Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Альтернативна комунікація: методи та основні завдання


Опубликованно 24.09.2018 00:15

Альтернативна комунікація: методи та основні завдання

Альтернативна комунікація вважається формою мови, що виключає мова. Користуючись її методами, з дітьми спілкуватися легше. Зокрема, використання альтернативних засобів комунікації стає єдиним способом спілкуватися з тими, хто говорити не може. Загальна інформація

Спілкування є не просто розмовою, а передачею інформації. Це спосіб поділитися з іншими своїми думками і отримати відповідь. Більшість людей відразу уявляє собі спілкування за допомогою слів. Але коли мови у людини немає, в хід йдуть альтернативна та додаткова комунікації. Це зазвичай стосується дітей з особливостями розвитку. Вибір методів

Так як видів альтернативної комунікації існує багато, у кожному окремому випадку їх підбирають індивідуально. При цьому враховують наявність когнітивних і моторних навичок людини. Доведено, що застосування альтернативних способів комунікації дуже ефективно для тих, хто не вміє розмовляти. Адже якщо людина не володіє мовою, він може вести себе агресивно, не маючи іншої можливості розповісти про свої емоції. Використання альтернативних способів комунікації допомагає йому спілкуватися з іншими. Як тільки з'ясовується, який спосіб підійде краще всього, оточення дитини будує спілкування з ним саме за цим методом. Термін

Підтримуюча комунікація – терапевтична та педагогічна допомога, яку надають тим, у кого відсутній усна мова. Навчання альтернативного засобу комунікації оптимізує здатності людини до спілкування. Воно потрібне всім, чия мова сформована в недостатній мірі. Альтернативна комунікація – система методів, які допомагають впоратися з тривалим періодом, коли мова у людини відсутня. Також вони допомагають тим, у кого є порушення мови. Використовуючи альтернативну невербальну комунікацію, вони починають ефективніше розуміти оточуючих і доповнювати свою усну мову. Це приносить позитивний результат.

Виділяють наступні види альтернативної комунікації та мови: система PECS, мова жестів, інтерактивні дошки, картки-підказки, книги «розмов», пристрої з синтезатором мови. Мова жестів

Є багато різновидів жестової мови. Тотальної комунікацією є поєднання мовлення з жестами. Той, хто користується цим способом альтернативної комунікації, фактично опановує мовою, поєднує 2 модальності. Зміст окремих слів виділяється яскраво, і людина добре розуміє, про що йде мова.

Інтерактивні дошки

На цих пристроях відображаються візуальні знаки, зібрані з окремих тем. Вони бувають різних масштабів і форматів, залежать від обставин, в яких ними користуються. Метод альтернативної комунікації з картинками буває і портативним, і стаціонарним. В останньому випадку дошки знаходяться на одному і тому ж місці. Відмінності в завданнях для альтернативної комунікації і мови в картинках дозволяють знаходити індивідуальний підхід до тій чи іншій дитині. Організовані вони так, щоб мотивувати людину на поліпшення своїх навичок. Картки-підказки

Зазвичай цей вид альтернативної комунікації застосовують для навчання людей, які володіють промовою, нехай і не на достатньому рівні. Їх використовують для нагадування окремих слів. Найчастіше кожна картка містить повідомлення, зображене з підказкою. Тому цей вид альтернативної комунікації для дітей використовують, коли дитина вже привчений до підказок оточуючих. Він найбільш ефективний у випадках, коли людина хоче розповісти щось важливе. Картки ПЕКС

Цей метод альтернативної комунікації розробили Лорі Фрост і Енді Бонді в кінці минулого століття. В основу його лягли принципи з прикладного аналізу поведінки. Спосіб став надзвичайно популярний.

Проте дана методика за час свого існування встигла обрости поруч міфів. Так, багато хто вважає, що саме в процесі навчання використовуються картки, значить, це і є PECS. Але на ділі методика не є просто роботою з картинками. Діючи згідно системі, дорослі в першу чергу вчать дитину висловом його потреб, бажань. PECS містить 6 етапів навчання, а також ряд приписів з приводу включення в процес об'єктів.

Найчастіше даний метод застосовують для навчання людей, які страждають від важких комунікативних порушень. Візуальні розкладу є способом поліпшити сприйняття мови.

