Психологічна готовність до школи - це... Визначення поняття, методи діагностики, особливості розвитку
Опубликованно 29.11.2018 00:12
Кожен нормальний батько буде хвилюватися про психологічну готовність дитини до навчання в школі – в цьому немає нічого поганого. Ніхто не знає, як складеться життя майбутнього першокласника в новому середовищі, важко буде йому налагоджувати контакт з однолітками, чи вийде у нього виконувати завдання, які йому дає вчитель. У статті ми поговоримо про методи діагностики психологічної готовності до школи, а також способи її розвитку. Визначення психологічної готовності
Щоб краще зрозуміти, чи готовий ваш дитина відправитися в школу, варто розібратися в багатогранності поняття психологічної готовності, після чого відштовхуватися від кожного з пунктів більш докладно.
Отже, психологічна готовність до школи – це сукупність системних характеристик психологічного розвитку дитини, що включає в себе сформованість різних властивостей і здібностей, які забезпечують можливість прийняття позиції школяра і виконання навчальної діяльності. Також під психологічною готовністю може матися на увазі рівень психологічного розвитку, який необхідний для нормального засвоєння шкільної програми та роботи в колективі.
Простіше кажучи, психологічна готовність до школи – це те, наскільки ваша дитина готовий відправитися в школу для отримання нових знань. Чи буде йому комфортно перебувати в товаристві однолітків, чи зможе він засвоювати ту програму навчання, яка передбачена Міністерством освіти, чи вийде у нього витримувати емоційні навантаження, які виникають в стресових ситуаціях або ж він ще підсвідомо не готовий займатися яким-небудь видом діяльності без свого батька. З чого складається психологічна готовність?
Розвиток психологічної готовності до школи повинно проводитися за певною схемою, кожен пункт якої включає в себе певні якості і набір навичок. Якщо ви будете знати, над чим потрібно більше працювати з дитиною, то ви зможете краще підготувати його до шкільного життя. Структура психологічної готовності складається з чотирьох пунктів:
інтелектуальна готовність; соціальна; особистісна; вольова.
Кожен з цих пунктів включає в себе певні якості та навички, про які ми обов'язково поговоримо в наступних розділах. Розвиток їх дозволяє поліпшити окремо кожен вид психологічної готовності, а також розуміння того, що ваша дитина готовий вирушати за знаннями в школу. Структура особистісної готовності
Щоб розібратися в діагностиці психологічної готовності дитини до школи, необхідно спочатку розібратися в структурі даного визначення. Тобто, необхідно зрозуміти, що включає в себе психологічна готовність і на які групи ділиться. Всі складові з поясненнями наведено у списку нижче.
Мотиваційна готовність – це те, наскільки дитина сформований для ухвалення соціальних мотивів. Мотивація в цьому випадку може бути самої різної – визнання з боку однолітків, похвала від батьків або вчителів, придбання свого першого соціального статусу (староста, відповідальний за чергування). Якщо ви навчите свою дитину не тільки пізнавати ці мотиви, але і слідувати їм, то він буде на 25 % готовий вирушати до школи. Сформованість Я-концепції та самооцінки, усвідомлення дитиною своїх розумових і фізичних можливостей, а також вміння грамотно оцінити свої особистісні якості. Якщо школяр спочатку не готовий сприймати своє власне "Я", не буде постійно порівнювати свої вміння з навичками своїх однолітків, то йому буде дуже важко визначитися у прагненнях шкільного життя. Однак якщо навчити його правильно оцінювати свої особистісні якості, хвалити за досягнення, то він буде краще готовий до шкільного життя. Комунікативна здатність – вміння налагоджувати продуктивну і довільне спілкування з однолітками і вчителями в контексті навчальної діяльності та в особистій сфері. Простіше кажучи, дитина не повинен соромитися запитати вчителя з приводу незрозумілого моменту в новій темі або попросити однокласника поділитися запасний ручкою. Також дитина повинен уміти розповідати цікаві речі з особистого життя. Це допоможе йому подружитися з однолітками або піднятися в очах свого вчителя. По суті, розуміння предмета залежить саме від взаємин між учителем та учнем. Емоційна зрілість – освоєння дитиною різних моральних норм, а також вміння висловлювати свої почуття на людях. В цей же пункт можна віднести навик приховування імпульсивних реакцій і сформованість вищих почуттів – моральність, естетичність (почуття прекрасного), інтелектуальність (радість пізнання чогось нового). Школяр повинен з першого класу на інтуїтивному рівні розуміти, що таке "добре" і що таке "погано". Також він повинен вміти проявляти щирі емоції при вигляді предметів мистецтва, образів, «картинок» у житті, адже це допоможе йому розвинути творчі якості.
