інтересів. Відповідальні тата і мами завжди готові ділити з дитиною його захоплення, впливаючи на них і коригуючи при необхідності в розумних межах. Емоційний. При контакті з дитиною батьки повинні співпереживати йому. Вислуховуючи важливі для сина або дочки теми, мамам і татам необхідно виступати в ролі помічників або порадників. При емоційному взаємодії повинна настати відповідна реакція дитини. Він неодмінно відкриється батькові, розповівши про свої переживання і обговоривши з ним наявні проблеми. Нормативний. Це елемент соціально-відповідального батьківства. Для чого він потрібен? Для повноцінної соціалізації підростаючої людини з одночасним засвоєнням ним правил і норм, прийнятих у суспільстві. В даному напрямку батько повинен стати для дитини експертом, адже доросла людина володіє необхідним досвідом взаємодії з різними соціальними інститутами, якого немає у його сина або дочки. Тата і мами в цьому випадку повинні стати прикладом для наслідування. Охоронний. Одна з найважливіших завдань будь-якого батька полягає в збереженні і подальшому зміцненні здоров'я дитини та її життя. Це відповідальне завдання, враховуючи той момент, що турбота про дітей в країні, зокрема, охорону здоров'я дедалі більшою мірою стають платними. Економічний. Для батьків, що належать до бідних і околобедным верствам, матеріальне забезпечення дітей нерідко стає проблемою, заслоняющей собою всі інші, адже дитина має бути гідно одягнений і розташовувати кишеньковими грошима. У деяких випадках мами й татусі прагнуть оплатити навчання, яке в нашій країні все частіше організується на платній основі. Духовний. В існуючих умовах постійної зміни у суспільстві ціннісних орієнтирів важливо прищепити дитині вміння освоювати базові життєві цінності, які є пріоритетними для будь-якого соціуму. Сюди входять сім'я і здоров'я, життя і культура народу. Деколи передача базових цінностей стає найскладнішою проблемою. Адже на дитину, навіть ще перебуває в сім'ї, впливають потужні інформаційно-ціннісні потоки, які далеко не завжди узгоджуються з настановами батьків. Сюди можна віднести вплив телевізійної реклами, Інтернету, груп однолітків та інших агентів соціалізації. Виходячи із світового досвіду стає зрозумілим, що відтворення всіх базових цінностей у будь-якій країні можна зробити керованим процесом. Однак відбудеться це тільки в тому випадку, коли саме суспільство зацікавлене у збереженні духовної спадщини свого народу. Досягнення зрілості

Психологи розуміють під відповідальним батьківством поняття, володіє двома вимірами. Перше з них припускає досягнення людиною зрілості, у тому числі громадянської, духовної, психологічної, емоційної й соціальної.

Все це дозволяє йому успішно адаптуватися в суспільстві та досягти певного статусу. Тільки зрілий людина здатна нести відповідальність. Тільки в цьому випадку він здатний у повній мірі виховувати своє чадо. А якщо зрілості людина поки не досяг? В такому випадку він навряд чи стане відповідальним щодо своїх дітей. Тільки після того, як про людину можна буде сказати, що він дозрів як особистість, немає сумнівів, що він обов'язково знайде собі роботу, обзаведеться житлом, правильно вибудує стосунки в сім'ї і т. д. Під зрілістю ми розуміємо і одержання освіти, адже воно дозволяє заробляти гроші і бути матеріально забезпеченим. У соціальному плані зрілість допомагає батькам створити всі умови для народження дитини та її виховання. Основні функції

Існує і другий вимір відповідального батьківства. Під ним психологи розуміють виконання мамами і татами певних функцій. Серед них є базові, пов'язані із задоволенням матеріальних і фізіологічних потреб дітей. Це житлові умови, одяг і харчування.

Тим не менш, на думку психологів, створення хороших матеріальних умов, необхідних для народження і виховання сина чи доньки, для відповідальних батьків є умовою необхідною, але не єдиним. Дитя недостатньо просто годувати і одягати, надавати йому різні соціально значимі блага. Мамам і татам необхідно перебувати в психічної реальності свого чада. А це можливо, тільки якщо проводити зі своєю дитиною час, розмовляти з ним і намагатися розібратися в його проблемах. Іншими словами, між психологічним, педагогічним і матеріальним впливом на дітей дорослі повинні знайти якусь золоту середину. Основні вміння

Як стати відповідальним батьком?

Для цього знадобиться засвоєння трьох основних умінь. Дорослим необхідно: активно слухати свого малюка, розуміючи, що він хоче розповісти; вміти висловлювати свої слова і почуття таким чином, щоб вони були доступні для розуміння дитини; при вирішенні конфліктних ситуацій користуватися принципом «обидва праві», тобто робити все можливе, щоб результатом розмови залишилися задоволені всі його учасники. Основні принципи

