Розвиток образного мислення: особливості, способи та рекомендації
Опубликованно 14.01.2018 13:22
Розумова діяльність людини є багатогранною. Адже кожному з нас доводиться стикатися з самими різними завданнями, які вимагають свого, особливого підходу. Образне мислення безпосередньо пов'язане зі сприйняттям людиною предметів реального світу. Відбувається воно в тісній взаємодії з іншими психічними процесами – пам'яттю, увагою, уявою. У кожної людини є здібності мислити образно?
Розвиток образного мислення цікавить багатьох, проте є дорослі, які не впевнені у своїх здібностях. Необхідно розуміти, що в людському мисленні деякі процеси здійснюються візуально. Іноді людина усвідомлює, що він оперує своїми минулими сприйняттями, їх спогадами, як реальними предметами. Щоб оцінити дану особливість, можна відповісти на три питання: З якого матеріалу були зроблені ваші улюблені черевики, коли вам було 15 років? Якими вони були на дотик? Скільки вікон у сільському будиночку у вашої бабусі (вашого дідуся, троюрідної тітки)? Як буде виглядати латинська буква S, якщо її «віддзеркалити» у зворотний бік?
Зазвичай люди, які відповідають на перший з перелічених питань, уявляють собі взуття, яку вони носили в підлітковому віці, уявним поглядом «доторкнувшись» до її поверхні. Що стосується другого питання, то зазвичай людина витягує з пам'яті образ цього будинку, «обходить» його колом, вважаючи вікна. Що стосується літери S, то зазвичай у процесі її мисленого «віддзеркалювання» людина подумки обертає її і «дивиться» на результат. Ці приклади показують, що в процесі відтворення образів беруть участь одні й ті ж психічні процеси. Образне мислення в дітей дошкільного віку
Наочно-образне мислення є головним типом мислення у дитини в дошкільному віці. Саме з його допомогою маля робить більшість операцій. До того моменту, коли дитина вступає в цей період розвитку, він вміє виконувати лише ті завдання, які можна зробити за допомогою знаряддя або ручками. Такі дії спрямовані на те, щоб досягти безпосереднього результату. В процесі розвитку дитини її дії стає все більш складними. Виникають завдання іншого типу, в яких результат активності малюка буде не прямим, а мати непрямий характер. Найпростіший приклад – це кидання м'яча об стінку. М'яч кидається для того, щоб дитина потім його знову спіймав. Ті ж задачі, в яких результат дій непрямий, включають в себе гру з конструктором, механічними іграшками та ін.
Розвиток наочно-образного мислення у дітей – важливе завдання. Адже щоб розв'язувати ускладнені задачі, не обійтися без уміння керувати образами. Також даний тип мислення, вчить дитину реагувати на образи, що пред'являються зовнішнім світом. Тому для дошкільника розвиток образного мислення є запорукою успішного навчання в молодших класах. У середньому дошкільному віці діти навчаються утримувати в уяві образи різних предметів, закріплювати шаблони. Приміром, огірочок асоціюється з формою овалу, квадрат – з формою поверхні столу. Прості способи розвитку уяви у дошкільнят
Найпростіші методи розвитку наочно-образного мислення у дошкільнят – це: Спостереження красивих пейзажів. Екскурсії на різні виставки творів мистецтва. Подорожі, в яких батько розповість докладно про пам'ятку природи. Пазли різних рівнів складності. Виготовлення виробів з кольорового картону, аплікацій. Малювання з використанням як ведучої, так і неведущей руки. Орігамі
Великою популярністю у батьків і педагогів користується виготовлення фігурок з паперу. Для цього потрібно всього лише кілька предметів – картон, папір, ножиці. Як правило, маленькі діти не дуже цікавляться складним процесом згинання паперу до тих пір, поки не побачать результат. Тому дорослому добре для початку продемонструвати «чудеса» цього виду виробів. Ліплення з пластиліну
Це один з найпростіших і захоплюючих способів розвитку образного мислення для малюків. Ліплення дозволяє розвинути не тільки фантазію, але й дрібну моторику. Навіть якщо у малюка будуть виходити найпростіші вироби – «колобки», «морквини», «м'ячики», саме головне, щоб заняття у нього викликало інтерес. Пластилін повинен бути м'яким, пластичним. Можна замінити цей матеріал полімерною глиною або ж запропонувати дитині ліплення з солоного тіста. Образне мислення. Молодша школа
Стаючи старше, дитина поступово перестає в своєму мисленні спиратися на наочні образи. Можливості мислення стають все більш широкими, малюк вчиться давати все більш широкі характеристики об'єктів. Він вчиться оперувати різними образами в пам'яті, перетворювати їх – наприклад, поєднувати об'єкти і розділяти їх у своїй фантазії. Розвитку логічного та образного мислення сприяють різні ігри: Настільні ігри (наприклад, доміно, лото). Інтерес у малюка можуть викликати і спеціальні головоломки. Читання різних дитячих книг, барвистих журналів з цікавими описами, енциклопедій. Робота творчого характеру: малювання, макраме, створення аплікацій. Розвитку образного мислення у школярів допомагає і ліплення. Перегляд мультфільмів та фільмів про навколишній світ. Сімейні свята, подорожі. Прогулянки на природі. Гра «На що це схоже?»