Простіше кажучи, особиста психологічна готовність до школи – це вміння адаптуватися під складні ситуації, спілкуватися з однолітками, знаходити власну мотивацію, цінувати все прекрасне в цьому світі. Всі ці якості є необхідними для навчання в школі і розвитку в дитині особистості. Структура розумової готовності
Психологічна готовність першокласника до школи також передбачає сукупність його розумових умінь. Тобто він повинен уміти грамотно сприймати ті завдання, які дає йому вчитель, аналізувати методи його рішення, вибирати найбільш оптимальний з них і вирішувати завдання в поставлені терміни. Розглянемо складові психологічної готовності більш детально.
Пізнавальна готовність – вміння використовувати основні розумові операції (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення, синтез, абстрагування). Дитина повинен уміти правильно і грамотно сприймати поставлені завдання і вміти вирішувати їх у найкоротші терміни. Наявність певного набору знань з дошкільної підготовки дозволяє розвинути цю якість в дитині набагато швидше. Мовленнєва готовність – вміння грамотно формувати свою мову, а також бачити відмінність між основними формами мовлення (письмова, усна, пряма і так далі). Дитина повинна розуміти різницю між монологом і діалогом на інтуїтивному рівні. Про себе він повинен завжди говорити в першій особі, а старшим людям звертатися тільки на "Ви". Школяр повинен грамотно складати речення у себе в голові і вимовляти їх вголос. Розвиненість уяви, уваги, пам'яті і сприйняття – уміння користуватися основними органами почуттів, шукати інформацію в глибинах власної підсвідомості, приділяти увагу найдрібнішим деталям і звертатися до уяви. Тобто дитина повинна навчитися отримувати інформацію з навколишнього світу, правильно її аналізувати та застосовувати на практиці. У той же час уяву підійде для розвитку творчого потенціалу.
Більшість проблем психологічної готовності до школи, як правило, полягають саме в цьому пункті. Дитина повинна приходити до навчального закладу, вміючи виконувати найпростіші завдання – вважати предмети, читати слова по складах, малювати прості фігури. В іншому випадку він може сильно відстати від однолітків у розвитку. Структура вольової готовності
Психологічна готовність дитини до навчання в школі також включає в себе різні вольові якості, які дозволяють навчатися самоконтролю вже зі шкільного віку. Більш детально про складові читайте нижче.
Готовність до сфери волі – вміння ставити перед собою чіткі і непорушні мети, а також знаходити оптимальні шляхи до їх досягнення. Сюди можна віднести здійснення вольового зусилля над власними бажаннями, супідрядність різних мотивів, які дозволяють досягати успіху. Розвиток довільності – здатність будувати своє підпорядкування, згідно з морально-етичним нормам, сформованим сучасним суспільством. Вміння діяти за запропонованим зразкам поведінки, а також коригувати їх у потрібному напрямку у разі необхідності.
Як бачите, структурування компонентів психологічної готовності до школи дитини дозволяє більш детально розібратися в тому, що повинен вміти першокласник. На основі списку навичок можна без особливої праці скласти план підготовки свого чада до шкільного курсу. Соціально-психологічна готовність до школи
Дану різновид психологічної готовності прийнято виділяти на загальному тлі, оскільки вона може включати в себе норми і навички з інших структур. Проте вона також відіграє величезну роль у правильній підготовці дитини до школи. Основний принцип полягає в серйозному ставленні до навчальної діяльності, шанобливого ставлення до вчителя, директору, завучу. Саме соціально-психологічна готовність має найбільший вплив на показник дисциплінованості.
Якщо сьогодні ви поглянете на учнів старших класів у школі, то побачите серед них лише невелика кількість дітей, які дійсно прагнуть отримувати знання в навчальному закладі. Більшість з них хвилює зовнішній аспект шкільного життя (гарний портфель, модні туфлі, нова форма і так далі). А деякі просто налагоджують взаємини з друзями або шукають другу половинку.
