Психологічний бар'єр - це... Поняття, визначення, причини появи та поради психологів
Опубликованно 26.12.2018 00:32
Психологічний бар'єр – це стан, при якому людина не може реалізувати свої потреби повною мірою. З цим поняттям доводиться постійно стикатися, оскільки життєдіяльність індивіда передбачає спілкування з оточуючими. З одними людьми складаються невимушені, легкі відносини. Взаємодія з іншою категорією оточуючих дається насилу (наприклад, начальник – підлеглий, вчитель – учень, батьки - дитина). У цій ситуації доводиться шукати розумні компроміси, щоб і мотивувати себе на подальше спілкування. Як упоратися зі своїми емоціями і подолати внутрішні перешкоди, вирішили підказати психологи.
Що таке психологічний бар'єр?
Психологічний бар'єр – це специфічний стан індивіда, яке заважає йому здійснити свої плани і зайняти активну позицію. Кожна людина стикається в житті з такою ситуацією, оскільки створює її сам на підсвідомому рівні. Неможливість переступити через себе, чітко озвучити свої бажання або відстояти свою точку зору вважається нормальним станом у тому випадку, якщо це трапляється вкрай рідко. Не завжди доводиться мати справу з адекватними людьми, так і обставини бувають різні. Але постійний страх перед спілкуванням, боязнь вступити у взаємодію з іншою людиною (поставити запитання, що-небудь прокоментувати і т. д.) є величезною проблемою. Це говорить про те, що індивід знаходиться в постійному стресі, він скутий, обмежений у своїх діях і міркуваннях. У цій ситуації рекомендується терміново шукати причину такого стану. Типи суб'єктів спілкування
Психологічні бар'єри взаємодії виникають в результаті різниці в темпераментах людей. При зустрічі двох особистостей з різними типами нервової системи, реакцією на навколишнє середовище і манерою виховання, обов'язково виникне невимовна перешкода, яка зашкодить їхньому спілкуванню. Психологи рекомендують розібратися, до якого типу ставиться сама людина і його співрозмовник. Це визначення допоможе правильно вибудувати подальший діалог або прийняти рішення про припинення спілкування.
Домінантний тип
Цей індивід сам ініціює спілкування, не замислюючись про його доцільність. Людина пишається тим, що сам починає розмову, не дає можливості висловитися іншим, пригнічує своїм напором активність партнерів. Діалог супроводжується підвищенням голосу, постійним перебиванням, багаторазовими повтореннями інформації. Психологічні бар'єри спілкування в системі керівник – підлеглий найчастіше виникають саме в цих випадках, оскільки бос апріорі є домінантним суб'єктом для свого співробітника. У спілкуванні з такою людиною рекомендується дотримуватися спокою, лояльно відстоюючи свою точку зору. Ведений тип
Цей суб'єкт є повною протилежністю домінантного. Він рідко першим вступає в розмову, боїться висловлювати свою точку зору, йде на поступки, ніколи не перебиває співрозмовника. Якщо випадково щось пішло в розмові не так, ведений тип дуже переживає цю ситуацію, намагається вибачитися, поступитися, довго мучиться докорами совісті. З такими людьми потрібно бути делікатними, стимулювати його можливості до демонстрації власної точки зору. Мобільний тип
Даний людина стає ініціатором будь-якої розмови, задає темп спілкування, постійно висловлюючи свою точку зору і перебиваючи співрозмовника. Він легко переключається з однієї теми на іншу, з працею концентрує свою увагу на чомусь одному. Тому з мобільним суб'єктом не варто довго обговорювати серйозні теми і вимагати від нього ретельного аналізу суті розмови. Регидный тип
Цей тип особистості відрізняється повільністю і недовірливістю. Він вступає в розмову тільки тоді, коли придивиться і оцінить свого співрозмовника. Даний тип неквапливо і детально формулює свої думки, не дає себе перебивати і вставляти коментарі. Спілкуючись з ним, рекомендується уникати поспішності та неуважність. Людям з більш активним темпераментом дане спілкування дається важко, тому для подолання психологічного бар'єру необхідно попередньо виробити тактику взаємодії (якщо це взаємодія є важливим).
