Прийоми переконання: опис, ефективні методи
Опубликованно 23.09.2018 01:03
Вміння переконувати не має нічого спільного з нав'язуванням яких-небудь почуттів, установок або думок іншої людини. Важливо розуміти, що навіювання і переконання відрізняються.
Під переконанням розуміється певний погляд на світ, який спонукає людину діяти певним чином, а також процес передачі цього погляду іншим людям. Наприклад, у хлопця є переконання: алкоголь – зло. Саме з цієї причини він не вживає спиртні напої. Хлопець також говорить своїм друзям про те, який негативний вплив має алкоголь на організм людини, таким чином він намагається передати своє переконання.
Передача переконань відбувається також під час спілкування батьків або вчителя з дитиною. Аналогічна ситуація спостерігається і в науковій сфері, коли один вчений аргументує свою теорію, а інший обмірковує її і приймає рішення: погодитися чи ні. Отже, під переконанням розуміють усвідомлений процес сприйняття інформації та її прийняття в якості власного переконання.
Під навіюванням мається на увазі нав'язування установок, при цьому критичне мислення людини та її свідомість обходять стороною. При навіюванні найчастіше використовують підсвідомість. Прикладами можуть служити емоційно-вольовий вплив, тиск або гіпноз.
Переконувати теж потрібно вміти. Існують спеціальні прийоми переконання, завдяки яким передати свої установки іншій людині набагато легше. Це свого роду «база», вивчивши яку ви відкриєте для себе нові можливості. Прийоми переконання в педагогіці і в житті
Люди давно досліджують причини, які спонукають нас виконувати певні дії на прохання іншої людини. Безперечно, під умінням переконувати є науковий фундамент. Роберт Чалдіні були виведені 6 основних прийомів переконання в психології. Давайте розглянемо 5 з них більш детально, адже вивчивши дані принципи, можна помітно збільшити свої шанси на отримання згоди у відповідь на своє прохання.
Принцип згоди
Один із психологічних прийомів переконання будується на принципі згоди або, як його ще називають, «стадном ефекті». Коли людина знаходиться в ситуації, де проявляється його нерішучість, він буде орієнтуватися на поведінку і дії інших людей.
Наприклад, групі людей пропонують вибрати тур в одну з запропонованих країн. Припустимо, що всім тим, хто ще не визначився, стане відомо, що вже 75 % туристів вибрали Італію. З більшою ймовірністю, що залишилися туристи також виберуть Італію, так як такий вибір уже зробила більшість. Суть даного методу проста: не треба намагатися переконати людину, придумуючи різні доводи, набагато легше звернути його увагу на вибір більшості. Принцип симпатії
Психіка людини влаштована таким чином, що нам важко відмовити або не погодитися з людиною, яка нам подобається. Ви коли-небудь замислювалися, чому так відбувається? Давайте розглянемо три грані цього питання.
Ми відчуваємо симпатію до тих людей, які, як нам здається, схожі на нас. При спілкуванні з ними складається враження, що вони є відображенням нас. До таким людям ми відчуваємо повагу і бажання погоджуватися з усім, що вони кажуть і роблять. Ми відчуваємо найкращі почуття до тих, хто нас хвалить. Таким людям складно сказати «ні», адже в такому випадку ми втратимо похвали. Нам подобаються люди, з якими нас об'єднує спільна справа. У такій ситуації відмова може понести за собою погіршення міжособистісних відносин і крах загальної справи.
Наочний експеримент, що показує вплив симпатії, був проведений серед двох груп студентів. Групам були видані однакові завдання. Одній групі сказали: «Час – це гроші, тому приступайте до виконання завдання відразу». Іншій групі запропонували познайомитися та поспілкуватися між собою, перед тим як приступити до виконання завдання. В результаті у другій групі 90 % учасників спрацювалися, так як у них встигла виникнути симпатія один до одного. У першій групі спрацювалися лише 55 % студентів.
Щоб ефективно застосовувати метод симпатії з метою переконання, перед початком обговорення важливих питань з опонентом необхідно побачити області, в яких ви схожі, і помітити їх. Вказавши на схожість в певних речах, ви розташуєте свого співрозмовника, після чого йому буде складно не погодитися з вами. Принцип авторитету
Люди завжди прислухаються до тих, кого вважають авторитетом. Отже, якщо ви заслужили авторитет в очах свого співрозмовника, переконати його в чомусь не складе праці.
Гарним прикладом можуть служити заняття в університеті. Якщо предмет веде практикант, які ще не встиг завоювати авторитет в очах студентів, то, швидше за все, його не будуть слухати і виконувати його заклики до дії. Якщо ж на лекцію прийде декан факультету, то напевно всі студенти будуть уважно його слухати і виконувати вказівки, так як він володіє великим авторитетом в їх очах. Принципом авторитету можуть користуватися та знаменитості в різних рекламних акціях.
