Соціально-побутова орієнтування: поняття та основні характеристики, матеріали
Опубликованно 05.08.2018 09:05
Людина, без сумніву, є членом суспільства. Протягом всього свого життя він знаходиться в соціумі і повинен вміти підлаштовуватися під ситуацію, вибирати різні моделі поведінки. Виконуючи кілька соціальних ролей – учень в школі, член сім'ї вдома і т. д., - дитина з ранніх років навчається правилами, згідно з якими діють і живуть люди. Цей процес (тобто процес засвоєння дитиною соціальних норм) називається соціалізацією.
Маленькі діти соціалізуються через батьків. Вони досить швидко і без особливих труднощів оволодівають навичками поведінки вдома та поза його стінами. Дивлячись на батьків, малюки отримують і навички соціально-побутової орієнтування – тобто вчаться поводитися в побуті, виконувати повсякденні справи. Для них цей процес стає природним і простим.
Набагато складніше соціалізуватися дітям, які залишилися без піклування батьків або дітям з ОВЗ (обмеженими можливостями здоров'я). Як же їм бути і звідки отримати знання, необхідні для самостійного життя, якщо перед очима немає чіткого прикладу або, наприклад, особливості здоров'я не дозволяють перейняти певні навички?
Що таке СБО?
Соціально-побутової орієнтуванням називають комплекс навичок і умінь, необхідних для коригування власної поведінки при взаємодії з предметами та іншими людьми в соціально-побутових ситуаціях. Якщо говорити простими словами, то це вміння самостійно вирішувати, як вчинити в тій чи іншій ситуації поза звичного алгоритму навчання або роботи.
Такі звичні для нас речі, як готування вечерю, оплата рахунків, спілкування з незнайомими людьми і т. д. для інших людей, позбавлених можливості соціалізуватися в дитинстві, є важким завданням, вирішення якої вимагає спеціальної роботи над нею, тренувань і старання. Кому потрібен такий тип соціалізації?
Вміння орієнтуватися у побутових речах - необхідна основа для майбутнього самостійного життя будь-якої людини. Адже це і основи гігієни, і догляд за будинком, і готування. Не можна просто відпрацювати рецепти і розповісти, на яких місцях повинні лежати ті чи інші речі: потрібно вміти орієнтуватися в ситуації, адже в повсякденному житті не часто вдається дотримуватися єдиного плану і розкладу.
Зазвичай діти отримують всі обходимые навички в сім'ї: досить просто бачити, як поводяться батьки в побуті, а пізніше починати допомагати їм по дому. Від батьків дитина дізнається, як вести себе в різних ситуаціях: вдома і на вулиці. Поступово, завдання за завданням, дитина вчиться діяти самостійно. Навіть якщо дитина не засвоїла всіх побутових навичок до моменту переїзду від батьків (наприклад, їде на навчання в інше місто), то він все одно вже має ряд переваг. Він знає, як вести себе в транспорті та магазині, де купити їжу і т. д. Найчастіше у разі труднощів дитина завжди може зателефонувати батькам і дізнатися, як слід вчинити.
На жаль, якщо він ріс не в родині, а в дитячому будинку, або ж має обмежені можливості здоров'я, такі прості побутові ситуації, як розбита тарілка або нове постільна білизна, відмінне від попереднього, можуть поставити його в глухий кут. Непросто вирішити, як вчинити в тій чи іншій ситуації, якщо нічого схожого до цього не відбувалося і порадитися зовсім не з ким. Наприклад, випускники дитячих будинків дуже часто не вміють готувати, не знають, як діяти з рахунками за квартиру: адже багато років ці питання за них вирішували вихователі, педагоги, кухарі та адміністрація! Таким дітям потрібна соціально-побутова орієнтування як предмет, що вивчається на уроках, нарівні з математикою і мовою. Для них розроблено цілий ряд програм, які допомагають освоїти норми поведінки. У рамках їх навчання вони спеціально проходять курс соціально-побутової орієнтування (СБО). Цілі занять з СБО
Кожен педагог, який займається з дітьми і дорослими, що потребують побутової орієнтуванні, ставить перед собою певні завдання: Закрити прогалини в знаннях про господарство і побут, отриманих в сім'ї (наприклад, якщо дитину надмірно опікали, або навпаки, він не отримував достатньо батьківської уваги, або якщо дитина має обмежені можливості здоров'я і у батьків немає педагогічних знань, необхідних для адаптації дитини з урахуванням його особливостей). Дати уявлення про предметах побуту і про те, як і для чого вони застосовуються, як правильно з ними поводитися, як зберігати і чим можна замінити. Відпрацювати навички взаємодії з побутовими предметами та дій в побутових ситуаціях. Сформувати культуру поведінки в господарському і побутовому аспектах, навчити вести себе в публічних місцях. Навчити уникати паніки при взаємодії з новими і невідомими предметами або в неопрацьованих ситуаціях. Що включає в себе програма СБО?