Найчастіше позитивне ставлення до школи формується на основі інформації, яку надають дорослі про це навчальному закладі. Тому кожен батько повинен усвідомлювати, що від правильно підібраних слів залежить сприйняття дитини. Якщо ви з дошкільного віку почнете втягувати його в наукове середовище, то він буде постійно прагнути до розвитку і ставитися до навчального процесу та школі тільки з позитивним настроєм.
В подальшому соціально-психологічна адаптація дитини буде залежати від його оточення. Важливу роль грає спілкування з однолітками або дружба з однокласниками. Ви повинні пояснити дитині, що з новим колективом необхідно обов'язково подружитися. Дитина ні в якому разі не повинен відчувати себе ізгоєм у класі, інакше однолітки будуть над ним жартувати або навіть ображати. Розвиток інтелекту дитини
Розвиток психологічної готовності до школи слід починати з "прокачування" інтелекту вашої дитини. Це робить прямий вплив на успішність школяра, а також уміння грамотно і чітко пояснювати свою позицію в колективі. Важливо прищепити дошкільнику пристрасть до знань, а не змушувати його годинами вчити букви, яких він не розуміє. Для прояви допитливості постарайтеся придбати відповідну літературу або купіть дитині яку-небудь розвиваючу гру, яка зможе пробудити інтерес вашого малюка до знань.
Інтелектуально-психологічна готовність до школи – це також уміння користуватися диференціальних сприйняттям, тобто вміти відрізняти фон від фігури, а також концентрувати свою увагу на одному об'єкті. До цієї ж категорії можна віднести аналітичне мислення – вміння усвідомлювати зв'язки між різними явищами. Для розвитку дрібної моторики досить буде придбати будь-конструктор, який орієнтований на дитину вашого віку.
Віддаючи дитину у школу, він також повинен мати певний рівень навичок розмовної мови. Першокласник повинен вміти чітко вимовляти всі звуки і букви, добре володіти силою, висотою і тембром голосу. Дуже добре, якщо дитина дошкільного віку проявляє інтерес до іноземних мов, оскільки в цьому випадку він буде мати досить збалансований словниковий запас, який стане в нагоді йому в самих різних сферах життя. Щоб навчити дитину добре переказувати прочитаний текст, необхідно регулярно вправлятися з ним у цьому питанні. Постарайтеся вивчити з ним невеликі віршики, пісні або ж спробуйте складні речення із слів.
Вирішили розвинути у своєї дитини психологічну готовність до школи? Методики з психології, про які можна дізнатися на різних тренінгах або безкоштовних онлайн-курсах, допомагають впоратися з цим завданням практично будь-якому батькові. Однак необхідно враховувати індивідуальні особливості вашого малюка, оскільки усі діти є унікальними і не можуть розвиваються на однакових принципах. Розвиток вольової готовності
Для діагностики психологічної готовності до школи необхідно звернути увагу на звички вашого малюка, які він використовує в повсякденному житті. Наприклад, більшість вольових особистостей завжди тримають своє місце в порядку, укладають приналежності в портфель таким чином, щоб для всього вистачило місця. Також вольова готовність, зрозуміло, передбачає вміння стримувати свої імпульсивні емоції, які можуть нашкодити оточуючим людям. Психологічно підготовлений до школи дитина буде обов'язково слухати старших, а під час виконання поставленого завдання буде зосереджуватися тільки на ній.
Емоційна зрілість дитини також супроводжується формуванням позиції школяра. Спробуйте задати дитині питання про те, ким він є, і які обов'язки повинен виконувати. Батько повинен дохідливо пояснити своїй дитині, що на уроці потрібно слухати вчителя, піднімати руку, якщо хочеться щось запитати, не викрикувати правильні відповіді з місця і так далі. Якщо у школяра буде відсутня вольова готовність, то це призведе до зниження продуктивності під час виконання завдань, що надійшли від вчителя.
У психології є досить цікавий метод, який допомагає розвинути рівень вольової підготовки дитини. Ви можете зіграти з ним в невелику рольову гру, де будете по черзі мінятися ролями. Спочатку слід показати дитині, як повинен себе вести старанний учень. Після цього необхідно стати в роль вчителя, щоб вказувати учню на його недоліки і коригувати поведінку. Розвиток особистісної готовності
Формування психологічної готовності до школи у дітей має відбуватися вже з самого раннього віку. Ви повинні бути для дитини не тільки батьком, а й учителем, наставником, в якому він бачить зразок для наслідування. Особливу увагу слід приділити особистої мотивації дитини на досягнення якихось цілей. Якщо цей пункт не буде виконаний, дитина не буде відчувати, що виконання завдання принесе йому користь. Намагайтеся зацікавити школяра так, щоб він сам прагнув постійно отримувати знання та розвивати навички.