Відповідальне батьківство базується на наступних позиціях: Дозволяти дитині бути не таким як всі. Подібний принцип надасть йому шанс відкрити власний потенціал та розвинути його, знайшовши життєву мету. Дозволяти дітям робити помилки. Власні промахи допоможуть їм самовдосконалюватись та досягати нових успіхів. Не перешкоджати дитині в прояві негативних почуттів. Тільки таким чином він почне керувати своїми емоціями, що дозволить йому впевненість і здатність працювати в команді. Дозволяти дітям хотіти більшого. Тільки в цьому випадку вони почнуть усвідомлювати, що заслуговують цього, і одночасно навчаться відкладати свої бажання на потім. Дитина повинна вміти мріяти про більше, радіючи при цьому того, що у нього є. Дозволяти синові або дочці говорити «ні». У такому випадку вони будуть розвивати свою волю, визначаючи справжнє позитивне почуття власного «Я». Дитина, що отримав право говорити «ні», починає глибше усвідомлювати власні думки, почуття і бажання. При цьому у нього з'являється можливість проявити свій внутрішній стрижень, який в подальшому дозволить сміливо йти по життю. Проблеми сучасної сім'ї

На сьогоднішній день в суспільстві спостерігається досить суперечлива ситуація. З одного боку, воно починає повертати свій погляд на потреби і проблеми сім'ї, а з іншого - спостерігається досить низький рівень компетентності дорослих у вихованні своїх дітей.

Багато мам і тата відзначають, що ніхто і ніколи не вчив їх формування культури сімейного життя і відповідального батьківства. Вихованням своїх дітей вони займаються на основі свого життєвого досвіду. Деколи мами і тата використовують шлях проб і помилок. Багато з них беруть за зразок своє власне виховання, яке не завжди було конструктивним і грамотним. Педагогічна просвіта батьків

Заклади освіти не стоять осторонь від сімейних проблем. При плануванні роботи з мамами і татами учнів вони неодмінно намічають організацію Школи відповідального батьківства. Педагогічна просвіта в цьому випадку необхідно по цілому ряду причин. Серед них: потреби сучасного суспільства, що потребує у взаємодії соціальних інститутів і сім'ї, що дозволить сформувати у підростаючого покоління ціннісні орієнтири; отриманий інноваційний вітчизняний і зарубіжний досвід у питаннях виховання покоління, якому належить жити в постійно мінливому світі; відкритість педагогічної спільноти соціуму, інновацій і минулого досвіду. Принципи педагогічного просвітництва батьків

Розглядаючи питання відповідального батьківства на батьківських зборах, вчителю необхідно приймати до уваги наступне: Мами і тата володіють першочерговими правами на виховання своїх дітей. Саме вони насамперед повинні дбати про їх добробут, здоров'я і розвитку. Під час проведення заходів з відповідального батьківства педагогу необхідно давати тільки достовірну інформацію. При підготовці доповіді вчитель повинен використовувати спеціалізовану медичну, психологічну, юридичну та іншу літературу. При підготовці заходу з питань відповідального батьківства інформація, зібрана вчителем, повинна мати практикоориентированный характер. Це дозволить батькам без проблем використовувати її в життя. При проведенні класного чи загальношкільних батьківських зборів з відповідального батьківства необхідно домагатися взаємної поваги і співпраці. Лише при довірчих стосунках фахівців з мамами і татами учнів, а також при конструктивних пошуках вирішення наболілих питань можна домогтися усунення проблем у вихованні дітей. Основні завдання педагогічної просвіти батьків

Для чого установі освіти необхідно розробляти програму з відповідального батьківства? Така система дозволить надати мамам і татам орієнтаційне поле, де вони зможуть отримати оптимальні знання і умови, необхідні для нормального виховання дітей в умовах сім'ї. Крім цього, проводяться за заздалегідь розробленим планом заходи щодо відповідального батьківства дозволять надавати консультативну допомогу. Для багатьох мам і пап це стане важливим підмогою у подоланні психолого-педагогічних і соціокультурних проблем, які безпосередньо пов'язані з вихованням дітей. Заходи, що входять в план відповідального батьківства, дозволять також налагодити процес визначення дорослими їх цілей. Це необхідно для досягнення максимально ефективних результатів виховання дітей.

Крім цього, серед основних завдань програми відповідального батьківства знаходяться питання: підвищення рівня психологічного комфорту в кожній сім'ї; посилення мотивації батьків до виховання здорових дітей; прищеплення сімейних цінностей; навчання школярів навичкам і знанням в області етики і психології, які надалі знадобляться їм для виконання батьківських функцій.

Наскільки ефективно буде впровадження програми, можна судити за відгуками батьків. Крім того, критеріями отримання позитивних результатів стануть: Зростання активності батьків у навчальному процесі дитини. Це повинно виразитися в збільшенні відвідуваності шкільних зборів. Також все більше число батьків має висловити бажання пройти навчання по розглянутій програмі і брати участь у заходах класу і навчального закладу. Зростання громадської активності дорослих. Організація батьками вільного часу дітей у формі планування канікулярного часу дитини і отримання ним додаткової освіти.

Варто відзначити, що в РФ прийнятий «Закон про відповідальне батьківство». Даний документ розроблений республікою Саха (Якутія) і діє на її території. Автор: Людмила Фролова 2 Грудня, 2018

Полный текст  →

Источник: radioera.com.ua.


URL сайта: http://snp.crimea.ua/

URL новости: http://snp.crimea.ua/news/11278/

Copyright © 2024 snp.crimea.ua. При использовании материалов сайта, пожалуйста ставтье прямую ссылку на наш сайт.