Помилкою є і те, що дана система використовуються лише для роботи з людьми, які не розмовляють взагалі. Її застосування передбачається і щодо тих, хто освоїв мовні навички.

Найбільше уваги PECS приділяє навчанню дитини самостійного провокування розмови з оточуючими. Хтось здатний говорити, однак насилу розуміє, коли взаємодія з людиною потрібно. Так, дитина може почати спілкування з холодильником. А PECS вчить його соціального підходу.

Інша категорія хворих володіє річчю, але говорить тільки у випадках, коли чує питання або підказку, що прийшла пора щось сказати. І ця система вчить спонтанності таких людей.

Міфом є те, що система призначена лише для роботи з маленькими дітьми. Існують дані про учнів, яким на момент навчання було 85 років. Особливості застосування методу дещо різняться для людей старшого і молодшого віку. Але головні принципи залишаються колишніми.

Те, що PECS вчить лише прохання – теж помилка. Це тільки один з основних навичок, якими оволодівають учні. На останніх етапах вони починають коментувати що відбувається.

Хтось вважає, що, якщо діти просять що-небудь по PECS, то це треба виконувати. А в результаті вони стають розпещеними. Але у даній системі виконання прохань передбачається лише на першому і другому етапах навчання. Цього часу вистачає для формування довіри у учнів. Вони починають довіряти як самої системи, так і партнерам. У випадках коли відмови на адресу учня звучать на ранніх етапах, він відмовляється від спілкування. Адже досвід говорить йому про те, що воно не працює належним чином.

Але вже після оволодіння другою сходинкою програми він володіє наполегливістю в спілкуванні. І тут уже він стикається з тим, що на його прохання йому відмовляють.

Ще одним розповсюдженим міфом є думка про те, що використання PECS служить перешкодою для розвитку усної мови у людини. Проте в реальності справа йде протилежним чином. PECS призводить до того, що учень починає застосовувати усну мову. І на доказ того був проведений ряд досліджень. Навіть не розмовляючи, завдяки PECS людина все одно знайде шляхи спілкування з оточуючими його людьми. Книга «розмов»

Книга з альтернативної комунікації включає як картинки, так і записи розмов. Її застосовують для підвищення навичок вести діалог. Тематика її – повсякденна. Застосовують цей вид альтернативної комунікації для дітей прямо в процесі спілкування з дорослими. Необхідно підбирати книги, враховуючи вік, теми розмов, відповідні повсякденній діяльності дитини. Потрібно, щоб зміст книг було реалістичним, фото повинні фіксувати навколишні місця, людей – це допомагає маленьким дітям орієнтуватися. Цей альтернативний вид комунікації та мова розвиває, і допомагає людині дотримуватися тематики розмови. Синтезатори мови

Пристрої даного типу відтворюють голоси тих, хто ними,на жаль, не володіє. Підібрати відповідну апаратуру можуть тільки фахівці. Вибравши пристрій, визначають необхідний словник, вибирають розміри тексту. Також займаються підбором вправ, мотивуючих дитини використовувати апаратуру.

Є чимало схожих засобів, серед яких зустрічаються призначені для не розуміють візуальні знаки. Для використання таких пристроїв людина повинна володіти розумінням причинно-наслідкових зв'язків. ДЦП

Діти з ДЦП потребують особливої уваги, у них завжди є складнощі з промовою. Альтернативна комунікація при рухових порушеннях зарекомендувала себе в якості прекрасного способу допомоги їм. Однак кожна така дитина має низку особливих характеристик, і кошти завжди підбираються індивідуально.

Календарна система

Серед практичних методів альтернативної комунікації вихователя в школі відзначають календарну систему. Вона дозволяє поєднати знаки і реакції. З цього починається навчання спілкуванню.

У календарі є тактильні символи, які учні самі знаходять, доторкаючись до них, перекладаючи і утримуючи. Введення в альтернативну і додаткову комунікацію такого типу не вимагає хорошої дрібної моторики. З цієї причини страждають від ДЦП воно цілком підходить.