Також ваша дитина вже в ранньому віці усвідомити власну значущість, оскільки саме висока самооцінка дозволяє досягати великих висот. Однак тільки хвалити дитину за успіхи буде помилковим рішенням. Рекомендується вказувати і на його помилки, однак робити це потрібно з особливою обережністю, оскільки в дитячому віці критика сприймається вкрай негативно. Помітили помилку? Скажіть дитині, що він все робить правильно, крім одного моменту. В цьому випадку він буде гордий за свої успіхи і намагатиметься робити все набагато краще і правильно відреагує на зауваження.
Компоненти психологічної готовності, описані в попередніх розділах, дозволяють скласти грамотний план по розвитку особистісних якостей дитини. Для цього постарайтеся проаналізувати дії школяра в тій чи іншій сфері, після чого виділити деякі якості, які йому необхідно виразно розвивати. Розвиток відбувається різними способами. Наприклад, якщо ви хочете вдосконалити комунікативні якості школяра, то вам доведеться мотивувати його більше спілкуватися не тільки з однолітками, але і зі старшим поколінням. Проте діалог повинен бути правильним, тому обов'язково вказуйте дитині на помилки, які він здійснює у процесі. Психологічна готовність батьків до школи
Так, цей пункт також є вкрай важливим, оскільки деякі батьки відмовляються віддавати свого малюка в навчальний заклад. Однак таким особистостям варто зрозуміти, що рано чи пізно дитині все-таки належить встати на самостійний шлях. Якщо він весь час буде перебувати вдома під вашою опікою, то його особистісні якості ніяк не будуть розвиватися. Навіть якщо ви організуєте навчальний процес з кращими репетиторами в домашніх умовах, ваша дитина не зможе розвинути в собі навички комунікації, оскільки не буде спілкуватися в колективі. Школа – це не просто місце, в якому діти отримують знання. Тут учні знаходять собі друзів, заводять першу любов, тому не варто губити повноцінне дитинство дитини даремно.
Також не забувайте про те, що в школі вашій дитині належить зіткнутися з величезним кількістю труднощів, а також пошуком шляхів для їх вирішення. Це просто незамінний досвід, який дуже важливий і стане в нагоді в житті. В ході вирішення складних завдань нерідко стають видні лідерські якості дітей. Вже в початковому класі ваша дитина зможе взяти участь у різноманітних змаганнях та поборотися за перше місце в різних видах спорту. Можливо, йому належить стати старостою або навіть президентом школи. Він буде вирішувати важливі питання, представляючи обличчя всієї молоді на різних зборах і конференціях. Буде відвідувати різні олімпіади, на яких зможе блиснути своїми знаннями.
Діагностика психологічної готовності дитини до школи дозволить вам переконатися, що ваш скарб готове стати на новий життєвий шлях. Якщо ж у чомусь він поступається своїм одноліткам, ви завжди можете допомогти йому, склавши грамотний план з розвитку того чи іншої якості. Не лякайтеся натякнути малюкові на його недоліки і хваліть його лише в тому випадку, якщо він дійсно виконав важку роботу, переступивши через себе. В іншому випадку дитина може розквітне і втратити інтерес до досягнень або відкриття нового. Подібне ставлення до життя не принесе нічого доброго, особливо в ранньому віці.
Психологічна готовність дитини до навчання в школі має величезне значення в сучасному світі. На жаль, батькам доводиться самостійно давати своїм дітям базові знання, на основі яких будується освітня програма нашої країни. Однак якщо ви почнете готувати дитину до школи з шести або навіть п'яти років, то йому буде набагато простіше влитися в колектив. Будьте впевнені, вчителі будуть обов'язково хвалити дитину, а серед однокласників він буде користуватися заслуженим авторитетом. З часом з нього виросте кваліфікований фахівець, який доб'ється величезного успіху в цьому житті з допомогою власних знань. Автор: Natali Mikhaelis 25 Листопада, 2018
Категория: Развлечения
Психологічна готовність до школи - це... Визначення поняття, методи діагностики, особливості розвитку