Экстравертированный тип
Людина цього типу є найбільш вдалим співрозмовником, оскільки він підстроюється під партнера. Даний тип задає тему для розмови, тактовно висловлює свою точку зору, не перебиває свого візаві, поважає його, виявляє щиру симпатію. Спілкуватися з ним легко, оскільки розмова відразу набуває позитивний вектор. Интровертированный тип
Цей суб'єкт важко йде на контакт, занадто сором'язливий і не розташований до озвучення своїх думок. Він уникає зовнішніх діалогів і налаштований на аутообщение. Діалог з ним можливий виключно в режимі тет-а-тет, тільки так надається можливість його розговорити. Якщо планується інтенсивне спілкування з такою людиною, вводити його в розмову з великою кількістю людей слід поступово. Психологічні перешкоди
Психологічний бар'єр – це перешкоди у спілкуванні, які виникають внаслідок взаємодії людей з різними темпераментами і поглядами на життя. Кожен має свою суб'єктивну думку щодо тих чи інших подій у житті. Але не завжди погляди збігаються, і це є принциповою перешкодою для встановлення контакту. Основними видами психологічних бар'єрів є: Естетичні. Вони виникають в ситуації, коли людину не влаштовує вигляд його співрозмовника. Дратує його зачіска, стиль одягу, манера спілкування, жести, міміка і т. д. Інтелектуальні. Дані перешкоди супроводжують спілкування двох людей з різними типами темпераментів. Наприклад, оптиміст і песиміст навряд чи знайдуть точки дотику у розмові, оскільки кожен з них сприймає ситуацію по-своєму. Бар'єром може стати рівень компетентності, коли одну людину дратує відсутність рівня обізнаності в тому чи іншому питанні. Величезну роль грає також рівень духовного розвитку, оскільки у кожного їх співрозмовників по-різному розставлені життєві пріоритети. Мотиваційні. Мотиваційний бар'єр – це різні цілі і прагнення співрозмовників. Простий лаборант, позбавлений здорових амбіцій і працює заради скромної зарплати навряд чи зрозуміє винахідника, який прагне до відкриттів, що є сенсом усього його життя. Моральні. Люди, виховані в різних соціальних умовах, традиції і погляди яких кардинально відрізняються, не зможуть швидко знайти спільну мову. Психологічний бар'єр у діяльності людей також може виникнути із-за різниці в релігійних переконаннях. Настановні. Дане перешкода виникає у людини, який апріорі негативно налаштований на свого співрозмовника. Це може скластися в результаті негативного досвіду спілкування або на основі відгуків про нього інших людей. Навіть сама правдива і достовірна інформація з вуст опонента сприймається негативно, з підтекстом внутрішнього протесту. Негативні емоції. Причинами психологічного бар'єру можуть стати: погане фізичне самопочуття, поганий настрій, нервозність, образа, гнів і т. д. Комунікативні бар'єри
Якщо між партнерами відсутня відповідність словникового запасу, виникають комунікативні бар'єри. Психологічний бар'єр буде присутній в результаті діалогу іноземців, оскільки пов'язаний зі складнощами перекладу. Основними видами комунікативних перешкод також є: Сематические. Бар'єр виникає в результаті різного сприйняття співрозмовниками одного і того ж поняття. Ускладнення виникають, коли відбувається зіткнення мікрокультур з використанням жаргонів і сленгів, зрозумілих виключно для їх носіїв. Люди не досить чітко висловлюють свою позицію, це призводить до неправильного сприйняття інформації співрозмовником. Виникають непорозуміння, при яких кожний з партнерів дотримується своєї правди і більше не бажає спілкуватися в колишньому режимі. Логічні. Бар'єр виникає через невміння людини озвучити свої думки чітко і виразно. Перестрибування з теми на тему, непослідовність в оповіданні і з'єднання негативних за змістом термінів часто призводить до порушення причинно-наслідкового зв'язку діалогу. Співрозмовник просто не розуміє, що саме йому намагався донести його візаві. Він робить свої висновки, які виявляються помилковими, і виходить підміна понять. Фонетичні. Психологічний бар'єр – це погано поставлена техніка мовлення у оповідає. Людина не вимовляє букви, заїкається, невиразно або занадто тихо говорить, «ковтає» слова або склади, дуже швидко розмовляє і т. д. Це дуже ускладнює сприйняття інформації і стає перешкодою до спілкування. Перцептивний бар'єр