Картинний календар створюють поліграфічним способом. Ним користуються для навчання мають зір, але разом з тим і проблеми зі слухом, а також для роботи з розумово відсталими людьми. Так, дитина у віці 3-4 років, погано володіє кінцівками, піддається навчанню за допомогою картинок. Уроки такого типу стануть корисними і приємними йому. Проходять вони таким чином. Учневі демонструють зображення ряду предметів, дають їх опис, а потім вказують на різні, питаючи, наприклад: «Це яблуко?» Коли він розуміє, що це так, він знаками підтверджує це. Підтвердження може виражатися жестом, нахилом голови. Аутизм

Розглянувши, які кошти відносяться до засобів альтернативної комунікації, можна зрозуміти, що існують серед них і ті, які найбільше підійдуть аутистам. Зазвичай робота з цією категорією дітей спрямована на те, щоб зробити їх поведінка більш типовим.

Аутиста важливо навчити соціалізації, і кожен метод терапії повинен бути пов'язаний із взаємодією з суспільством. Практикуючи уроки альтернативної комунікації для дітей з аутизмом, важливо враховувати кілька моментів. Так, необхідно робити заохочення для них. Потрібно надавати їм вибір способу вираження своїх почуттів, щоб вони не відходили від спілкування.

Наприклад, дитина може тікати від людей і спостерігати, як тече вода з-під крана. Але завдання дорослого полягає не в тому, щоб не дати йому цього зробити, а в тому, щоб навчити його попросити те, чого він хоче. Це веде до того, що він перестане уникати розмови, а цілком безконфліктно погодиться піти разом дивитися на це явище. В альтернативної комунікації в роботі з аутистами є ряд подібних тонкощів.

Нерідко аутисти страждають від падінь на підлогу. Коли людина чогось не хоче робити, він просто падає на землю. І завдання дорослого - запобігти це. Але терапія повинна спрямовуватися на те, щоб дати аутисту можливість сказати, чого він не хоче. Цю задачу вирішують комунікатори, де є кнопочка «ні».

Щоб дитина була здоровішою, важливо надавати йому право відмовлятися від чого б то не було. Це не означає, що дорослий завжди буде йти на поступки. Іноді робити те, чого не хочеться, важливо для розвитку – наприклад, йти в душ. Але можна досягти того ж результату, при цьому залишаючи за дитиною право на відмову.

Так, якщо, наприклад, дитина не хоче йти на вулицю, то має сенс пояснити йому, чому дорослий не залишить його одного будинку. Якщо все зробити грамотно, то такий метод виявиться ефективним. Невербальні аутисти

Нерідко уже будучи дорослими люди, які страждають цим захворюванням, насамперед, опинившись в стресовій ситуації, втрачають мова. Деколи це відбувається з ними без всяких на те причин. Однак їм можуть допомагати спеціальні комунікатори. Тому тим, хто взаємодіє з аутистами, має сенс застосовувати методи альтернативної комунікації. Ідея про те, що мова є найважливішим засобом спілкування, не має під собою реальних підстав.

Є безліч засобів, що дозволяють дитині виробити чіткість і гучність голосу. Вся справа в тому, що аутисти нерідко розмовляють тихо. Сумніви

Ряд дослідників висловили думку, що альтернативна комунікація заважає розвитку усного мовлення. Однак ті, хто використав цей метод на практиці, запевняють, що це є не більше, ніж міфом. Таку точку зору підтвердили і наукові дослідження. Правила навчання

Навчаючи людей, що не володіють навичками говоріння, потрібно дотримуватися ряду важливих правил. Тільки діючи грамотно, можна досягти хорошого результату. Так, навчання проводять лише в ті моменти, коли у дітей є до того інтерес. Також потрібно розбивати уроки на окремі етапи. З появою перших ознак втрати зацікавленості в процесі навчання припиняють.

Тому має сенс здійснювати дію, потім чекати реакції. Похвалити, показати наступну деталь. Потрібно залишати людині час для реакції. Помічаючи наполегливість, заохочувати. На це скупитися не варто. Важливо запастися терпінням виходячи з того, що дитина ніколи не навчиться говорити.

Якщо все було проведено вірно, аутист надалі буде здатний спілкуватися в домашній обстановці, у навчальному закладі, діяти у найрізноманітніших ситуаціях. Він почне соціалізацію, пізнання навколишнього світу. Як використовують методи

Навчаючи дитину альтернативної комунікації, йому викладають кілька предметів. Серед них завжди є читання. У нього включають «читання» рухів тіла, картинок, звуків, піктограм і так далі. Викладаючи ряд цих дисциплін розумово відсталим дітям, педагоги формують їх уявлення про світ.

