Эта опция сбросит домашнюю страницу этого сайта. Восстановление любых закрытых виджетов или категорий.

Сбросить

Понятійне мислення - це... Визначення, основні принципи, методи розвитку та дослідження


Опубликованно 17.09.2018 04:45

Понятійне мислення - це... Визначення, основні принципи, методи розвитку та дослідження

Коли людина починає пізнавати світ навколо себе, він узгодить всі дані з отриманими в ході дослідження відчуттями. Розум людини водночас вибудовує логічну картинку, змальовуючи навколо конкретних процесів і речей уявні зв'язку. У такому разі понятійне мислення — це принциповий вид мислення людини, властивий йому на всьому життєвому шляху. Роль понять для людей

Якщо поглянути на саме визначення поняття, то воно може виглядати наступним чином: підведений і структурований підсумок розумового процесу, його висновок; розвиток процесу мислення, побудова висновків без звернення до реальних предметів, а тільки завдяки операціями та логічними висновками.

Давно відомо і не менш очевидно, що весь розвиток людства в цілому і спілкування людей зокрема просто немислимо без застосування в повсякденному житті понять. Всі форми спілкування включають в себе постійне використання понять, будь то побутова розмова двох городян в парку або масштабна наукова конференція з біології. Зрозуміло, розвиток понятійного мислення вкрай корисно для будь-яких областей діяльності людини: юридичної, політичної, економічної, наукової і так далі. Якщо уявити, що невміння висловлюватися і відсутність єдиного тлумачення базових понять раптом стали б характерні для поточної інформаційної ери, то все людство неодмінно відкотилося б у розвитку до рівня стародавнього світу.

Визначення понятійного мислення

У загальному сенсі понятійне мислення — це вид мислення людини, при якому він оперує поняттями і логічними конструкціями. Вперше таке визначення було дано радянським психологом Л. с. Виготським, який також вивів три основні і найважливіші характеристики даного виду: Здатність бачити і розуміти суть явищ. Вміння будувати причиново-наслідкові зв'язки. Навички систематизування інформації та зведення її в цілісну картину.

Досліджено наявність понятійного мислення у дітей. Згідно з отриманими даними, воно знаходиться лише в стадії розвитку і поступається так званим допонятийному мислення. В даному випадку організація розумових процесів дещо інша, ніж у дорослих, сформованих особистостей. Діти часто судять про конкретних предметах, зводячи все при поясненні до знайомого і приватному. Велика частина суджень виноситься на підставі схожості з чим-то раніше побаченим. Причиною тому служить провідна позиція пам'яті в дитячому допонятийном мисленні, яке, в свою чергу, переважає приблизно до п'ятирічного віку.

Основні інструменти та принципи

Створювати і формулювати різні поняття допомагають людині шість інструментів мислення, якими він користується протягом всього життя: Систематизація. Умовне об'єднання декількох категорій в єдину систему. Абстрагування. Довільне виділення певних ознак предмета або явища при одночасному довільному відволіканні від інших ознак. Синтез. Узагальнення і об'єднання окремих частин предмета або явища в одне ціле. Аналіз. Зворотний синтезу інструмент понятійного мислення. Розчленування загального на окремі складові частини, поділ предметів і явищ на ознаки. Порівняння. Зіставлення між собою двох і більше явищ, подій і предметів. Узагальнення. Об'єднання декількох різних понять в рамках єдиної категорії.

Принципи логічного понятійного мислення цілком побудовані на кількох взаємозв'язках, серед яких можна відзначити наступні: причина і наслідок; цілі та засоби; теза, обґрунтування та висновок.

Застосування в побутовій сфері

Відсутність понятійного мислення в повсякденному житті здатне створити безліч труднощів для людини. Практична діяльність того, хто не володіє таким видом мислення, набуває неорганізований і невизначений характер.