Дуже часто перешкодою у спілкуванні стає соціальний статус співрозмовників. Люди різних верств суспільства рідко адекватно сприймають одне одного, оскільки можливості кожного з них кардинально відрізняються. У цьому випадку, мова йде про соціально-психологічний бар'єр, подолати який буває вкрай складно або практично неможливо. Знаходиться на вищому щаблі соціальної драбини людина вважає нижче своєї гідності спілкуватися з простим пересічним невдахою за життя. Він упереджено і з роздратуванням ставиться до нижчого за статусом і не приховує своєї зневаги. А той, у свою чергу, намагається ні в якій мірі не піддавати дії і рішення свого «кумира» сумніву, забуваючи про почуття власної гідності і знижуючи свою самооцінку. Проблеми у відносинах начальник-підлеглий
Дуже часто виникають психологічні бар'єри спілкування в системі керівник-підлеглий. Ця проблема дуже актуальна для сучасного життя, оскільки саме від правильного управління залежить оптимізація соціально-психологічної атмосфери в колективі. А це значно впливає на можливість реалізації цілей виробництва або підприємства. В завдання керівника входить вирішення управлінських завдань і можливості для самовдосконалення і досягнення успіхів його співробітників. Начальник повинен побудувати відносини так, щоб підлеглий розумів, що хоче від нього бос, і брав його позицію. Конфліктні ситуації виникають у процесі видачі розпорядчої інформації, яка не завжди подається в належному вигляді. Начальник може зловживати своєю владою і застосовувати надмірно суворі заходи.
Психологічні бар'єри начальник-підлеглий стають основною перешкодою для якісного виконання робіт найманим співробітником. Коли людина відчуває на собі надмірний тиск, упереджене ставлення і демонстративне ігнорування його інтересів, його продуктивність різко знижується. Підлеглий знаходиться в постійному стресі, що відбивається не тільки на його показники в роботі, але і на стані здоров'я. Дуже часто нездорові стосунки в колективі стають причиною і особистих трагедій і банкрутства цілих підприємств. Як подолати бар'єр?
Психологи радять, як перебороти психологічний бар'єр у будь-яких відносинах. Для цього необхідно: Не боятися ставити питання, перепитувати, уточнювати. Отримати вірну інформацію – це перше крок до гармонійного взаємодії у будь-яких аспектах. Намагатися спілкуватися «однією мовою» з співрозмовником, застосовуючи його звичні вираження. Якщо в процесі розмови виникло напруження, слід перейти в розряд «пасивного слухача», це допоможе діалогу вийти на більш спокійний рівень. Вміти поважати точку зору співрозмовника, навчитися співпереживати, поблажливо ставитися до його недоліків. Не чекати від співрозмовника блискучих результатів, щоб потім не розчаруватися. Слід пам'ятати, що розмови можуть кардинально відрізнятися від реальних можливостей. При отриманні інформації слід робити розмежування між емоціями і фактами. Тільки так можна домогтися об'єктивного розуміння того, що відбувається. Завжди дотримуватися субординації, не дозволяти собі фамільярність, побудувати діалог «на рівних».
Досить слідувати деяким правилам спілкування, щоб назавжди забути про внутрішні бар'єри. Для цього необхідно мати почуття власної гідності, щиро поважати співрозмовника і ніколи не провокувати емоційну обстановку під час спілкування. Автор: Маруся Кіт 3 Грудня, 2018
Категория: Развлечения
Психологічний бар'єр - це... Поняття, визначення, причини появи та поради психологів