Курс соціально-побутової орієнтування включає в себе певні розділи. Так, на заняттях учні пройдуть курс з гігієни, підбору одягу, харчування, організації взаємодії в сім'ї, спілкування з людьми в суспільстві, догляду за житлом, першої допомоги, торгівлі та транспорту і т. д. Кожен розділ досить докладно вивчає свій напрямок і прищеплює навички самообслуговування і ведення господарства.
Програма соціально-побутової орієнтування для дітей з різними проблемами різна. Наприклад, дитині з розумовою відсталістю на заняттях у розділі «Сім'я» розкажуть про те, що це таке і як розподіляються обов'язки між членами сім'ї, навчать правилам поведінки у родині. У розділі «Торгівля» навчать розрізняти магазини і робити необхідні покупки, а в розділі «Транспорт» - правил поведінки в громадському транспорті.
Для дітей з дитячих будинків такі заняття – шанс почати самостійне життя і створити міцну сім'ю. Нерідкі випадки, коли у випускників дитячих будинків відбирали квартири за несплату податків тому, що її господар просто не знав, що за світло, газ і воду потрібно платити – адже ніхто не говорив йому про це! Такі прості для багатьох речі стають для них справжнім відкриттям. Соціально-побутова орієнтування учнів і випускників інтернатів та дитячих будинків у таких випадках просто необхідна. Напрямки роботи з СБО
У навчанні соціально-побутової орієнтування виділяється два напрями. Перше спрямоване на формування навичок життя в умовах навчального закладу та дому. Формується культура поведінки в суспільстві і найпростіші побутові навички. Навички соціально-побутової орієнтування для дітей з ОВЗ пов'язані з виконанням побутових справ з мінімальною допомогою ззовні.
Другий напрямок покликаний досягти більш віддалених цілей – навчити дитину жити самостійним дорослим життям. Це вміння взаємодіяти з різними службами, організаціями. Розвиваються вміння користуватися громадським транспортом, відвідувати громадські місця, вести себе в натовпі, спілкуватися з іншими людьми. Як проходять заняття вдома?
Коли дитина здорова і росте в сім'ї (повної або неповної) або має незначні обмеження по здоров'ю і оточений увагою і турботою, побутова соціалізація не виділяється в його житті в окремий предмет і не стає проблемою.
Соціально-побутова орієнтування дошкільнят полягає в допомозі батькам у невеликих справах: помити посуд, прибрати іграшки, вести себе «пристойно» в гостях. Все це так природно для дитини і батьків, що на це часто не звертають уваги як на щось особливе: само собою зрозуміло, що мами і тата вчать дитину самостійності і нормам поведінки. Школярі можуть робити справи складніше, наприклад, їздити в школу на громадському транспорті, робити покупки, розподіляти кишенькові гроші.
Для багатьох людей зі звичайних сімей важко вообразима ситуація, коли хтось позбавлений найпростіших соціально-побутових навичок, оскільки ніхто ніколи не прищеплював їх спеціально.
Тому можна сказати, що в домашній обстановці діти вчаться соціально-побутової орієнтування, переймаючи досвід поведінки батьків і поступово навчаючись виконувати різні обов'язки по дому.
Варто зауважити, що в благополучних з вигляду сім'ях у дітей теж можуть виникнути проблеми з побутової орієнтуванням. Наприклад, якщо батьки надмірно опікає дитину: водить в школу і забирає зі школи, не дає йому грошей, вважаючи за краще купувати все самостійно, не наділяє дитини обов'язками по будинку. Або ж, навпаки, батьки настільки зайняті собою, що не приділяють дитині досить уваги: він позбавлений спільних домашніх справ, з них не говорять, як він повинен себе вести. В обох випадках це призведе до проблем у дорослого, самостійного життя. Рішення проблеми побутової соціалізації у "звичайній" школі
Дитина вчиться не тільки в сім'ї - досить багато часу він проводить у навчальних закладах. Тому, соціально-побутової орієнтування приділяється увага і в школі. Традиційно ці заняття носять назву «технологія» або «праця». Учні радянських часів пам'ятають, як дівчатка вчилися шити і готувати, а хлопці майстрували різні предмети побуту на уроках праці.
У сучасній школі цей предмет дещо видозмінюється: заняття або не відповідають існуючої дійсності, або страждають через відсутність тренувального обладнання або грамотних педагогів.