Альтернативну комунікацію можна використовувати на постійній основі, а можна користуватися нею лише в деякі періоди, коли вона служить допомогою для оволодіння мовленням. Вона сприяє більш швидкому появі мовленнєвих навичок у дітей. Свідчення

Альтернативна комунікація застосовується в наступних випадках: коли є порушення слуху, рухові, інтелектуальні, які можуть вплинути на здатність людини засвоювати вербальні сигнали. Також сюди відносять проблеми емоційної сфери, органічні проблеми, ряд різних захворювань, придбані травми, обмеження мовних можливостей по тим або іншим причинам. Підбір методу

Вибираючи метод альтернативної комунікації, завжди беруть до уваги особливості кожної людини. Так, у ряду дітей розуміння сенсу комунікації займає багато часу. Люди з синдромом Дауна довго обробляють інформацію. Однак вони добре сприймають зорові дані, імітацію дій. З цієї причини щодо них застосовують жести, вчать їх читання, використовують картки, підтримуючи в моменти, коли мова тільки починає формуватися. Головні принципи

Одним з основних принципів є рух від реального до абстрактного. Спочатку людині показують фото цього предмета, а далі демонструють піктограму того ж об'єкта.

Наступним принципом вважають надмірність символів. Тобто одночасно застосовують і жести, і фотографії, і текст. Застосування всіх цих систем сприяє розвитку абстрактного мислення, стимулює розуміння звуків.

Обов'язково включають до навчання постійну підтримку і мотивацію. Робота ця вимагає наполегливої й тривалої праці. Новим методам взаємодії з дитиною повинні навчатися і його родичі, і персонал. І всі вони повинні мотивувати і зацікавлювати його. Далеко не всі елементи альтернативної комунікації даються легко.

Ще однією важливою складовою є функціональне використання у спілкуванні. Найбільш важко додаткову комунікацію почати застосовувати поза занять. Між тим застосування її поза межами уроків – головна мета навчання методам альтернативної комунікації. Детальніше про жестах

Жестами є рухи людини, які несуть в собі певне смислове навантаження. Існує ряд причин, з яких вони використовуються для спілкування з тими, чия комунікація порушена. Так, вони візуалізують слова, створюють якийсь міст до усного мовлення, сприяють запам'ятовуванню дитиною нових слів, дозволяють використовувати мовні конструкції, якими він не володіє. За допомогою рухів людина може передавати співрозмовнику повідомлення, коли мова не сформувалася до кінця або не є розбірливою. Жест – інструмент, візуалізаційний образи дій і слів. Важливо застосовувати жести разом з вимовними вголос словами.

Є різноманітні групи жестів. До них відносять: символічні соціальні, додаткові соціальні, імітують прості предметні дії. Виділяють і описові.

Щоб вивчати і запам'ятовувати жести, обов'язково користуються великими фотографіями, які зображують предмети, дії. Їх показ обов'язково супроводжують жестами. Фотографіями користуються і в сюжетних іграх. Наприклад, навчаючи людину розпорядку дня.

Головними перевагами даної системи є те, що руки людина може використовувати в будь-який момент, чого не скажеш про пристроях, яких поруч може не виявитися. Жести простіше освоїти, ніж слова. Дітям можна допомагати в процесі навчання своїми руками.

Але є у такої системи і ряд недоліків. Наприклад, ряд жестів буде зрозумілий лише вузькому колу людей. Такого способу спілкування не навчити тих, у кого дуже серйозні порушення рухового апарату. У дитини повинна бути хороша пам'ять, щоб навчатися їх застосування. Детальніше про піктограмах

Допомагати в задоволенні потреб у комунікації можуть і піктограми. За ним навчають дітей читати. Головною метою їх використання є організація спілкування з учнями, які не розмовляють. Також серед цілей виділяють активізацію невербального інтелекту. Піктограми зарекомендували себе в якості способу скорегувати психіку розумово відсталих людей.

Заняття з використанням піктограм допомагають дітям розвинути їх когнітивні здібності. Завдяки опорі на візуальну складову у них розвивається импрессивная мова. Це, в свою чергу, служить передумовою для появи експресивної мови.