Яскравим прикладом може послужити фраза «Сидоров перебуває у відпустці». Якщо тлумачити слово «відпустка» будь відсутність співробітника на робочому місці, то відразу ж виникає певна плутанина і введення в оману. Інший наочною ілюстрацією необхідності наявності понятійної форми мислення в побутовій сфері може слугувати звичайний перегляд спортивного змагання по телевізору. Як правило, у передачі використовуються поняття «призер», «учасник», «переможець». Без конкретного і чітко закріпленого сенсу всіх цих термінів перегляд змагання позбавлений будь-якої смислового навантаження.

Застосування у діловій сфері

Всі подібні галузі, включаючи економіку, право і політику, потребують чітких і однозначних трактувань понять, які використовуються людьми при спілкуванні. Ключовою особливістю цієї сфери вважається необхідність єдиного тлумачення фігурують термінів усіма договірними про що-небудь сторонами.

Коли учасники переговорів по-різному трактують ключові події, предмети і явища, з'являється загроза невиконання офіційних угод і розпоряджень. Саме тому понятійне мислення — це своєрідний наріжний камінь у бізнес-галузі і всієї ділової області в цілому.

Застосування в науковій сфері

Тут необхідність однозначності понять не менш очевидна, так як результат наукової роботи багато в чому визначається правильним трактуванням вихідних даних. Проте достовірно відомо, що одне поняття може мати кілька різне значення у певному контексті.

Якщо знову звернутися до економічної галузі, то неважко уявити вірне тлумачення поняття кон'юнктури ринку для країни, міста або району. Але якщо згадати цей же термін у контексті походу за продуктами, він відразу ж набуває зовсім інший сенс.

Статистика і розвиток

Психолог Людмила Ясюкова у своєму дослідженні з'ясувала, що близько 20% дорослих чоловіків і жінок в Росії геть позбавлені досить розвиненого рівня понятійного мислення. За словами фахівця, картина в інших розвинених країнах мало чим відрізняється від результатів даного дослідження.

Самий головний спосіб того, як розвинути понятійне мислення і вивести його на необхідний якісний рівень, полягає в регулярній постановці контрольованих експериментів. Контроль неодмінно важливий для чистоти проведених досліджень. Перший досвід, що допомагає в розвитку, в нормі починає купуватися ще у віці шести-семи років. Саме тоді дитина повинна вчитися опановувати конкретними поняттями і переводити їх в свій особистий багаж досвіду. В іншому випадку всі поняття так і будуть повністю абстрактні, а доросла людина залишиться з допонятийным рівнем мислення, що, звичайно ж, істотно вплине на його інтелектуальні можливості.

Проблема також полягає в тому, що, як і будь-яке інше, понятійне мислення — це проведення теоретичних операцій без участі органів почуттів. Без перевірки людиною себе і своїх переконань в реальному світі не може йти і мови про розвиток особистості.

Проведення досліджень

Найбільш ефективними та актуальними методами дослідження прийнято вважати вербальні форми з бланками питань і відповідей. Вельми поширена методика «Порівняння понять». Випробуваному пропонується 22 пари різних понять, 15 з яких належать до одного семантичного поля, а решту — до різних. Наявність вірних відповідей за 15 парам одного поля оцінюється в балах, після чого результати підраховуються і додаються. Хорошим показником прийнято вважати результат в 10-15 балів. В іншому випадку необхідно звернути увагу на недостатнє вміння випробуваного узагальнювати і виділяти ознаки різних понять.

Іншим популярним вербальним дослідженням понятійного мислення є методика «Логіки зв'язків». Зазвичай вона застосовується в класичних працях кшталт «Складних аналогій». Дана методика встановлює ступінь розуміння піддослідним абстрагированных типів зв'язків між окремо взятими поняттями. Ще одне не менш важливе дослідження називається «Виключення зайвого». Сукупність всіх трьох бланкових тестів дозволяє зробити попередні висновки про якісний рівень понятійного мислення людини. Автор: Денис Дмитрієв 16 Вересня 2018


banner14

Категория: Развлечения

Понятійне мислення - це... Визначення, основні принципи, методи розвитку та дослідження


Написать комментарий

Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.