Гарною вправою для розвитку наочно-образного мислення дошкільнят є гра «На що це схоже?». Вона дозволяє дитині навчитися оригінально і творчо підходити до вирішення завдань. Завдання полягає в тому, що на кожну картинку (коло, квадрат, трикутник, спіраль, або абстрактний малюнок) потрібно придумати якомога більше асоціацій. Ця вправа добре проводити в групі діток. Ця гра добре сприяє розвитку образного мислення у молодших школярів. Навіщо необхідно образне мислення дорослого
Розвинене образне мислення необхідно в багатьох професіях, наприклад, без нього не обійтися дизайнерам. Фраза «намалюйте мені що-небудь яскраве і запам'ятовується» не повинна ставити працівника в глухий кут; навпроти, ці слова повинні бути каталізатором розумової діяльності. Робота над образним мисленням допомагає розвивати та аналітичні здібності. Вправи для розвитку таких навичок будуть корисні не тільки працівникам творчих професій, але і всім тим, хто хотів би розширити свій кругозір. Образне мислення: як розвинути дорослому
Перш ніж приступати до виконання вправ, дорослому необхідно повірити в себе, викинути думка про те, що він не володіє добре розвиненим почуттям гумору, творчою жилкою, уявою. Всі ці здібності є у кожного – просто, швидше за все, вони опинилися на задвірках свідомості.
Прямий доказ того, що кожна людина володіє уявою – це здатність викликати в пам'яті наочні образи. Кожен пам'ятає, як виглядає його батько, подруга або друг. Людина також здатна описати особливості найближчій до нього станції метро або ж улюбленого місця в місті. Не потрібно довго займатися вправами на розвиток образного мислення, щоб відновити в пам'яті дрібні деталі улюблених місць, згадати, як виглядають будинки та вулиці рідного міста. Так, можна зробити уявне «подорож» у часі і знову опинитися в полоні яскравих спогадів. Тому варто тільки трохи потрудитися, щоб розширити простір своєї фантазії. Біном фантазії
Хорошим способом розвитку образного мислення є вправа під назвою «Біном фантазії». Його автор – відомий казкар Джанні Родарі. Потрібно сказати, що методика підійде як дорослому, так і дитині. Письменник пояснює: звичайні асоціації не розвивають уяви. Наприклад, словосполучення «кінь - пес» не дає простору для фантазії, будучи всього лише згадкою тварин з одного семантичного ряду.
Спосіб Джанні Родарі сприяє розвитку художньо-образного мислення. «Біном фантазії» в ідеальному варіанті повинен визначатися за допомогою випадку. Наприклад, можна відкрити навмання книгу (або різні книги) на різних сторінках. Можна скомбінувати два уривки фраз з реклами. Експеримент казкаря
Джанні Родарі згадує про те, як на уроці експериментував з дітьми з випадково вибраним словом «шафа». Окремо узята, воно навряд чи змогло б викликати якісь емоції – ніхто не стане ні сміятися, не плакати, думаючи про шафу. Однак якщо зв'язати поняття «шафа» з поняттям «пес», то все стає зовсім інакше. Найпростіший спосіб зв'язати воєдино ці два образи – використовувати прийменники. Наприклад, «пес у шафі», «пес на шафі». Тоді уява підкаже різні образи – це може бути собака, що біжить з власної будкою на спині по вулиці. Або ж собака, у якої є персональний шафа з різними нарядами. Інші методи
Ще кілька способів розвитку образного мислення: Робота з друдлами – карлючками з безліччю значень, які необхідно описати. Такі картинки за своїм виглядом нагадують каракулі, які людина малює під час розмови по телефону або слухаючи нудну лекцію. Однак у друдла є одна особливість – його творці спочатку закладають в нього сенс. На фото нижче можна побачити друдлы, які сприяють розвитку образного мислення. Ще один спосіб – намагатися відтворювати в уяві тільки побачені предмети. Добре допомагає гра під назвою «Сірники». Для її проведення потрібно кинути на стіл п'ять сірників, подивитися на них, відвернутися, і на іншому кінці столу зобразити їх розташування іншими п'ятьма сірниками. Спочатку може не вийти, однак практика з часом принесе результат. З кожним разом необхідно намагатися витрачати менше часу на відтворення. Коли почне виходити, кількість сірників можна збільшити. Також можна придумувати нові функції вже звичним предметам. Приміром, у звичних мереживних або капронових колготках можна сушити цибулю, використовувати в якості оформительного елемента для декору квіткових горщиків, виготовляти з них ляльки. Ще один хороший спосіб – це підбір епітетів і антиэпитетов до речі. Для виконання цієї вправи потрібно виписати по центру аркуша паперу будь-яке слово, з правого боку – ті визначення, що йому підходять. З лівої – розмістити слова, які ніяк не можна вжити з цим предметом або явищем. В якості прикладу можна розглянути слово «людина». Людина може бути вільною, розумною, багатою, худим, просунутим і т. д. Визначення, які не підійдуть до цього слова – старовинний, тугоплавкий, рідкий, загострений. Можна спробувати відтворити останню зустріч з друзями або колегами. В процесі спогади необхідно постаратися пригадати: скільки людей було в компанії? Що на них було надіто? Які страви були на столі? Про що йшла розмова, які обговорювалися? Які переживання супроводжували цю зустріч?
Дані вправи можна перетворювати на свій розсуд. Головне в них те, що ці методи задіють образне мислення. Чим частіше виконувати вправи, тим більше це властивість психіки буде розвиватися.
Категория: Развлечения
Розвиток образного мислення: особливості, способи та рекомендації