Якщо перед спробою переконати ви завоюєте авторитет в очах співрозмовника, то, можливо, ваша задача значно спроститься. Важливо, щоб опонент зрозумів: ви заслуговуєте його довіри і володієте цінним досвідом в потрібній сфері. Принцип рідкісності
Згадайте кризу, коли люди почали скуповувати цукор, так як він незабаром повинен був зникнути з полиць магазинів і стати великою рідкістю. Дана ситуація явно показує, що люди прагнуть придбати те, що важко дістати. Дизайнерські речі мають високу вартість і користуються великою популярністю з тієї ж причини. Люди пишаються, коли стають володарями рідкісних речей. Принцип взаємності
Коли людина надає нам яку-небудь послугу, ми вважаємо, що повинні зробити що-небудь гарне у відповідь. Ми часто відчуваємо себе зобов'язаними відповісти взаємністю на те хороше, що роблять нам інші люди. Наприклад, якщо друг допоміг нам з виконанням курсової роботи, то надалі, якщо він звернеться з якою-небудь проханням, ми обов'язково йому допоможемо. Таким чином і працює принцип взаємності.
Коли в ресторані офіціантка приносить рахунок та разом з ним кладе льодяник, то, як правило, отримує чайові на 3 % більше, ніж зазвичай. Дослідним шляхом встановлено, що, доповнивши рахунок ще одним льодяником, офіціантка отримає в 4 рази більше чайових, тільки другий льодяник потрібно вручити особисто. В цій ситуації також працює принцип взаємності. Запорука успішного застосування принципу взаємності полягає в тому, щоб надати приємну і несподівану послугу першим, а потім користуватися тим, що людина відчуває себе зобов'язаним.
До прийомів переконання також відносяться: метод Сократа; накази і команди; плацебо.
Розглянемо більш детально кожен з них. Метод Сократа
Один з найбільш цікавих прийомів переконання – метод Сократа. Цей прийом полягає в тому, що безпосередньо перед основною темою розмови співрозмовник задає своєму опоненту кілька абстрактних питань, на які той відповість позитивно. Це можуть бути питання, пов'язані з погодою, самопочуттям і так далі. Пастка криється в тому, що після позитивного контексту надалі співрозмовник буде розташований відповідати і мислити в тому ж дусі.
Такий принцип роботи людського мозку був помічений Сократом, в честь якого і названо це принцип переконання. Сократ завжди намагався вести розмову таким чином, щоб у його співрозмовника не виникало можливості сказати «ні». Радимо поставитися до цього методу з усією серйозністю, адже Сократ умів переконувати і при цьому не викликав будь-яких негативних реакцій. Метод наказів і команд
Напевно ви помічали неймовірну силу команд і наказів, які є важливими прийомами переконання. Вони вимагають негайного виконання, спонукаючи людей до певних дій без особливого обмірковування. Існує два види наказів і команд: спонукальні і схвальні. До спонукальних відносять: «Виконуй!», «Принеси!», «Йди!». Прикладами схвальних команд і наказів можуть бути: «Замовкни!», «Припини!», «Зупинися!». Метод плацебо
Одним з відомих прийомів переконання є ефект плацебо, особливо велике поширення він отримав в сфері медицини. Суть прийому полягає в тому, що лікар прописує таблетки людині з певним захворюванням. Природно, людина вірить в те, що таблетки, які він вживає, надають позитивний вплив і сприяє процесу його одужання. Однак для експерименту лікар дає пацієнтові таблетки, які не мають взагалі ніякого впливу на організм. Але хворий чарівним чином починає йти на поправку. Такий принцип застосовується і в інших сферах, причому дуже ефективно. Тест на уважність
Які з прийомів відноситься до прийомів переконання? Метод Сократа. Накази і команди. Метод Фрейда Плацебо.
Методи переконання в повсякденному житті
Також важливими є наступні прийоми переконання: обговорення, розуміння, засудження і довіру. Це найбільш зрозумілі методи, з якими ми стикаємося щодня і часто застосовуємо несвідомо. Наприклад, розглянемо принцип розуміння і довіри. Коли ми відчуваємо, що співрозмовник нас розуміє, це викликає довіру. Отже, в такій ситуації ми стаємо вразливими, і нас досить легко переконати.
Сильним принципом є засудження. Люди завжди турбуються про те, що думають про них оточуючі, і це може зіграти злий жарт. Часто ми не робимо того, що дійсно хочемо, просто через острах осуду. Тому за допомогою цього принципу можна легко переконувати людину вчинити певним чином.
Обговорення також є одним із принципів переконання. Якщо ми готові обговорювати, це вже свідчить про нашу відкритість людині. Під час відкритого розмови можна привести вагомі аргументи, які нададуть потрібну вплив на співрозмовника.
Тепер, коли ви знаєте основні техніки та прийоми переконання, ваше життя стане краще. Але мало знати, щоб опанувати навичками переконання, необхідна практика. Застосовуйте інформацію, отриману в цій статті, у повсякденному житті і відточуйте свої вміння переконувати. Автор: Надія Курченок 22 Вересня, 2018
Категория: Развлечения
Прийоми переконання: опис, ефективні методи