Як розвинути критичне мислення? Психологія критичного мислення
Опубликованно 22.10.2017 20:39
Досить часто термін «критичне мислення» трактується невірно, підміняється такими поняттями, як творче мислення, вміння будувати логічні висновки, ухвалення здорового рішення, вміння аналізувати інформацію. Насправді, перераховані позначення не синоніми, а (крім першого) складові процесу критичного мислення. Творче можна вважати антагоністом критичного. Тому така підміна понять недоречна.
Що таке критичне мислення і потрібно його розвивати?Походження терміну
Слово критика утворене від грецького "kritike" і буквально перекладається як "вміння розбирати або судити" (складати думку, спираючись на факти).
Така здатність людини як мислення протягом багатьох років вивчається різними науками (логіка, психологія, лінгвістика, філософія, патопсихологія, нейропсихологія). Узагальнено розумовий процес можна визначити як здатність до вмотивованою досягнення поставленої мети через систему певних дій і планування з передбачуваним результатом. Природно, що залежно від науки, що розглядає або вивчає мислення, будуть змінюватися і визначення цього явища. Для правильного тлумачення терміну «критичне мислення» досить поняття про те, що це – особлива діяльність людини з певною структурою та видами.
З усього перерахованого можна вивести визначення: що таке критичне мислення. Лев Семенович Виготський запропонував свою формулювання, у якій описав один з видів інтелектуальної діяльності з об'єктивним підходом до навколишньої дійсності і інформаційних потоків. Дана здатність людини ґрунтується на системі правил і дій. Ознаки
Перш ніж перерахувати способи розвитку критичного мислення, слід описати ознаки, притаманні цьому виду інтелектуальної діяльності:Однією з ключових ознак є самостійність у висновках, оцінках явищ і предметів і переконаннях. Це – здатність здобувати й аналізувати інформацію з опорою на свій особистий досвід і відомі схеми вирішення проблем. Звідси, чим повніше інформація про розв'язуваної проблеми і різноманітніше палітра способів вирішення проблеми, тим достовірніше буде спрогнозований результат (минаючи усталені стереотипи людей).Ще однією відмінною рисою можна вважати ставлення до інформації: її знаходження, аналіз, відбір і застосування. Людина, що вміє з будь інформації виділити потрібні зерна і встановити зв'язок з об'єктом, що цікавить, може впоратися з проблемами будь-яких рівнів.Ознаками також можна вважати постановку правильних запитань, які, як відомо, являють собою рішення половини завдання, і розробку стратегії вирішення проблеми.Важливою ознакою є й вичерпна аргументація, раціоналізація і розумні і обгрунтовані доводи.Одна голова добре, а дві – ще краще. Черговою ознакою є і врахування соціальних факторів у вирішенні завдання, адже в суперечці народжується істина. Тому дебати і дискусії – це прийнятна форма роботи по досягненню мети.
Як розвинути критичне мислення за допомогою відомих прийомів без сторонньої допомоги? Достатньо практикуватися щодня, поки цей процес не стане способом життя.Прийоми розвитку навички
З-за великої кількості прийомів розвитку критичного мислення перерахувати усі не представляється можливим (і необхідним). Тому досить перерахувати найбільш популярні з них і зупинитися на описі ефективно застосовуються.
Як розвинути критичне мислення самостійно? До популярних прийомів відносяться:«Кластери».«Кошик ідей».«Зворотні логічні ланцюжки».«Вірні і невірні твердження».«Шість капелюхів».Fishbone.«Синквейн».«Бортові журнали».«РАФТ».«Дерево передбачень».«Помітки на полях».«Питання дня».«Кластери»
Прийом добре використовувати при систематизації добутої інформації і встановлення зв'язків між явищами.
Принцип побудови кластера заснований на моделі будови сонячної системи. Цікавить питання чи проблема займають положення Сонця. Вся інша інформація розташовується на позиціях планет сонячної системи з їхніми супутниками.Fishbone
Ще одним прийомом систематизації інформації та знаходження оптимального рішення проблеми уявляється Fishbone.
Його допомога в питанні того, як розвинути критичне мислення, незаперечна. Прийом відображається у вигляді скелета риби. Голова і хвіст позначаються як проблема і її рішення відповідно. На ребрах розташовані причини виникнення проблеми та факти, що підтверджують їх. Цей прийом дозволяє виявити взаємозв'язок проблем і систему їх взаємодії.«РАФТ»
Цей прийом гарний для роботи над усній промовою, розвитком риторики і навиком переконання. Назва утворена з перших літер слів – Роль, Аудиторія, Форма, Тема. Даний прийом передбачає обговорення теми від особи певного персонажа (роль), на аудиторію (певного рівня потреб), обраної заздалегідь формі (діалог, розповідь, анекдот тощо) оповідання і заданій кількості тем. «Шість капелюхів»
Як розвинути критичне мислення за допомогою капелюхів? Прийом підходить і для самостійної роботи, і для роботи з аудиторією (і великий, і не дуже). Кількість капелюхів відповідає певним поглядам на проблему. Кольори закріплені за певними елементами:білий – факти;жовтий – можливості;синій – зміст;зелений – креатив;червоний – емоції;чорний – критика.
Можна зауважити, що розгляд проблеми відбувається комплексно, з різних позицій, що дозволяє прийняти найбільш прийнятне та раціональне рішення.«Дерево передбачень»
Прийом для розвитку вміння аргументовано і обґрунтовано складати прогнози на задану тематику.
Тема представлена стовбуром дерева. Прогнози (можливо, ймовірно) – гілки по двом сторонам. Аргументи – листя на гілках. Таким способом можна не тільки скласти імовірнісну модель розвитку ситуації, але і визначити вирішальні чинники в ситуації.Технології розвитку критичного мислення у системі освіти
Сучасна освіта занадто сконцентровано на самому процесі навчання, що знаходить своє вираження в надмірному захопленні (потрібними і не дуже) технологіями. Докорінно застосування технологій практично нічого не змінює (крім назв частин уроку, згідно з вимогами технології, ЗУНов – компетенціями і т. д.). За підсумком учень повинен запам'ятати певний матеріал. Правда, вітається застосування на уроках розвиваючих головоломок в певній дозі. Такий вид діяльності вносить різноманітність в строго регламентовану життя учня. Адже для того, щоб знайти відповідь на питання про те, як зібрати головоломку, потрібна мобілізація всіх знань, умінь і навичок, а також самостійність у досягненні поставленої мети.
Для того, щоб технологія розвитку критичного мислення не виглядала декоративним доповненням до шкільного життя потрібно змінити саму систему освіти. А це в найближчому майбутньому зробити практично неможливо.
На уроках часто застосовуються багато елементів критичного мислення (питання дня і ін), але основа залишається таємницею за сімома печатками.Замість висновку
Розвиток критичного мислення доступно для людини приблизно з 5-6 років. До цього часу ще не досить розвинені і нервова система не сформовані певні відділи головного мозку. Для старшого дошкільника вирішення питання: "Як зібрати головоломку?" – це і є розвиток. Для молодших школярів набір прийомів розширюється. А для дітей середнього і старшого ланки доступна вся палітра прийомів розвитку критичного мислення.
Дорослі можуть самостійно, у міру потреби або для самоперевірки, користуватися такими прийомами. До того ж, застосування критичного мислення в повсякденному житті допомагає зберегти молодість мозку на довгі роки. З іншого боку, саме критичне мислення дозволяє людині залишатися Особистістю, тобто не піддаватися на провокації добре відпрацьованої системи управління громадською думкою.
Категория: Развлечения
Як розвинути критичне мислення? Психологія критичного мислення