Програма соціально-побутової орієнтування в школі в наші дні, безумовно, потребує доопрацювання. Періодично постає питання про те, чи варто об'єднати хлопчиків і дівчаток на заняттях Наприклад, у деяких школах на таких уроках хлопчики вивчають програмування і робототехніку, а дівчатка традиційну кухню і шиття, що, поза сумнівом, турбує багатьох батьків, чиї дочки цікавляться комп'ютерами. Не вистачає посібників, підручників, матеріалів і обладнання, а також актуальних розділів, підібраних з урахуванням сучасних тенденцій. СБО в школах за кордоном
Позитивним можна вважати досвід Америки в даному питанні. Згідно американській системі освіти, учні шкіл мають право самі вибирати курси, які вони хочуть вивчити протягом навчального року. Окремого предмета «праця» в їх школах немає, але існують безліч курсів, загалом вписуються в програму СБО. Існує навіть шкільний курс краси і мейкапу. Учні мають право вибирати, який курс їм потрібно пройти за семестр, і таким чином заповнюють свої побутові прогалини.
СБО дітей, які залишилися без піклування батьків
В Росії до недавнього часу дитячі будинки не давали знань у сфері соціально-побутової орієнтування. Випускники таких закладів залишалися дезорієнтованими довгий час після виходу зі стін дитячого будинку. Подібне освітній упущення створювало безліч негативних ситуацій, в результаті яких постраждали найчастіше виявлялися недавні вихованці, елементарно не вміють організувати свій побут і побут своєї сім'ї, не отримали навичок ведення домашнього господарства, поводження з грошима, не знають своїх громадянських обов'язків.
Зараз дитячі будинки зобов'язані навчати вихованців побуті і культурі поведінки. Для цього в них створюються спеціальні кімнати, обладнані як кухні та пральні, де діти вчаться доглядати за будинком, готувати, звертатися з побутовими приладами. Навчальні кімнати для занять СБО імітують квартиру: там є і кухня, де вчаться готувати і поводитися з технікою, і ванна для уроків гігієни, а також вітальня, дитяча і навчальна зони. Особливо важливо це для дітей з особливостями здоров'я, так як їм найважче адаптуватися до життя без постійного контролю та підтримки з боку фахівців. «Навчальні квартири»
Заняття з соціально-побутової орієнтування для вже дорослих, які вийшли зі стін дитячих будинків, але як і раніше неписьменних в побутовому плані людей, проводяться найчастіше силами приватних організацій, що живуть за рахунок добровільного недержавного фінансування і одиничних пожертвувань. Вони спеціально орендують квартири, облаштовують їх для навчання і дають своїм дорослим учням заповнювати прогалини в знаннях під наглядом волонтерів та вихователів. Завдяки роботі таких навчальних квартир вчорашні випускники вчаться доглядати за будинком, собою і власними дітьми, адже нерідко трапляється так, що які недоотримали любові і уваги колишні вихованці дитячих будинків просто не знають, як слід піклуватися про свою дитину.
Велике значення мають такі квартири для дітей і дорослих з ОВЗ, як виховуються з батьками та опікунами, так і залишилися без піклування. Не всі батьки, якими дбайливими б вони не були, здатні грамотно підійти до виховання особливої дитини. Часто буває так, що дитина з особливостями надмірно опікується і позбавлений можливості навчатися самостійно вирішувати свої побутові проблеми. У навчальних квартирах з учнями працює фахівець, що доглядає за вихованцями і дає необхідні побутові знання та практику. Отриману теорію тут відпрацьовують, що допомагає закріпити знання. Іноді учні живуть в квартирі, тренуючи побутові навички: чергують по чистоті і кухні по черзі, ходять у магазин і вирішують завдання на розподіл фінансів.
Велику користь квартири приносять людям з ментальними порушеннями та вадами інтелекту. Вони дозволяють їм соціалізуватися, розуміти свою відповідальність перед іншими людьми і поступово розширювати зону самостійності, якої дуже часто їм не вистачає в житті з батьками. Між тим, такі групові заняття позитивно позначаються на соціалізації та інтеграції таких людей в соціум. Побутова адаптація дітей і дорослих з обмеженими можливостями здоров'я
Розвиток соціально-побутової орієнтування дітей і дорослих з обмеженими можливостями здоров'я проходить по їх можливостям. Індивідуальний підхід і врахування можливостей здоров'я учня коригує програму навчального курсу. Так, слабозорі та слабочуючі люди цілком логічно будуть відчувати в побуті різні труднощі, але при цьому, звичайно, будуть зустрічатися і загальні моменти.
Незалежно від діагнозу, кожен учень зобов'язаний пройти і засвоїти всі розділи курсу з різним ступенем заглибленості і з урахуванням індивідуальних особливостей. Автор: Чеді Даан 27 Липня 2018
Категория: Развлечения
Соціально-побутова орієнтування: поняття та основні характеристики, матеріали