Найбільше працюють з символічними зображеннями об'єктів, з якими дитина згодом зіткнеться в ході життя в соціумі. Приміром, його навчають розпізнавати дозвільні, заборонні, попереджувальні знаки і так далі.

Таким чином був сформований цілий кодовий словник. Ним користуються в повсякденній діяльності, а також в ході уроків. Кожна піктограма в словнику міститься на окремий кольоровий фон. Кольори їх завжди різні. Зроблено це для того, щоб в учня виникали асоціації з різними граматичними розділами. Це дуже важливо для того, щоб функціональні зв'язки підключати до синтаксису.

Символи зображені чітко, вони добре відомі - це потрібно для того, щоб людина згодом ідентифікував їх з цими об'єктами або їх реалістичними ілюстраціями. Кодові словники допомагають розумово відсталим в помірному ступені. Іноді вони застосовуються у навчанні людей з важкою формою розумової відсталості. Учні згодом спілкуються як вдома, так і в безлічі повсякденних ситуацій.

Зазвичай навчання невербальним засобам комунікації здійснюють за етапами. Спочатку знайомлять людини з поняттям піктограми. Далі формують поняття явища на основі вивчених символів. Закріплюють навички самостійних дій з піктограмами. А в кінці навчають самостійного орієнтування в вивчених символах, що і є «читанням піктограм». Детальніше про глобальне читанні

Читання, згідно офіційної позиції психології, є формою спілкування, складеної з техніки мовлення і розуміння тексту. Важливо враховувати, що одне лише сприйняття тексту не вважається читанням. Людина обов'язково повинен сприймати сенс того, що читає. З цієї причини читання – розумовий процес. Що це означає? Процес вивчення глобального читання розвиває импрессивную мова, мислення людини аж до оволодіння вимовою. Глобальне читання стимулює розвиток людей з синдромом Дауна. Вся справа в тому, що їх сильна сторона – розвинуте образне сприйняття.

Глобальне читання виявляється у розпізнаванні слова цілком без виділення букв окремо. Навчають йому так. Беруть картки, на які виписують ряд слів. Зазвичай вони білого кольору, а букви – чорного. Навчання проводять послідовно, поступово. Слова завжди позначають добре знайомі людині об'єкти.

Щоб правильно провести урок глобального читання, обов'язково попередньо здійснюють підготовку до навчання. У неї включено безліч ігор і спеціальних завдань, які розвивають зорове сприйняття, увагу, розуміння мови, здібності до співвідношення об'єктів та їх ілюстрацій.

Починати підготовку до навчання слід лише з того моменту, коли людина вже оволоділа даними здібностями. Важливо застосовувати дидактичні ігри, спрямовані на спостереження за доріжками, декоративне малювання. Потрібно мотивувати дитину освоювати нові навички, пропонуючи йому в процесі уроків ляльки, іграшки.

Заняття проводять наступним чином. По-перше, дитина читає особливі енграми з ім'ям людини, кличкою домашнього вихованця. На уроках нерідко зустрічається застосування саморобних книжок, малюнків і підписів до них.

Спочатку їх роблять, не враховуючи певної тематики. В них містяться слова, що зустрічаються дитиною в повсякденній діяльності найбільш часто. Дуже часто застосовують сімейні фото як матеріал. Їх доповнюють друкованими написами. Їх повторюють на окремих картках, і людина вчиться підбору однакових слів. Далі підпису прикривають, а людина відтворює в пам'яті потрібні написи і поєднує з зображеннями. По мірі того як він вчиться, картинки доповнюють кількома словами, мовними конструкціями.

Також підбирають і слова на головні лексичні теми, забезпечуючи їх також рядом підписів. Заняття для самих маленьких починають з теми «Іграшки». Беруть по 2 таблички з написами. Не можна починати зі слів, які пишуться схожим чином.

Важливо, щоб кожна фраза була простою, а всі ілюстрації – яскравими і привертають увагу дитини. Всі об'єкти повинні бути добре знайомими учня. Пишуться слова тільки розбірливим шрифтом. Висновок

Таким чином, альтернативна комунікація відіграє найважливішу роль в людському житті. Для навчання її методів потрібно знати ряд тонкощів. І тоді майже будь набуде здатності до спілкування. Автор: Єпіфанцева Ганна 23 Вересня, 2018


banner14

Категория: Развлечения

Альтернативна комунікація: методи та основні завдання


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.